تاریخ انتشار :شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : 84924
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی طی نامه ای سرگشاده، خواهان ابطال مجوزهای تخصیص پروژه های انتقال آب خوزستان شد.
 نماینده آبادان خواهان ابطال مجوزهای تخصیص پروژه های انتقال آب خوزستان شد
به گزارش زیست آنلاین، همزمان با دستور رئیس قوه قضائیه و اعزام تیم ویژه کارشناسی برای بررسی مشکلات آب خوزستان؛ دکتر جلیل مختار طی نامه ای سرگشاده خطاب به دبیر شورای عالی امنیت ملی خواهان ابطال تمامی مجوزهای تخصیص پروژه های انتقال آب خوزستان شد. در این نامه سرگشاده آمده است:


دبیر شورای محترم امنیت ملی کشور
سلام علیکم
احتراما به استحضار می رساند اجرای پروژه های متعدد انتقال آب از سرشاخه های کارون، کرخه و دز و تصمیمات اخیر سازمان محیط زیست در صدور مجوز محیط زیستی فاقد وجاهت قانونی برای پروژه انتقال آب بهشت آباد در یکی از سرشاخه کارون از یک سو و تصمیم غیر شفاف شورای عالی آب در اضافه کردن پروژه انتقال آب از سد خرسان به فلات مرکزی موجب خشم و نارضایتی عمومی شده است.
این موارد در کنار به بن بست خوردن پیگیری های حقوقی به دلیل عدم رسیدگی های مراجع قضایی و نظارتی به شکایات طرح شده علیه این پروژه ها، عامل سرخوردگی کنشگران اجتماعی و محیط زیستی در کشور شده است.
متاسفانه تبعات ضد ملی پروژه های انتقال آب سرشاخه های کارون ، کرخه و دز از طریق طرح های قمرود، تونل چشمه لنگان، تونل خدنگستان ، گوکان، سد کمال صالح ، تونل های کوهرنگ یک، دو و سه ، بهشت آباد، سولگان، سد شهید ، سد بیده و خرسان سه و … صرفا محدود به موارد طرح شده نیست و در ماه جاری در خاموشی های اخیر تحمیلی بر کشور، گوشه ایی از تبعات اجرای پروژه های انتقال آبی که در گذشته اجرا شده بود بر کشور تحمیل شد.
هر چند تولید نیروگاه های برق آبی حدود ۱۰ درصد از کل انرژی مصرفی کشور را پوشش می دهد، اما به دلیل نوع انرژی آن که از جنس بار پیک است و با توجه به قابلیت راه اندازی سریع آن در امنیت و پایداری شبکه برق کشور نقش اساسی دارد.
قابل ذکر است که نسبت مجموع انرژی کاهش یافته نیروگاه های متاثر از طرح های انتقال آب بین حوضه ایی در دست مطالعه و اجرا به کل انرژی نیروگاه ها با کارکرد پیک کشور ( آبی + گازی ) قابل توجه می شود.
بنابراین تحت تاثیر پروژه های انتقال آب ، ظرفیت آماده به کار و انعطاف پذیری تولید در شرایط بحرانی کاهش یافته ( با توجه به امکان تولید ۲۴ ساعته به جای تولید در پیک ) پایداری و امنیت شبکه برق سراسری کشور ریسک بالایی می پذیرد.
این موضوع از نظر آمادگی مواجهه شبکه سراسری با شرایط پیش بینی نشده چه در شرایط اضطراری و عادی و چه در حالت اقدامات مرتبط با پدافند غیرعامل، در زمانی که کشور با پدیده تغییر اقلیم روبروست و در حال حاضر نیروگاه های برق آبی نزدیک به ۸۰ درصد ذخایر آبی خود را از دست داده اند حاِیز اهمیت بوده و نیاز به بررسی همه جانبه دارد.
آنچه مسلم است طرح های انتقال آب از سرشاخه های حوضه کارون روی شرایط آب دهی ، کیفیت آب پایین دست ، تولید انرژی برق آبی ، عملکرد تولید محصول و شرایط زیست محیطی اثر جدی می‌گذارد.
از طرفی دیگر افزایش جمعیت شهری و روستایی، تامین آب طرح های توسعه کشاورزی، صنعتی، برق آبی و نیازهای زیست محیطی موجب افزایش نیازهای پایین دست شده است.
لذا با توجه به آنچه بیان شد از آنجا که روند تخصیص آب برای پروژه های انتقال آب غیر شفاف و غیر قانونی بوده است و نظر به آنکه در تصویب تخصیص پروژه های انتقال آب، حتی نظام نامه تخصیص آب وزارت نیرو مورد توجه قرار نگرفته است، به صورت موکد تقاضا داریم مجوز تخصیص های انتقال آب های پروژه‌های در حال بهره‌برداری تعدیل و پروژه های در دست مطالعه و یا در حال ساخت ابطال گردد.

با تشکر
دکتر جلیل مختار

 

اصل نامه

https://zistonline.com/vdcgty97.ak9tx4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما