تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : 84621
روسیه و عربستان سعودی که دو کشور تولیدکننده بزرگ نفت هستند درخواستها برای کاهش استفاده از سوختهای فسیلی را غیرواقع گرایانه خواندند و قصد دارند پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی را به چالش کشیده و به سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ادامه دهند.
درخواست کاهش مصرف سوختهای فسیلی غیرواقع گرایانه است
به گزارش زیست آنلاین، سی ان بی سی، سیاستمداران تحت فشار شدیدی قرار دارند تا در راستای توافق اقلیمی پاریس به وعده هایشان عمل کنند. این پیمان تاریخی برای اجتناب از مخرب ترین پیامدهای تغییرات اقلیمی بسیار مهم به شمار می رود.

حدود ۲۰۰ کشور شامل روسیه و عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ به پیمان اقلیمی پاریس پیوستند و توافق کردند تلاشهایی را برای محدود کردن افزایش دمای زمین به ۱.۵ درجه بالاتر از دمای پیش از صنعتی شدن بکار ببندند. این توافق کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۵۰ را ایجاب می کند.

آژانس بین المللی انرژی که نهاد مشاور انرژی برجسته ای در سطح جهانی است، ماه گذشته شدیدترین هشدار را درباره استفاده از سوختهای فسیلی در جهان داد و اعلام کرد اگر جهان می خواهد انتشار آلایندگی تا اواسط قرن جاری صفر شود، اکتشاف و توسعه میادین جدید نفت و گاز باید امسال متوقف شود.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ گفت: آژانس بین المللی انرژی ظاهرا با استفاده از محاسبات درباره نحوه رسیدن به آلایندگی صفر تا سال ۲۰۵۰ به این یافته ها رسیده است.

این دیده بان جهانی اعلام کرده که توقف توسعه نفت، گاز و زغال سنگ برای رسیدن به هدف جهانی صفر کردن انتشار کربن اساسی است.

نواک به شبکه سی ان بی سی گفت: به باور من این یک رویکرد ساده انگارانه و همچنین غیرواقع گرایانه است. هیچ تردیدی وجود ندارد که ما باید به سمت انرژی سبز و برنامه سبز حرکت کنیم زیرا تقاضا برای آن در جامعه وجود دارد اما باید شفاف باشیم که چه منابعی می تواند مورد استفاده قرار گیرد، چه کسی هزینه آن را پرداخت خواهد کرد، کدام فناوریها و فرصتها در دسترس ما قرار دارند.

اظهارات نواک به فاصله کوتاهی پس از اظهارات شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی مطرح شد که درباره گزارش آژانس بین المللی انرژی در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین مزاح کرده بود. شاهزاده عبدالعزیز گفته بود: گزارش آژانس بین المللی انرژی دنباله فیلم لالا لند است. چرا باید آن را جدی بگیرم؟

واکنش وزیر انرژی عربستان سعودی به این گزارش مدت کوتاهی پس از نشست وزیران اوپک پلاس صورت گرفت که طی آن با افزایش تدریجی تولید در ماههای آینده موافقت کردند.

وی در ادامه افزوده بود عربستان سعودی نفت و گاز را با هزینه اندکی تولید می کند و تولیدکننده تجدیدپذیرهاست. من از همه دنیا می خواهم این موضوع را که ما برنده همه این فعالیتها خواهیم بود، بپذیرند.

نواک گفت: عبدالعزیز در مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ بار دیگر پایبندی ریاض به سرمایه گذاری در نفت را مورد تاکید قرار داد.

معاون نخست وزیر روسیه گفت: نیت مسکو هم اقدام مشابه بود. به شما اطمینان می دهیم که برنامه ها و استراتژی فدراسیون روسیه ادامه سرمایه گذاری در نفت، گاز و زغال سنگ است. ما همچنین در تجدیدپذیرها، هیدروژن، خودروهای برقی و جایگاههای شارژ برقی سرمایه گذاری می کنیم تا در یک دهه آینده شاهد استفاده از ترکیبی از تجدیدپذیرها و سوختهای فسیلی باشیم./انرژی امروز

https://zistonline.com/vdca6ina.49nyu15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما