تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب : 84776
زیست آنلاین: بر اساس یک مطالعه جدید، ترکیب انرژی خورشیدی و میکروب ها می تواند 10 برابر بیشتر از محصولاتی مانند سویا پروتئین تولید کند.
میکروب ها و انرژی خورشیدی می توانند 10 برابر بیشتر از گیاهان غذا تولید کنند
به گزارش زیست آنلاین، محققان می گویند این سیستم بر خلاف دامپروری که منجر به تولید مقادیر زیادی گازهای گلخانه ای و همچنین آلودگی آب می شود، تأثیر بسیار کمی بر محیط زیست خواهد داشت.

در این روش که از برق تولید شده توسط پنل های خورشیدی و دی اکسید کربن موجود در هوا برای تقویت میکروب ها استفاده می شود، گیاهان در گلدان های بیوراکتور رشد کرده و سپس به پودرهای پروتئینی خشک تبدیل می شوند.

دانشمندان می گویند که این فرآیند از زمین، آب و کود بصورت بهینه استفاده می کند و در نقاط مختلف می توان آن را عملیاتی کرد. از این رو محدود به کشورهایی که آفتاب شدید یا خاک حاصلخیز دارند، نیست.

آنها معتقدند امنیت غذایی مسئله ای سیار مهم برای بشر در دهه های آینده است و با توجه به افزایش جمعیت جهان و کمبود غذا برای حدود 800 میلیون نفر، سوخت های زیستی برای دستیابی به زمین، با محصولات زراعی رقابت می كنند. از طرفی مقابله با بحران اقلیمی بدون کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از بخش تولید مواد غذایی حیوانی و لبنی تقریباً غیرممکن است.

در حال حاضر از میکروب ها برای تهیه بسیاری از غذاهای رایج مانند نان و ماست استفاده می شود. در عین حال برخی کارشناسان می گویند كه ترغیب مصرف كنندگان به خوردن پروتئین میكروبی دشوار است و اینگونه مواد غذایی ممکن است از نظر غذایی كامل نباشند.

نتایج تحقیقات نشان می دهد این روش میکروبی فقط 1 درصد از آب مورد نیاز محصولات کشاورزی و قسمت کوچکی از کود را که بیشتر آن هنگام استفاده در مزارع هدر می رود، مصرف می کند.

تخمین زده می شود که در فرآیند میکروبی خورشیدی، در هر هکتار سالانه 15 تن پروتئین تولید شود که برای تغذیه 520 نفر کافی است. این در حالی است که در یک هکتار سویا 1.1 تن پروتئین تولید می شود که می تواند تنها  40 نفر را تغذیه کند.

منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdcb0zbw.rhbazpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما