تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 84596
تهیه نقشه حفاظتی و بلوک بندی مناطق بحرانی، تامین و جایگزینی سوخت‌های مناسب برای جوامع محلی، مقابله با آفات و امراض و... ازجمله اقدامات اخیر سازمان جنگل‌ها برای ارتقای ضریب پوشش حفاظتی بوده است.
 اقدام اخیر سازمان جنگل‌ها برای ارتقای ضریب پوشش حفاظتی در جنگل‌ها و مراتع
به گزارش زیست آنلاین، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گزارش عملکرد یک ساله خود عنوان کرده است: ارتقای ضریب پوشش حفاظتی جنگل‌ها و مراتع کشور با هدف مهار و کاهش عوامل تخریب و ناپایداری، جلوگیری از تغییر کاربری و تصرف اراضی، مبارزه با قاچاق چوب و ... ازجمله محورهای اصلی سازمان جنگل‌ها طی سال گذشته بود.

در این راستا یکی از مهمترین اقدامات برای ارتقای پوشش حفاظتی کشور تهیه نقشه حفاظتی و بلوک‌بندی مناطق بحرانی در ۳۳ اداره کل در سطح ۱۳۱ میلیون هکتار از اراضی ملی کشور بوده است که نقش مهمی در ساماندهی و نظم استراتژیک نیروهای حفاظتی داشته است.

بر اساس این گزارش از دیگر پروژه‌هایی که در جهت ارتقای پوشش حفاظتی انجام شده‌ است می‌توان به تامین و جایگزینی سوخت‌های مناسب و تجدیدپذیر به جای استفاده از هیزم و بوته برای جوامع محلی اشاره کرد. حدود یک میلیون و ۵۵۳ هزار خانوار با جمعیتی معادل بیش از ۹ میلیون نفر برای تامین سوخت مورد نیاز خود به جنگل‌ها و مراتع کشور وابسته هستند. از سویی دیگر میزان مصرف سالانه چوب و هیزم جهت مصارف سوختی و تولید انرژی برای آن‌ها حدود ۱۲ میلیون متر مکعب است.

سازمان جنگل‌ها گزارش داده است که تاکنون بیش از ۲۳ هزار خانوار تحت پوشش پروژه‌هایی از جمله توزیع آبگرمکن‌های خورشیدی، توزیع سوخت فسیلی، توزیع وسایل گرمایشی و... قرار گرفته‌اند و می‌توان گفت که میزان مصرف سالانه چوب و هیزم برای تامین سوخت به حدود ۵.۴ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

از دیگر عوامل تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور گسترش آفات و بیماری‌های جنگلی و مرتعی و طغیان آفات و امراض است. طی سال گذشته در بیش از ۲۱۳ هزار هکتار از این عرصه‌ها برنامه‌های مقابله با آفات و امراض و کنترل آن‌ها اجرا شد.

علاوه بر این‌ها برای ارتقای ضریب پوشش حفاظتی جنگل‌ها و مراتع کشور استفاده از سامانه‌های هوشمند پایش عرصه‌های منابع طبیعی نیز در دستور کار قرار گرفته است و به دنبال آن سامانه کنترل محمولات جنگلی، سامانه پایش ماهواره‌ای و سامانه مانیتورینگ نیروها و خودروها راه‌اندازی شده است.

بر اساس گزارش طی سال گذشته در جهت تامین تجهیزات اطفای حریق طی دو مرحله بیش از ۱۲ هزار قلم تجهیزات اطفای حریق ازجمله دمنده، تجهیزات انفرادی و... بین استان‌ها توزیع شد./ سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری

https://zistonline.com/vdcb0sbw.rhba9piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما