تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۱
کد مطلب : 84571
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد

میزان گوگرد سوخت در برخی ایستگاه‌ها فراتر از حد مجاز

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به آخرین بررسی‌های انجام شده روی کیفیت سوخت در کشور گفت: میزان گوگرد سوخت در برخی ایستگاه‌ها فراتر از حد مجاز گزارش شده است.
میزان گوگرد سوخت در برخی ایستگاه‌ها فراتر از حد مجاز
به گزارش زیست آنلاین، هلنا کعبی امروز در نشست خبری مجازی سازمان حفاظت محیط زیست درباره آخرین وضعیت کیفیت سوخت در کشور اظهار کرد: نمونه‌برداری‌های ما طی سال گذشته نشان داد که میزان گوگرد در سوخت تعدادی از ایستگاه‌ها بالاتر از حد استاندارد است البته کیفیت سوخت عموما در پمپ بنزین‌هایی که در کلانشهرها واقع شده‌اند، در حد استاندارد است اما در تعدادی از پمپ بنزین‌هایی که در مناطق دور افتاده‌تر هستند، سوخت دارای گوگرد بالا توزیع می‌شود.

به گفته وی طی نیمه دوم سال گذشته میزان گوگردی که در سوخت جایگاه‌ها اندازه‌گیری شد نسبت به نیمه اول سال، بالاتر از حد استاندارد گزارش شد.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از نشست با اشاره به لایحه قانون آب تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زست مسئول کیفیت آب و وزارت نیرو مسئول کمیت آب است. این دو موضوع کاملا بهم وابسته هستند.

سامانه‌ای برای بارگذاری اطلاعات کمی و کیفی آب ایجاد شود کعبی ادامه داد: درحال‌ حاضر اطلاعاتی که در حوزه آب تولید می‌شود در دسترس همگان نیست. از این‌رو پیشنهاد داده‌ایم که در قانون آب به این موضوع اشاره شود که مرکز آمار ایران به‌عنوان متولی ارائه داده‌های صحیح، سامانه‌ای را درباره اطلاعات کمی و کیفی آب ایجاد کند.

در ادامه این نشست حسن پسندیده - مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست - اظهار کرد: قانون مدیریت پسماند در ایران طی سال ۱۳۸۳ تصویب شد و آیین‌نامه اجرایی آن نیز در سال ۱۳۸۴ به‌تصویب هیات وزیران و مجلس رسید اما با وجود گذشت چندین سال از تصویب این قانون و آیین‌نامه آن چالش‌های ما در حوزه مدیریت پسماند هنوز حل نشده است.

وی ادامه داد: طی سال ۱۳۹۲ ما در کشور ۳۲۰۰ مرکز دفع زباله داشتیم اما درحال‌ حاضر این مراکز به ۶۶۰ مرکز کاهش پیدا کرده‌اند بنابراین کانون‌هایی که پتانسیل انتشار آلودگی را داشتند، تجمیع شده و به حداقل رسیده‌اند.

پسندیده با اشاره به اینکه تعداد مراکز دفع زباله طی چند سال آینده باید به یک سوم کاهش پیدا کند، تصریح کرد: تهیه طرح‌های جامع مدیریت پسماند شهری نیز ازجمله اقداماتی است که باید در دستور کار باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: درحال حاضر ۸۸۰ طرح جامع مدیریت پسماند شهری در کشور داریم و این طرح‌ها که از مرحله تولید پسماند تا مرحله دفع آن راهکارهایی را ارایه داده‌اند، به‌عنوان نقشه راه هستند.

به گفته از سویی دیگر باید برای فرهنگسازی در جهت اصلاح الگوی مصرف و کاهش تولید پسماند تدابیری اتخاذ شود.

پسندیده در پایان با اشاره به اینکه براساس قانون کمک به ساماندهی پسماندهای عادی، تولید کننده کالاهایی که پسماند دارند باید پسماند آن را مدیریت کنند، گفت: درغیر این صورت باید عوارضی را پرداخت کنند و این عوارض نیز برای تبدیل پسماند به مواد یا انرژی هزینه می‌شود./ایسنا

https://zistonline.com/vdcezn8v.jh8efi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما