تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : 84769
عیسی کلانتری در همایش روز ملی محیط‌بان که امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: قرار بود شورای عالی فرهنگ تشکیل شود تا به‌طور رسمی روز تولد امام رضا (ع) به‌عنوان روز ملی محیط‌بان در تقویم ثبت رسمی شود اما این اتفاق نیفتاد و امید است در جلسات بعدی این اتفاق بیفتد.
امضای طلایی درسازمان محیط زیست نداریم/ملاک درمناطق حفاظت شده مصوبه شورای عالی است نه دولت ومجلس
به گزارش زیست آنلاین،  وی ادامه داد: سازمان محیط زیست دو بخش محیط طبیعی و محیط انسانی دارد که در حوزه محیط طبیعی وظیفه اصلی حفاظت از محیط زیست برعهده محیط‌بانان است. همانطور که مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند محیط زیست برای این دولت و آن دولت و این نسل و آن نسل نیست. محیط زیست تا زمانی‌که انسان هست، وجود دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط‌بانان محافظ محیط زیست در برابر انسان‌های بد هستند، گفت: در مقاله‌ای خواندم که محیط‌بانان باید خلع سلاح شوند. نمی‌دانم این موضوع تا چه حد می‌تواند صحیح باشد که در جامعه‌ای که خلاف وجود دارد، یک انسان پاک و بی‌گناه را در مقابل یک خلافکار مسلح دست خالی گذاشت.

وی ادامه داد: حفظ محیط زیست بدون کار فرهنگی ممکن نیست. محیط‌بانان ما زحمت می‌کشند اما اگر ملت حامی محیط زیست و محیط‌بان نباشند با ۳ تا ۴ هزار محیط‌بان نمی‌توان محیط زیست کشور را حفظ کرد.

به گفته کلانتری، قرار ما با سازمان اداری و استخدامی کشور این است که سالیانه خالص ۲۰۰ نفر به تعداد محیط‌بانان اضافه شود تا با در نظر گرفتن محیط‌بانانی که بازنشسته می‌شوند، تعداد محیط‌بانان به ۵۰۰۰ نفر برسد.

وی ادامه داد: در این راستا سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه حداکثر امکانات را در این مدت فراهم کردند و از هر دو سازمان سپاسگزاری می‌کنم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سال ۹۶ سازمان حفاظت محیط زیست فقیرترین سازمان از نظر پرداختی در کل کشور و به‌مراتب پایین‌تر از آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها بود، اظهار کرد: به‌طور متوسط در طی سه سال گذشته تورم در کشور ما ۱۲۰ درصد بود و افزایش دستمزد و دریافتی کل سازمان حفاظت محیط زیست ۲۳۵ درصد بود یعنی در طول سه سال گذشته خالص افزایش پرداختی به کل پرسنل سازمان حفاظت محیط زیست بیش از ۱۱۵ درصد بود که باید از شخص رییس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه و رییس سازمان اداری و استخدامی تشکر کنم.

وی‌ ادامه داد: وظیفه اصلی سازمان حفاظت محیط زیست اصلاح قوانین، مقررات، مصوبات ستادها و برنامه‌ریزی است و کار دشوار را همکاران ما چه در محیط طبیعی و چه در محیط انسانی باید انجام دهند که قدردان همه آنان هستیم.

کلانتری تصریح کرد: خوشبختانه روند بهبود شرایط در سازمان قابل تشخیص و معنی‌دار است، امروزه دیگر امضای طلایی نداریم چراکه هیچ کار محرمانه‌ای نداریم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از شیوه کسب اطلاعات از سوی برخی ارگان‌ها گفت: همه اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست شفاف است و در دسترس هرکسی که بخواهد در سایت سازمان قرار می‌گیرد. مگر آن‌هایی که ممکن است محرمانه باشد که آن‌ها را نمی‌توان به‌لحاظ قانونی شفاف کرد، لذا به خودتان زحمت ندهید که با واسطه وارد کار شوید، بی واسطه مراجعه کنید و هر اطلاعاتی خواستید ارائه خواهد شد چراکه محیط زیست با ارگان‌های نظارتی همکاری دارد و چیز پوشیده‌ای ندارد.

وی افزود: کل بودجه دولتی که هر سال به سازمان حفاظت محیط زیست تخصیص داده می‌شود حدودا ۲.۵ در هزار بودجه کل کشور است. سازمان حفاظت محیط زیست سازمانی شفاف و پاسخگو در همه زمینه‌ها است.

کلانتری اضافه کرد: کل بودجه دولتی که هر سال به سازمان حفاظت محیط زیست تخصیص داده می‌شد حدودا ۲.۵ در هزار بودجه کل کشور بود. از این رو امضای طلایی باعث فساد می‌شد. در گذشته و در محیط طبیعی امکان داشت یک محیط‌بان متخلف از میان ۳۰۰۰ محیط‌بان پولی را دریافت کند و اجازه شکار دهد که خوشبختانه با اصلاح این وضع تعداد این افراد بسیار محدود شده و به کمتر از ۱ تا ۲ درصد رسیده‌ است.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه در پیکره بنیاد شهید کار شکنی‌های زیادی صورت گرفت تا محیط‌بانان ما را شهید یا جانباز تلقی نکنند، اظهار کرد: اما با دستور شخص رییس جمهوری خوشبختانه این مشکلات برطرف شده است و محیط‌بانانی که حین خدمت جان خود را از دست داده‌اند، شهید محسوب می‌شوند.

کلانتری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: چهار سال پیش بسیاری از دستگاه‌های اجرایی به دولت شکایت می‌کردند که کار ما در سازمان حفاظت محیط زیست گیر کرده است و پاسخگو نیستند. رییس جمهوری از ما خواستند که طرح‌های ارزیابی اثرات زیست محیطی را تا پایان سال ۹۶ به پایان برسانیم چراکه ۲۶۰ طرح بزرگ از سه تا ۱۴ سال در سازمان حفاظت محیط زیست بی‌پاسخ مانده بود.

وی ادامه داد: علت بی‌پاسخ ماندن ارزیابی اثرات زیست محیطی این طرح‌ها را نیز می‌توان مربوط به نقش امضاهای طلایی در گذشته دانست. با این حال ظرف چهار ماه ارزیابی اثرات زیست محیطی این طرح‌ها را پاسخ دادیم و حدود ۲۰ درصد این طرح‌ها را رد کردیم.

کلانتری با اشاره به اینکه طرح‌های جنجال برانگیزی‌ نیز در کشور وجود دارد، گفت: به‌علت نفوذ برخی مقامات سیاسی و مقامات اقتصادی فعالیت‌هایی را می‌کنند و من به همکاران خود گفته‌ام مسائل سیاسی و حاشیه‌ای به ما ربطی ندارد بلکه براساس قانون موظف هستیم نسبت به هرآنچه در راستای توسعه پایدار و حفظ محیط زیست است پاسخگو باشیم و دلایل مثبت و منفی این فعالیت‌ها باید شفاف اعلام شود.

وی ادامه داد: همه دولت‌ها نیز باید در حد اختیاراتشان پاسخگو باشند. دولتی که اختیارات محدودی دارد باید در حد همان اختیارات محدود پاسخگو باشد. اگر سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه‌ای دارد باید به آن عمل کند.

کلانتری تصریح کرد: اگر شخصی بخواهد در منطقه حفاظت شده فعالیت کند نه مصوبه دولت و نه مصوبه مجلس برای ما ارزش نیست بلکه مصوبه شورای عالی محیط زیست برای ما ارزش است.

وی افزود: امروزه محیط‌بانان ما علاوه‌بر حفاظت محیط زیست معلمان فرهنگی محیط زیست نیز هستند. در بعد فرهنگی شاید بیشتر کار ستادی است تا اجرایی اما سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه فرهنگی نیز موفق بود و با تلاش‌هایی که برای اجباری کردن درس حفاظت از محیط زیست در دانشگاه‌های کشور صورت گرفت، امسال برای اولین بار تدریس این درس به‌صورت پایلوت در ۱۲ دانشگاه مادر کشور انجام خواهد شد.

 رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان‌ اینکه در وهله اول مشکل ما در محیط زیست نا آگاهی مدیران کشور به مساله محیط زیست است، گفت: اگر مدیران اجرایی کشور و تصمیم‌سازان‌ در حد ۱۰ درصد از تفکرات مقام معظم رهبری را نسبت به حوزه محیط زیست داشتند اکنون بسیاری از مشکلات محیط زیستی در کشور وجود نداشت.

کلانتری اضافه کرد: مشکلات آگاهی است که سبب می‌شود قوانینی تصویب شود که مخل محیط زیست است. در سال ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب و قانون معادن کشور را اصلاح کرد که در خارج از مناطق چهارگانه وزارت معادن و فلزات بدون اینکه به کسی پاسخگو باشد می‌تواند هر بلایی را سر ۸۸ درصد این سرزمین - که جزو مناطق چهارگانه نیست - بیاورد چراکه قانون این اجازه را داده است.

وی افزود: وجود چنین قوانینی دو علت اساسی می‌تواند داشته باشد که یکی از آن‌ها کم اطلاعی نمایندگان مجلس و تصمیم‌سازان درباره حفاظت محیط زیست و دیگری پولدار بودن معدن‌داران است که توانسته‌اند چنین قوانینی را که در هیچ جای دنیا وجود ندارد تصویب کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اگر فرهنگ و آگاهی عمومی بالا باشد و شهروندان کشور از حقوق شهروندی خود اطلاع داشته باشند شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود./ایسنا

https://zistonline.com/vdcdn50j.yt0o96a22y.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما