تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب : 84625
زیست آنلاین: یک مطالعه علمی جدید نشان می دهد که مدتها قبل از دوران سوخت های فسیلی، انسان ها احتمالا بمب کربن عظیم اما مرموزی را که در زیر سطح زمین قرار داشته است، فعال کرده اند.
عاملی مهم در گرمایش زمین که دیده نشده است
به گزارش زیست آنلاین، محققانی از آزمایشگاه علوم آب و هوا و محیط زیست فرانسه و چندین موسسه دیگر در سراسر جهان، اظهار داشتند که قبل از دوره صنعتی شدن، تبدیل انبوه پیتلند های غنی از کربن به زمین های کشاورزی بیش از 250 میلیارد تن دی اکسید کربن وارد جو کرده است.

این رقم معادل بیش از هفت سال انتشار فعلی ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی برای مصارف انرژی است.

محققان می گویند پیتلندها فقط 3 درصد از سطح زمین را تشکیل می دهند اما حدود 30 درصد از کربن موجود در خاک را در خود ذخیره کرده اند.

یافتن "انتشار تاریخی نادیده گرفته شده استفاده از زمین"، نشان می دهد که حتی در حال حاضر نیز ما درک کاملی از نحوه حرکت و تعدیل سطح زمین نداریم.

این نگران کننده است، زیرا قرار است استفاده از زمین برای به دام انداختن و مهار گازهای گلخانه ای نقشی اساسی در توافق نامه آب و هوای پاریس داشته باشد.

دانشمندان مدتهاست در مورد احتمال آزاد شدن مقادیر زیادی کربن توسط یخبندان شمالی، که گیاهان باستانی در نوعی زندگی معلق در زیر سطح قرار دارند، نگران هستند.

اما تهدید پیتها بسیار شبیه آن است. در واقع، پیتلندها به طور قابل توجهی با مناطق یخبندان همپوشانی دارد.

پیتلند ها نوع خاصی از تالاب هستند، که در آن ها باقیمانده گیاهان مرده به دلیل شرایط مرطوب و آبکی کاملاً نمی پوسند و به همین دلیل تجمع پیدا می کنند. در حالت طبیعی، پیت ها به آهستگی کربن را از جو خارج می کنند.

اگر یک peatland زهکشی شود، همانطور که قرنها پیش برای توسعه کشاورزی، به ویژه کاشت محصولات زراعی این اتفاق رخ داده است، این مواد گیاهی قدیمی شروع به تجزیه می کنند و کربن موجود در آن با اکسیژن جو ترکیب شده، دی اکسید کربن حاصل وارد جو می شود.

دی اکسید کربن می تواند صدها یا حتی 1000 سال در جو باقی بماند، به این معنی که اثر تغییر پیتلند ها در سال ها قبل، حتی قبل از شروع سوزاندن سوخت های فسیلی در مقیاس بزرگ، هنوز هم بر روی کره زمین وجود دارد.

منبع: The Washington Post

https://zistonline.com/vdcenp8v.jh8ewi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما