تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : 84756

تاثیر ازن بر دوده های تابستانی

ترجمه از فایزه فلاحتی
زیست آنلاین: در 26 ژوئیه 1943، در اوج جنگ جهانی دوم، مردم لس آنجلس در حالی که سوزش چشم و گلو درد داشتند، تصور کردند تحت حمله شیمیایی قرار گرفته اند. اما آن ها با پدیده ای روبرو شدند که امروز به عنوان اولین دوده های تابستانی شناخته می شود.
تاثیر ازن بر دوده های تابستانی
به گزارش زیست آنلاین، اکنون این مسئله در اقلیم های سردتر، از جمله انگلیس به عنوان یک مشکل جدی تلقی می شود. این دوده ها ناشی از واکنش های شیمیایی بین مجموعه ای از آلاینده ها طی چندین روز است که توسط نور خورشید هدایت می شود. یکی از این آلاینده های اصلی، ازن است.

ازن در لایه های فوقانی جو از ما در برابر اشعه مضر ماورای بنفش محافظت می کند، اما زمانی که تنفس شود بسیار مضر است. ازن از نظر شیمیایی بسیار واکنش پذیر است.

داده های دولت انگلستان نشان می دهد که ترافیک کمتر در زمانی محدودیت های کرونایی در سال 2020، این مسئله را در مناطق شهری بدتر کرده است. 80 درصد از ما که در مناطق شهری زندگی می کنیم ازن بدتری از تابستانهای گرم سال های 2006 و 2003 را تجربه کردیم. زمانی که تخمین زده می شود دوده تابستان عامل 769 مورد مرگ از 2000 مرگ ناشی از موج گرما بوده است.

تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که این دوده ها منجر به پذیرش صدها بیمار در سال، به ویژه بیماران آسمی می شود. ازن به طور معمول در بعد از ظهر به اوج خود می رسد، بنابراین تغییر زمان ورزش در فضای باز به صبح می تواند تأثیرات آن را کاهش دهد. این امر به ویژه برای ورزش مدارس و رویدادهای استقامتی بسیار مهم است.

ازن به محصولات کشاورزی نیز آسیب می رساند. به عنوان مثال تخمین زده می شود عامل از بین رفتن 4 تا 15 درصد گندم جهان است که هزینه آن سالانه حدود 4 تا 16 میلیارد دلار برآورد می شود.

این مسئله به ویژه در هند، پاکستان و بنگلادش که دوده تابستانی به سرعت در حال بدتر شدن است مشکل ساز شده است.

منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdcjmaeo.uqexizsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما