تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : 84633
شرکت نفت فلات قاره ایران به‌منظور حفظ محیط زیست و عمل به مسوولیت‌های اجتماعی، اقدام‌های متعددی از جمله کاهش ۹۳ میلیون فوت مکعبی سوختن گازهای مشعل را در سطح مناطق عملیاتی دنبال کرده است.
کاهش ۹۳ میلیون فوت مکعبی سوختن گازهای مشعل ایران در خلیج فارس
به گزارش زیست آنلاین، این شرکت با خرید تجهیزات و انجام لاین‌کشی‌های مختلف در کارخانه‌های خشکی درود ۱، ۲ و ۳ و در دریا (سکوهای ابوذر و فروزان) از سال ۱۳۹۵ تاکنون حجم گازهای مشعل در مناطق عملیاتی خارک و بهرگان اقدام را کاهش داده و در مسیر تأمین خوراک مجتمع پتروشیمی خارک گام برداشته است، به‌طوری‌ که هم‌اکنون از سوختن روزانه حدود ۹۳ میلیون فوت‌مکعب گازهای مشعل که سبب آلایندگی می‌شد جلوگیری شده و این گازها صرف خوراک برای تولید متانول و دیگر فرآورده‌های پتروشیمی خارک می‌شود.

بر اساس محاسبات انجام‌شده و با در نظر گرفتن تجزیه و تحلیل گازهای دریافتی این موضوع سبب جلوگیری از انتشار۸۰۰ تن CO۲ و ۲۰۸ تن SO۲ در روز شده است.

با اجرای پروژه جامع جمع‌آوری گازهای همراه نفت در میدان‌های نفتی سروش و نوروز، در منطقه عملیاتی بهرگان نیز میانگین گازهای سوزانده شده به‌طور قابل‌توجه‌ای کاهش یافته است.

 امحای ۶۰۰ مترمکعب کنده‌های حفاری

۶۰۰ مترمکعب کنده‌های حفاری پایه روغنی تولیدشده در پروژه‌های توسعه میدان‌های اسفند، سیوند و دنا (EPDF) به روش بیولوژیکی امحا و سایت جامع مدیریت بازیافت در منطقه عملیاتی لاوان راه‌اندازی و راهبری شده است.

در این طرح که از سوی پژوهشکده محیط‌زیست و توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران در طرح مدیریت بازسازی و احیای آب‌سنگ‌های مرجانی در آب‌های اطراف جزیره خارک اجرا شد، با استفاده از توان متخصصان سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران و با روش‌های مختلف سنتی و نوین همانند تکه‌برداری و قلمه زدن، ایجاد خزانه‌های ثابت و شناور، کاشت قلمه‌های مرجانی بر بسترهای مصنوعی و طبیعی (فاکس پلیت، نانوفاکس پلیت، فاکس‌راک)، ایجاد بسترهای سرامیکی چندشاخه و زیرسازه‌های الکتریکی و تکثیر جنسی، بازسازی بسترهای مرجانی آسیب‌دیده در حال اجراست، همچنین طرح پاک‌سازی خاک‌های آلوده به ترکیبات نفتی از سوی پژوهشگاه صنعت نفت در بستر پیت بزرگ منطقه خارک اجرایی شده است.

حمایت از آهوان خارک

حمایت از آهوان جزیره خارک با هدف صیانت از حیات‌وحش این جزیره و به‌منظور تعهدهای شرکت نفت فلات قاره ایران در تفاهم‌نامه بین منطقه خارک با اداره کل محیط‌زیست استان بوشهر و تأمین ۱۲۰ تن علوفه، ایجاد و اصلاح آبشخورها و خدمات دامپزشکی در این باره انجام می‌شود.

به‌منظور پیشگیری از حوادث محیط‌زیستی ناشی از نشت نفت و آلودگی به محیط دریا از چاه‌های قدیمی و آسیب‌دیده موجود در منطقه عملیاتی بهرگان، عملیات ایمن‌سازی و تعمیرات چاه‌ها با اختصاص یک دکل حفاری و صرف هزینه ارزی قابل توجه در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و برای چاه‌های شماره ۵-۶-۷-۸ میدان نفتی نوروز و چاه‌های SR۶-SR۷-SR۸-SR۱۶-SR۲A در میدان نفتی سروش در دستور کار قرار گرفت و ایمن‌سازی آنها با اولویت پیشگیری از بحران‌های زیست‌محیطی انجام شد.

با بهینه‌سازی فرآیند، اصلاح ساختار و راهبری کارآمد سیستم تصفیه پساب صنعتی (CFU) در منطقه عملیاتی بهرگان و اختصاص مخازن ۱۱ و ۱۲ برای تصفیه پساب صنعتی، پارامترهای آلاینده در پساب خروجی به‌شدت کاهش یافته است.

تعمیرات اساسی مخزن ۵۷۰ هزار بشکه‌ای TO۴ منطقه عملیاتی سیری به‌منظور مدیریت بهینه پساب‌های صنعتی و کاهش بار آلایندگی تخلیه‌شده به محیط دریا در دستور کار قرار گرفته است.

طرح خوداظهاری محیط‌زیستی و ارسال مستمر گزارش اندازه‌گیری‌ها از خروجی‌های دودکش‌ها، پساب‌های صنعتی و هوای محیطی به ادارات کل محیط‌ زیست استان‌های بوشهر و هرمزگان شامل اندازه‌گیری ۲۰۵ نقطه پایش منابع دودکش، ۶۰ نقطه پایش پساب‌های صنعتی و ۷۴ نقطه هوای محیطی و صوت در سطح مناطق شش‌گانه عملیاتی، از دیگر طرح‌های محیط‌زیستی شرکت نفت فلات قاره ایران است که بدون وقفه و کامل انجام شده است./شرکت نفت فلات قاره ایران

https://zistonline.com/vdcds90j.yt0os6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما