تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : 84658
محققان توانسته اند روشی ابتکاری برای تبدیل پلاستیک به سوخت جت و دیگر مواد با ارزش ارائه کنند که استفاده مجدد از این زباله ها را مقرون به صرفه تر و آسانتر می کند.
انقلاب جدید در تبدیل یک ساعته پلاستیک به سوخت جت
به گزارش زیست آنلاین، از ساینس دیلی، محققان واکنش هایی ایجاد کردند که با آنها می توانند 90 درصد پلاستیک را به سوخت جت تبدیل کنند. اما نکته جالب توجه این روش این است که در دمای معتدل این واکنش‌ها فقط به یک ساعت زمان نیاز دارند تا محصول مورد نیاز نهایی را تولید کنند.

این روش توسط محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن به سرپرستی جوئانا جیلا و هانگفی لی به ثبت رسیده است.

لی می گوید در فرایندهای صنعت بازیافت، هزینه ها نقش اساسی در مقبولیت روش های بازیافت بازی می کنند. این روش جدید نقطه عطفی خواهد بود در توسعه و تجاری سازی تکنولوژی های بازیافت پلاستیک.

در سال های اخیر تجمع ذرات پلاستیکی در هر گوشه دنیا بحران های محیط زیستی بسیاری به وجود آورده است. به طوری که ذرات ریز پلاستیک ها موسوم به میکروپلاستیک ها در زنجیره غذایی وارد شده است.

با این حال بازیافت پلاستیک کار بسیار مشکلی است. در روش های متداول بازیافت، پلاستیک پس از ذوب دوباره قالب گیری می شود اما این کار ارزش اقتصادی و کیفیت پلاستیک را کاهش می دهد.

مواد شیمیایی می توانند به تولید پلاستیک های با کیفیت کمک کنند اما دمای مورد نیاز انجام واکنش های آنها بسیار بالاست و زمان بر. بنابراین برای صنایع بازیافت گزینه ای هزینه بر هستند.

در ایالات متحده سالانه فقط 9 درصد پلاستیک های تولیدی بازیافت می شوند.

اما محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن کاتالیسیتی ارائه دادند که می تواند پلی اتیلن را به سوخت جت و دیگر مواد با ارزش تبدیل کند.

پلی اتیلن متداول ترین ماده برای تولید پلاستیک است که از آنها محصولات متنوعی از کیسه پلاستیکی گرفته تا قوطی های بسته بندی شیر و بطری های شامپو تولید می شود.

در این فرایند محققان از روتنیوم در کاتالیست کربن و یک ماده حلال استفاده کردند.

بنابراین آنها قادر بودند که 90 درصد پلاستیک موجود را به سوخت جت و دیگر محصولات هیدروکربنی تبدیل کنند. زمان مورد نظر برای این آزمایش فقط یک ساعت و دمای لازم برای آن 220 درجه سلسیوس بود.

تعدیل شرایط فرایند مثل دما، زمان یا مقدار کاتالیست های مصرفی گامی بسیار مهم در تغییر فرایند برای تولید محصولات دلخواه است./انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcaaina.49nym15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما