تاریخ انتشار :شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب : 84926
مدیر کل دفتر توسعه نظام‌های فنی، بهره برداری و دیسپاچینگ برق آبی خبر داد:

۶ درصد انرژی مورد نیاز شبکه برق کشور از طریق نیروگاهای برق آبی تامین می شود

زیست آنلاین: با توجه به افزایش ناگهانی دمای هوا از اردیبهشت ماه، خروج و برنامه تعمیرات واحدهای نیروگاه‌های حرارتی و نیروگاه اتمی بوشهر تا خرداد ماه، انرژی تولیدی روزانه نیروگاه های برق آبی از ابتدای اردیبهشت تا تاریخ 21 تیرماه جاری به عدد 70 هزار مگاوات ساعت رسیده است. همین موضوع منجر به کاهش انرژی قابل تولید روزانه در روزهای باقی مانده تابستان به 30 هزار مگاوات ساعت می شود.
۶ درصد  انرژی مورد نیاز شبکه برق کشور از طریق نیروگاهای برق آبی تامین می شود
به گزارش زیست آنلاین، مدیر کل دفتر توسعه نظام‌های فنی، بهره برداری و دیسپاچینگ برق آبی کاهش ۳۷ درصدی بارندگی در سال آبی جاری نسبت به میانگین دوره‌های درازمدت ۵۰ ساله را عامل  مشکلات متعددی از جمله کاهش تولید نیروگاه‌های برق آبی در کشور دانست.

جواد حاجیانی،‌ مدیر کل دفتر توسعه نظام‌های فنی، بهره برداری و دیسپاچینگ برق آبی از شرکت مدیریت منابع آب ایران در گفت و گو با زیست آنلاین گفت: در شرایط آبی نرمال معمولا حدود ۱۵ درصد ظرفیت و ۶ درصد انرژی تولید سالیانه انرژی مورد نیاز شبکه برق کشور از طریق نیروگاه های برق آبی تامین می شود،

وی افزد: در مواقع خشکسالی که با کاهش تولید انرژی توسط نیروگاه های برق آبی مواجه می شویم کسری تولید از روشهای دیگر ازجمله نیروگاه های غیر برق آبی، واردات برق، مدیریت مصرف در بخش صنعت و خانگی صورت می گیرد.

حاجیانی با بیان اینکه پیش بینی تولید انرژی روزانه نیروگاه های برق آبی کشور از ابتدای اردیبهشت تا پایان شهریورماه سال جاری ۵۱ هزار و ۱۶۱مگاوات ساعت بوده است. گفت: اما با توجه به افزایش ناگهانی دمای هوا از اردیبهشت ماه، خروج و برنامه تعمیرات واحدهای نیروگاه‌های حرارتی و نیروگاه اتمی بوشهر تا خرداد ماه، انرژی تولیدی روزانه نیروگاه های برق آبی از ابتدای اردیبهشت تا تاریخ 21 تیرماه جاری به عدد 70 هزار مگاوات ساعت رسیده است. همین موضوع منجر به کاهش انرژی قابل تولید روزانه در روزهای باقی مانده تابستان به 30 هزار مگاوات ساعت می شود.

وی با اشاره به کاهش درآمد نیروگاه های برق آبی در تابستان  تصریح کرد: با کاهش تولید به علت خشکسالی و همچنین جابجایی تولید از پیک تابستان به ماه های اردیبهشت و خرداد، به علت پایین بودن قیمت انرژی در ماه های مذکور نسبت به تابستان، درآمد نیروگاه های برق آبی نیز کاهش می یابد.

حاجیانی اظهار کرد: با توجه به وابسته بودن انرژی تولیدی نیروگاه های برق آبی به بارندگی و ذخیره آب پشت سدها، نیروگاه‌های برق آبی با آمادگی حداکثری مطابق برنامه ریزی منابع آب و دستور دیسپاچینگ ملی اقدام به تولید نموده‌اند.

وی بیان کرد: در تولید انرژی نیروگاه های سد های انتهایی که وظیفه تامین آب کشاورزی، شرب و صنعت را عهده‌دار هستند انحراف چندانی نسبت به برنامه مشاهده نمی‌شود و جابجایی تولید انرژی توسط دیسپاچینگ در نیروگاه‌های سدهای بالا دست بوده است که آب خروجی از توربین نیروگاه های مذکور نیز در سدهای پایین دست ذخیره شده است.

حاجیانی واقعی نبودن قیمت برق را علت ایجاد مشکلاتی از جمله عدم امکان تامین منابع مالی برای سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه‌های جدید و حتی بازسازی نیروگاه‌های موجود دانست و افزود:دولت بایستی با اتخاذ تصمیم ویژه برای واقعی نمودن قیمت‌ها، گام اساسی برای توجیه پذیر نمودن ساخت و اجرای نیروگاه‌های یاد شده بردارد. البته این موضوع باید در یک برنامه زمانی مدون اتفاق بیفتد و نبایستی موجب فشار بیش از پیش اقتصادی بر مردم شود.

 

https://zistonline.com/vdciq3av.t1a5r2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما