تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : 84628
گزارش جدید برنامه محیط‌زیست سازمان ملل (UNEP) و سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) اعلام کرد: جهان باید به تعهد خود برای بازگرداندن حداقل یک میلیارد هکتار از اراضی تخریب‌شده در دهه آینده پایبند باشد تا تهدید سه‌گانه تغییر اقلیم، از دست‌دادن تنوع‌زیستی و آلودگی را برطرف کند.
رفع بحران آب‌وهوا با ترمیم طبیعت
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از ارث، محققان این بررسی اظهار کردند: بشر در حدود ۱.۶ برابر از خدمات پایدار ارائه شده طبیعت را استفاده می‌کند و اقدامات حفاظتی کنونی برای جلوگیری از فروپاشی اکوسیستم در مقیاس بزرگ و از بین‌رفتن تنوع‌زیستی کافی نیست.

در سراسر جهان، تخمین زده می‌شود که هزینه‌های ترمیم زمین تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار در سال باشد. محققان دریافتند، هر یک دلار سرمایه‌گذاری شده در ترمیم زمین تا ۳۰ دلار منافع اقتصادی در بر خواهد داشت.

اینگر اندرسن، مدیر اجرایی برنامه محیط‌زیست سازمان ملل‌متحد اظهار کرد:  آخرین شواهد علمی، نقش حیاتی اکوسیستم‌ها، از جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی گرفته تا رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها را نشان می‌دهد و خسارات ناشی از یک نظارت ضعیف بر روی کره‌ زمین را ترسیم می‌کند. در حال حاضر، این تخریب‌ها بر رفاه حدود ۳.۲ میلیارد نفر (۴۰ درصد از جمعیت جهان) تاثیر دارد.

لازم‌به‌ذکر است که هر ساله خدمات اکوسیستم را به ارزش بیش از ۱۰ درصد از تولید جهانی اقتصاد خود از دست می‌دهیم.

ترمیم اکوسیستم منجر به «دستاوردهای عظیم» خواهد شد و محققان افزایش کیفیت آب‌وهوا، کاهش دما، بهبود سلامت انسان و بازیافت تنوع زیستی را مطرح کردند. روند ترمیم شامل جنگل‌کاری و مرطوب‌سازی دوباره زمین‌های ذغال سنگ نارس (peatlands) است.

محققان افزودند: اقداماتی که باعث توقف و معکوس‌کردن این روند برای رسیدن به هدف توافق‌نامه پاریس در حفظ دمای جهانی پایین‌تر از دو درجه سانتی‌گراد شود، ضروری است.

آنان عنوان کردند: ترمیم اگر همراه با حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی باشد، به جلوگیری ۶۰ درصدی انقراض مورد انتظار تنوع زیستی کمک خواهد کرد.

این بررسی در مجله Science Advances منتشر شده است./ایسنا 

https://zistonline.com/vdch6-n6.23nkidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما