تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : 84641
زیست آنلاین: کشورهای اتحادیه اروپا روز گذشته تصویب کردند که صندوق مالی این اتحادیه عاری از سوخت های فسیلی شود و از جوامع آسیب دیده محافظت کند، که راه را برای اعضا برای دریافت کمک نقدی هموار می کند.
مهر تایید کشورهای اتحادیه اروپا بر صندوق انتقال سبز
صندوق Just Transition (JTF) 17.5 میلیارد یورویی، ترکیبی از بودجه اتحادیه اروپا و صندوق بازیابی کووید 19 است.

این برنامه برای حمایت از جوامعی است که بیشتر تحت تأثیر برنامه های کنار گذاشتن بخش زغال سنگ یا سایر صنایع تولید کننده های گازهای گلخانه ای قرار دارند.

این صندوق، از پروژه ها از جمله مدیریت تعطیلی معادن زغال سنگ و بازآموزی کارگران پشتیبانی خواهد کرد.

جایگزینی بخشهای سنگین کربن با صنایع و مشاغل سبز، راهی کلیدی برای در مسیر قرار دادن اتحادیه اروپا برای دستیابی به هدف خود، یعنی انتشار صفر خالص گازهای گلخانه ای تا سال 2050 است.

کشورهای اتحادیه اروپا، روز دوشنبه مقررات JTF را تصویب کردند که آخرین مانع قبل از لازم الاجرا شدن آن است. پارلمان اروپا نیز، ماه گذشته آن را تصویب کرده بود.

نلسون دو سوزا، وزیر برنامه ریزی پرتغال گفت: صندوق Just Transition پشتیبانی های بسیار ضروری را از شرکت ها و کارگران در سطح محلی ارائه خواهد داد. پرتغال تا جولای میزبان وزرای اتحادیه اروپا خواهد بود.

برای دریافت کمک ها، کشورها باید برنامه های خود را برای تأیید، به کمیسیون اروپا ارائه دهند تا نشان دهند چگونه از پول نقد برای انتقال به صنایع سبزتر استفاده خواهند کرد.

لهستان بیشترین سهم را از کمک های این صندوق خواهد داشت و پس از این کشور، آلمان و رومانی قرار دارند. هر سه کشور دارای مناطق استخراج زغال سنگ هستند.

با این حال، این کمیسیون هشدار داده است که اگر دولت لهستان برنامه ای برای باز نگه داشتن معدن زغال سنگ توروو تا سال 2044 داشته باشد، کمکی دریافت نخواهد کرد.

 نکته دیگری که وجود دارد این است که پول JTF نمی تواند صرف انرژی هسته ای یا سوخت های فسیلی از جمله گاز طبیعی شود.

کمیسیون، پیشنهاد قرار دادن 40 میلیارد یورو در صندوق را داده بود اما این مبلغ در جریان مذاکرات بین کشورهای اتحادیه اروپا در تابستان گذشته بر سر بودجه اتحادیه، کاهش پیدا کرد.

منبع: Reuters

https://zistonline.com/vdccseq4.2bq008laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما