تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : 84773
بر خلاف روند کاهش قیمت مواد خام تولید انرژی خورشیدی در یک دهه گذشته، در چند هفته اخیر قیمت این مواد به شدت افزایش یافته و نگرانی‌هایی را برای سرمایه گذاران در این نوع انرژی ها به وجود آورده است.
افزایش هزینه برق خورشیدی / روند نصب تاسیسات خورشیدی چه تغییری می کند؟
به گزارش زیست آنلاین،  امسال سهام شرکت های تولید کننده برق خورشیدی تا 18 درصد کاهش یافت درحالی که در سال 2020 سهام این شرکت ها سه برابر شده بود. دلیل این امر افزایش قیمت فولاد، پلی سیلیکون و افزایش قیمت حمل بار در دریا عنوان شده است.

بر همین اساس، فشارهایی که بر زنجیره تامین این نوع انرژی وارد شده است پتانسیل کاهش هزینه های تاسیسات خورشیدی را محدود کرده است، درحالی که دولت ها متعهد شده اند بعد از پایان شیوع پاندمی کرونا تمرکز خود را بر تولید انرژی های تجدیدپذیر بیشتر کنند.

بین سال های 2010 تا 2020 هزینه تولید انرژی خورشیدی تا 80 درصد کاهش یافت اما بر اساس گزارش جدید S&P Platts این کاهش قابل توجه در هزینه های این نوع انرژی به پایان خود نزدیک شده است.

برونو برونتی، تحلیل گر اس اند پی پلاتس به فایننشیال تایمز می‌گوید که «داستان برق خورشیدی عوض شده است. در یک دهه گذشته شاهد کاهش هزینه های این نوع انرژی بوده ایم اما حالا بازار این انرژی به ثبات می رسد و حتی باید شاهد افزایش قیمت ها هم باشیم».

بر اساس گزارش اس اند پی پلاتس، در ایالات متحده قیمت فولاد کوره گالوانیزه گرم داغ، که در ساخت چهارچوب پنل های خورشیدی مصرف دارد، بیش از دو برابر شده و رکورد جدیدی به ثبت رسانده است.

همزمان داده های BloombergNEF هم می‌گوید که قیمت سلول‌های مونوکریستال سلیکون، مدول‌هایی که نور خورشید را به برق تبدیل می کنند، نسبت به زمان مشابه سال قبل یک چهارم افزایش یافته است.

علاوه بر آن، بر اساس گزارش شاخص حمل بار کانتینری شانگهای (Shanghai Containerized Freight Index)، نرخ حمل بار توسط کشتی در چین امسال 41 درصد افزایش داشته است.

جان مارتین، مدیر ارشد در صندوق خورشیدی ایالات متحده، به فایننشیال تایمز گفته که قیمت بالای مواد خام هزینه نصب تاسیسات جدید انرژی خورشیدی را تا 20 درصد بالا می برد و هزینه راه اندازی این تاسیسات را تا سطحی بالا می برد که به هزینه های دو سال پیش نزدیک می شوند.

تحلیلگران سیتی گروپ هم پیش بینی های خود از ظرفیت های نصب تاسیسات خورشیدی را تا 3.3 درصد کاهش داده به 145 گیگاوات رساندند. با این حال این بانک هنوز انتظار دارد که در سال 2021 میزان نصب این تاسیسات تا 12 درصد نسبت به سال پیش افزایش یابد./انرژی خورشیدی

https://zistonline.com/vdcipyav.t1a5y2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما