تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 84850
زیست آنلاین: این روزها دمای هوا در بسیاری از نقاط جهان، افزایش بی سابقه ای داشته است. تغییر اقلیم در حال نشان دادن خود است.
تغییر اقلیم، در حال سرخ کردن نیم کره شمالی است
به گزارش زیست آنلاین، شهر کوچک لیتون در کانادا یک رکورد تلخ را ثبت کرد.

روز سه شنبه گذشته، این شهر در یک موج گرمای بی سابقه که در بیش از یک هفته منجر به کشته شدن صدها نفر و ایجاد بیش از 240 آتش سوزی در سراسر بریتیش کلمبیا شده است، بالاترین دما در کانادا را ثبت کرد و بیشتر مناطق آن هنوز در حال سوختن هستند.

دمای لیتون به 49.6 درجه سانتیگراد (121.3 درجه فارنهایت) رسید که برای شهر 250 نفری که در کوه ها قرار دارد و حداکثر دمای آن در ژوئن معمولاً حدود 25 درجه است، حیرت انگیز است.

اکنون آتش سوزی ها بخش زیادی از لیتون را به خاکستر تبدیل کرده و مردم آن گریخته اند

دانشمندان دهه ها هشدار داده بودند که تغییر اقلیم باعث افزایش و تشدید امواج گرما خواهد شد. این واقعیتی است که اکنون در کانادا و بسیاری از قسمت های دیگر نیمکره شمالی که به طور فزاینده ای غیرقابل سکونت می شوند، خود را نشان می دهد.

جاده های شمال غربی آمریکا هفته گذشته از شدت گرما ذوب شدند. از ساکنان شهر خواسته شد که به خاطر کمبود برق از وسایل پر انرژی مانند ماشین های ظرفشویی و لباسشویی و حتی سیستم های تهویه هوا استفاده نکنند.

در مسکو در ۲۳ ژوئن، بالاترین دمای ماه ژوئن تاریخ روسیه، 34.8 درجه سانتیگراد ثبت شد و کشاورزان سیبری در تلاشند محصولات خود را از نابودی نجات دهند. حتی در دایره قطب شمال، دما به دهه 30 افزایش یافت.

در هند، ده ها میلیون نفر در شمال غرب این کشور تحت تأثیر امواج گرما قرار گرفته اند.

در عراق نیز به دلیل گرما، مسئولان این کشور روز پنجشنبه را در چندین شهر از جمله بغداد تعطیل اعلام کردند.

دانشمندان می گویند این گرما می تواند تا سال ۲۱۰۰، هر سال اتفاق بیفتد.

منبع: cnn

https://zistonline.com/vdce7v8v.jh8eni9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما