تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 84680
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: تغییرات اقلیمی پیامدها و آثار مخربی برای ۲۰ سال آینده این خطه خواهد داشت که مقابله با آن نیازمند چاره اندیشی و برنامه ریزی است.
تغییر اقلیم پیامدهای مخربی برای ۲۰ سال آینده اصفهان دارد
به گزارش زیست آنلاین،  ایرج حشمتی افزود: ایران از جمله کشورهایی است که از تغییرات اقلیمی متاثر شده است وبی شک اصفهان نیز با این پیامد روبه روست.
وی اظهار داشت: شواهدی چون افزایش متوسط دما، کاهش میانگین بارش‌ها و ذخایر آبی، افزایش حوادث زیست‌محیطی مانند سیل و خشکسالی، ریزگردها، فرسایش خاک و فقر پوشش گیاهی، بروز مسائل اجتماعی و مهاجرت از روستاها  نشان‌دهنده بروز روزافزون اثرات گرمایش جهانی و تغییر اقلیم کشور و استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: نقشه افزایش دمای سطح زمین در یک قرن گذشته، نشان‌دهنده آسیب‌پذیری ایران از تغییرات اقلیمی بیش از متوسط جهان است که اصفهان نیز متاثر از آن است.

وی افزود: مطالعات هواشناسی در ۳۰ سال اخیر نشان‌دهنده کاهش بارندگی‌های میانگین ۱۰ ساله و افزایش سالانه دمای هواست.

وی تصریح کرد: پیامدهای تغییر اقلیمدر شرایطی مشاهده می‌شود که تغییر دمای کره زمین در ۲ سده اخیر حدود ۱ درجه سانتیگراد بوده است اما پیش‌بینی می‌شود که با ۲ برابر شدن غلظت دی‌اکسیدکربن در اتمسفر، افزایش دما در سال‌های باقیمانده تا پایان قرن ۲۱در ایران، تا چهار ونیم درجه سانتیگراد باشد.
حشمتی با بیان اینکه این افزایش دما، به بروز شدیدتر پیامدهای تغییرات اقلیمی در کشور منجرمی‌شود گفت: با در نظر گرفتن پایان‌پذیری منابع آبی زیرزمینی که در

شرایط فعلی بالغ بر ۵۵ درصد از نیاز آبی کشور را تامین می‌کند؛ بحران خشکسالی در آینده از خطرات جدی توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشور ناشی از تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی خواهد بود .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: براساس نتایج مطالعات و مدل‌سازی‌هایی که توسط IPCC  (هیات بین‌دولتی تغییر اقلیم ) انجام شده است ، تغییرات اقلیمی در ۲۰ سال آینده، پیامدهای زیادی را برای استان به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: متوسط میزان بارش ۹ درصد کاهش و متوسط دمای کشور حدود یک درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت؛ همچنین بارش‌های سنگین و سیل آسا تا ۴۰ درصد و روزهای گرم با  "دمای بیش از ۳۰ درجه سانتیگراد" در اکثر نقاط کشور افزایش می‌یابد.

حشمتی  اظهار داشت: روزهای یخبندان در اکثر نقاط کشور کاهش خواهد یافت و بیشترین کاهش در شمال غرب کشور خواهد بود و استان اصفهان نیز بی تاثیر از ‌آن نیست.

وی با بیان اینکه روزهای خشک در اکثر نقاط کشور افزایش می‌یابد گفت: خشکسالی و ایجاد کانون گرد و خاک در منطقه به افزایش بروز پدیده ریزگردها در کشور به خصوص استان اصفهان  منجرخواهد شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان کاهش روان‌آب‌های سطحی در فصل بهار و کاهش توان تولید برق‌آبی، فرسایش خاک و فقر پوشش گیاهی مراتع کشورو بروز مسائل اجتماعی مانند تبعات اقتصادی در روستاها و رشد مهاجرت از روستاها به حواشی شهرها و بروز پیامدهای اجتماعی و اقتصادی نامطلوب حاشیه‌نشینی و از دست رفتن سرمایه‌های روستایی را از جمله دیگر نتایج  تغییرات اقلیمی در ایران در  ۲۰ سال آینده دانست.

وی با اشاره به اثرات تغییر اقلیم بر منابع آب کشور گفت: منابع آب کشور ازجمله بخش‌هایی است که از تغییرات اقلیمی متاثر خواهد شد و حوزه‌های وسیعی از آن شامل منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی، سازه‌های آبی، شبکه‌های آب و فاضلاب،  آبرسانی شهری، ایستگاه‌های پمپاژ و سازه های مرتبط با بخش آب با پیامدهای قابل ملاحظه یی روبه رو خواهند بود.

حشمتی اظهار داشت: مقاومت سازه‌های آبی کشور با افزایش بارش‌های سنگین و سیل آسا با ریسک بیشتری روبه رو خواهد بود و با افزایش یک درجه سانتیگراد دمای کشور، معادل ۱۳ میلیارد مترمکعب منابع آبی کشور با تبخیر از دسترس خارج می‌شود.

وی گفت: براین اساس رژیم کمی و کیفی منابع آب سطحی و ذخایر برف و یخچال تغییر خواهد کرد که به افزایش رواناب در زمستان و کاهش آن در بهار منجر خواهد شد.

حشمتی با اشاره به کاهش بارش‌ها  و سطح سفرهای زیر زمینی تصریح کرد: در این راستا استان اصفهان با بیشترین کاهش رواناب روبه رو خواهد شد.
وی با اشاره به  تغییرات اقلیمی و  خشکسالی بر حیات وحش افزود: هم اکنون خشکسالی بر کاهش علوفه و حیات وحش استان اصفهان تاثیرمستقیمی دارد و باعث خروج حیات وحش از مناطق تحت مدیریت محیط زیست شده است.

تغییر اقلیم (Climate change) به تغییر در توزیع آماری الگوهای اقلیمی یا آب و هوایی گفته می‌شود که برای یک دوره طولانی دوام می‌آورد و بنابر تعریف کنوانسیون چارچوب تغییر اقلیمی سازمان ملل متحد (UNFCCC)، تغییر اقلیم به واقع تغییرات آب و هوایی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با فعالیت‌های انسانی نسبت داشته و ساختار اتمسفر زمین را در سراسر جهان تغییر می‌دهد.

هفته محیط زیست از ۱۷ تا ۲۳ خرداد با شعار«نیم قرن حفاظت از زیست بوم‌های ایران، بازنگری، نوسازی ، بازسازی» نامگذاری شده است./ایرنا

https://zistonline.com/vdcfxvdc.w6djcagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما