تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۱۳
کد مطلب : 84572
معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو گفت: سد تنظیمی- انحرافی «قیزقلعه‌سی» سالیانه یک میلیارد متر مکعب حقابه ایران از رودخانه ارس را که پیش از ساخت سد از کشور خارج می‌شد، قابل استفاده کرده است.
تامین حقابه سالیانه یک میلیارد متر مکعبی ایران از رود ارس
به گزارش زیست آنلاین، «قاسم تقی‌زاده خامسی» افزود: سدتنظیمی- انحرافی قیزقلعه سی زیرمجموعه طرح بزرگ ملی خدا آفرین به عنوان بزرگترین طرح آبی شمال غرب کشور است که با مخزنی به حجم ۶۲ میلیون متر مکعب روی رودخانه مرزی ارس ساخته شده است.

وی ادامه‌داد: این سد از نوع خاکی با هسته ناتراوای رسی به منظور انحراف آب به کانال پایاب خدا آفرین احداث شده و سالیانه ۲ میلیارد مترمکعب آب تنظیم می‌کند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان‌کرد: دو نیروگاه ۲۰ مگاواتی به منظور تولید انرژی برای دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان روی این سد ساخته شده و با بهره‌برداری از شبکه پایاب سد قیزقلعه سی، ۷۴ هزار هکتار در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل آبیاری خواهد شد و برای ۸۵ هزار نفر در منطقه ایجاد اشتغال خواهد شد که شکوفایی اقتصادی در این دو استان را در پی خواهد داشت.

تقی‌زاده خامسی به آبگیری سد «گردیان» اشاره کرد و گفت: این سد با مخزنی به حجم ۱۰ میلیون متر مکعب، برای آبیاری ۲هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی دیمی در شهرستان جلفا احداث شده و با ذخیره آب توسط ایستگاه پمپاژ در فصول غیر زراعی از رود ارس، امکان آبیاری در فصل کشاورزی را فراهم خواهد کرد.

وی اضافه‌کرد: شبکه پایاب یکانات به مساحت سه‌هزار و ۳۵۰ هکتار توسط ایستگاه‌های پمپاژ از طریق رود ارس، در شهرستان مرند سیراب شده و موجب ایجاد  سه‌هزار شغل مستقیم برای مردم منطقه خواهد شد.

رییس هیات مدیره شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان‌کرد: افتتاح این دو سد مهم در استان آذربایجان شرقی با اعتبار ۹۴۰ میلیارد تومان انجام شده است.

تقی‌زاده خامسی با اشاره به برگزاری جشنی به مناسبت ۵۰ سال بهره‌برداری مشترک و موفق از سد ارس و بند انحرافی «میل‌مغان»  با حضور وزیر نیروی ایران و وزیر انرژی جمهوری آذربایجان در شهرستان پلدشتف  نقطه صفر مرزی در محل سد ارس گفت: ۵۰ سال بهره‌برداری مشترک از منابع آب و انرژی در این سد بین دو کشور در منطقه غرب آسیا جزو نمونه‌های کم‌نظیر است و به نوعی می‌توان گفت رودخانه ارس، رودخانه دوستی با کشورهای همسایه است.

به گزارش ایرنا، سد تنظیمی و انحرافی قیزقلعه سی در ۱۲ کیلومتری سد خدا آفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز واقع  شده، طول تاج  آن ۸۴۳ متر، ارتفاع  از پی ۳۷ متر و گنجایش مخزن آن ۶۲ میلیون  مترمکعب است.

عملیات ساخت سد قیزقلعه سی در سال ۱۳۸۵ آغاز و برای ساخت آن  ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است./ایرنا

https://zistonline.com/vdcf0tdc.w6djeagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما