تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۳
کد مطلب : 84858
شناسایی سرمایه گذاران علاقمند به تامین تجهیزات و نصب و بهره برداری از نیروگاه های خورشیدی روستایی در سراسر كشور جمعاً به ظرفیت 3000 مگاوات با هدف انتقال تدریجی دانش فنی و ساخت داخل این تجهیزات، كلید خورد.
فراخوان توانیر برای شناسایی سرمایه گذاران علاقمند و احداث 3000 مگاوات نیروگاه خورشیدی روستایی
به گزارش زیست آنلاین، از توانیر، شركت توانیر در نظر دارد در راستای تحقق مصوبه شورای اقتصاد به شماره 166305 مورخ 3/4/98 در خصوص طرح برقدار كردن چاه ها و تلمبه های آب كشاورزی با استفاده از سلول های خورشیدی، نسبت به شناسایی سرمایه گذاران علاقمند به تامین تجهیزات و نصب  و بهره برداری از نیروگاه های خورشیدی روستایی در سراسر كشور جمعاً به ظرفیت 3000 مگاوات با هدف انتقال تدریجی دانش فنی و ساخت داخل این تجهیزات، اقدام نماید. برآورد اولیه سرمایه گذاری این طرح، حدوداً معادل 1.5 میلیارد دلار است. این ظرفیت نیروگاهی از طریق برگزاری مناقصه های متوالی و مستمر، محقق خواهد شد كه اولین مورد آن به ظرفیت 150 مگاوات در آینده نزدیك از طریق 3 شركت توزیع نیروی برق به مناقصه گذاشته خواهد شد.

نحوه مشاركت در این طرح

ساختار این مشاركت بدین شكل است كه اتصال چاه های كشاورزی به شبكه برق از محل منابع شركت توزیع نیروی برق و توسط وی، و تأمین تجهیزات و احداث نیروگاه های خورشیدی روستایی مرتبط و اتصال آن ها به شبكه عمومی (تاحد امكان به صورت همزمان با اتصال چاه ها به شبكه برق) از محل منابع سرمایه گذار مشاركت كننده و توسط وی، انجام می شود. سرمایه گذار مشاركت كننده ضمن بهره برداری از این نیروگاه ها و بیمه آن ها در مقابل حوادث در دوره مشاركت (كه حداقل 20 سال، به علاوه زمان احداث و راه اندازی، خواهد بود)، تولید انرژی سالیانه این نیروگاه ها را تضمین می نماید.

در تمامی طول دوره مشاركت و همچنین پس از آن، مالكیت شبكه و تاسیسات اتصال چاه های كشاورزی و اتصال نیروگاه ها به شبكه برق متعلق به شركت توزیع (توانیر) و مالكیت این نیروگاه ها متعلق به سرمایه گذار مشاركت كننده است.

شركت توزیع نیروی برق (از طریق توانیر) بهای سوخت صرفه جویی شده را از شركت بهینه سازی مصرف سوخت دریافت خواهد كرد و به سرمایه گذار مشاركت كننده بابت مشاركت در این سرمایه گذاری دو نوع پرداخت (از طریق توانیر) خواهد داشت:

الف) پرداخت ریالی مستمر (به ازاء هر كیلووات ساعت انرژی تولیدی)، كه به نرخ متوسط بورس انرژی (با كسر متوسط سهم سوخت در این نرخ) و در طول عمر حداقل 20 ساله نیروگاه انجام خواهد شد و در صورت تمایل سرمایه گذار به فروش برق به شبكه پس از پایان قرارداد مشاركت، خرید برق بر اساس نرخ مصوب در زمان مذكور و با رعایت ضوابط مربوطه انجام خواهد پذیرفت.

ب) پرداخت ارزی (یا معادل ریالی آن به نرخ روز ارز حواله اعلامی از طریق سامانه معاملات الكترونیكی ارز (ETS)  بانك مركزی در زمان پرداخت)، كه مبلغ كل آن از فرآیند رقابتی (مناقصه) مشخص می شود.

 این مبلغ در قالب اقساط شش ماهه و در طی هشت سال اول (پس از آغاز بهره برداری از اولین نیروگاه) پرداخت می شود و بدون تعدیل خواهد بود. سهم هر قسط از این مبلغ كل برابر است با نسبت "میزان انرژی تضمین شده برای این مقطع شش ماهه" به "كل میزان انرژی تضمین شده برای این هشت سال".

لازم به ذكر است:

• محل احداث نیروگاه های خورشیدی روستایی به اختیار سرمایه گذار، در جوار هریك از چاه های كشاورزی یا در محل هایی كه توسط سرمایه گذار معرفی و باتوجه به ظرفیت هر نیروگاه به تایید شركت توزیع نیروی برق می رسد، خواهد بود. درصورت درخواست سرمایه گذار، شركت توزیع نیروی برق همكاری لازم را برای تصرف و تملك زمین مورد نیاز نیروگاه ها و همچنین احداث شبكه و تاسیسات اتصال نیروگاه ها به شبكه برق (با هزینه سرمایه گذار) به عمل می آورد. همچنین شركت توزیع نیروی برق محل هایی را كه برای احداث نیروگاه، مناسب ارزیابی و برای تصرف و تملك زمین آن ها اقدام كرده است نیز به سرمایه گذار عرضه می نماید؛ تا سرمایه گذار، درصورت تمایل به استفاده از هركدام آن ها و پرداخت بهای آن به قیمت كارشناسی، بتواند در آن محل ها نیروگاه احداث نماید.

• رعایت كلیه ضوابط مرتبط با «قانون حداكثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی كشور و حمایت از كالای ایرانی» جهت تامین تجهیزات مرتبط توسط سرمایه گذار الزامی است.

• تولید اینورترهای مورد استفاده در پروژه در داخل كشور و همچنین ایجاد چرخه كامل تولید پنل خورشیدی در كشور (به صورت مرحله ای) در طول اجرای پروژه مورد نظر است (به استثناء اولین مورد، كه صرفاً رعایت الزامات قانون حداكثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی كشور كفایت می كند) و در این خصوص هماهنگی لازم با وزارت صمت صورت خواهد پذیرفت.

• مدت زمان نصب و راه اندازی نیروگاه ها با لحاظ مدت زمان لازم برای بومی سازی تجهیزات مذكور، در هر مناقصه و قرارداد مربوطه، حداكثر به میزان 5 سال (بدون احتسابِ دوره بهره برداری) در نظر گرفته خواهد شد.

از سرمایه گذاران علاقمند كه توانایی مالی، مدیریتی و فنی تأمین تجهیزات نیروگاه های خورشیدی را دارا هستند دعوت می شود ضمن تماس با شماره تلفن2- 27938160-021 نسبت به ثبت نام جهت حضور در جلسه پرسش و پاسخ و تبیین ابعاد طرح كه با حضور مدیرعامل شركت توانیر طی روزهای آینده تشكیل می شود، حضور به هم رسانند. لازم به ذكر است زمان دقیق و مكان جلسه هم اندیشی (با رعایت محدودیت های ناشی از كرونا) متعاقباً به اطلاع سرمایه گذاران محترم خواهد رسید.

https://zistonline.com/vdcc44q4.2bq0p8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما