تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 84569
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وسعت کانون‌های بسیار بحرانی گرد و غبار در ایران ۲ میلیون هکتار و وسعت کل این کانون‌ها در کشورمان ۳۵ میلیون هکتار است.
تالاب‌های خشک شده ۴۰ درصد کانون‌های بحرانی گرد و غبار/ آخرین وضعیت لایحه قانون آب
به گزارش زیست آنلاین، مسعود تجریشی امروز در نشست خبری سازمان حفاظت محیط زیست که همزمان با رونمایی از پوستر روز جهانی محیط زیست و هفته محیط زیست به‌صورت برخط برگزار شد، اظهار کرد: درحال‌ حاضر در کشور کارگروه اقتصاد مقاومتی و سازگاری با محیط زیست با دستور رییس جمهوری تشکیل شده است. سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان مسئول این کارگروه موظف شده است که پروژه‌هایی را به دولت پیشنهاد دهد.

وی ادامه داد: از این‌رو از کارگروه‌های تخصصی در حوزه محیط زیست ازجمله کارگروه آلودگی هوا، کارگروه پسماند، کارگروه سازگاری با کم آبی و... درخواست کردیم که برنامه‌های خود را برای بهبود وضعیت دراختیار ما قرار دهند. به دنبال این سندی در در زمینه اقتصاد مقاومتی و سازگاری با محیط زیستی تدوین شد.

تجریشی با اشاره به اینکه مسائل حوزه محیط زیست چالشی و به هم‌پیوسته هستند، تصریح کرد: ما باید برای مشکلات زیست محیطی چاره داشته باشیم و این‌گونه نباشد که تا ابد بگوییم به‌عنوان مثال چون آب نداریم تالاب‌ها خشک شده است و با گرد و غبار در کشور مواجه هستیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات حوزه پسماند در کشور توضیح داد: حدود ۳۰ میلیون تن پسماند خطرناک و صنعتی در کشور داریم و تولید کننده، مسئول مدیریت این پسماند و ما نیز ناظر بر آن هستیم.

وی در ادامه گفت: درحال‌ حاضر سامانه‌ای برای پسماندها در کشور راه اندازی شده است و در این سامانه مبدا و مقصد پسماند، تولید کننده و دریافت کننده آن مشخص است. از سویی دیگر در این راستا شش مرکز دفع مهندسی پسماند را در کشور فعال کرده‌ایم.

پایش آنلاین صنایع در دستور کار است تجریشی با بیان اینکه درخصوص پایش صنایع، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز سامانه پایش طراحی شده است، اظهار کرد: درحال حاضر حدود ۱۰۰ هزار صنعت، واحد خدماتی، بیمارستان و... در این سامانه ثبت شده‌اند و هویت دارند. امیدواریم با توجه به این زیرساخت در آینده بتوانیم پایش آنلاین را در دستور کار قرار دهیم.

بودجه ۹۰۰ میلیاردی صندوق محیط زیست برای کمک به رفع آلایندگی صنایع معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره کمک به صنایع برای رفع آلایندگی توضیح داد: طی سال گذشته حدود ۹۰۰ میلیارد تومان از عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست اختصاص داده شد که از این بودجه برای رفع آلایندگی صنایع استفاده می‌شود همچنین برنامه رفع آلودگی هوای ۹ کلانشهر کشور نیز تدوین شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در گذشته طولانی شدن روند بررسی ارزیابی‌های زیست محیطی و عدم پاسخ به استعلامات سبب می‌شد که دستگاه‌های اجرایی پروژه‌ها را بدون نظر سازمان محیط زیست اجرایی کنند، تصریح کرد: ما سعی کردیم که روند بررسی پروژه‌های ارزیابی و پاسخگویی به استعلامات را کوتاه‌تر کنیم. از این‌رو طی سال گذشته میانگین پاسخگویی به حدود چهار ماه رسید.

تجریشی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به مشکل گرد و غبار در کشور گفت: وسعت کانون‌های بسیار بحرانی گرد و غبار در ایران حدود ۲ میلیون هکتار است. علاوه بر این وسعت کل کانون‌های گرد و غبار در کشورمان نیز به ۳۵ میلیون هکتار رسیده است. طی سه سال اخیر دولت در مجموع ۴۵۰ میلیون یورو بودجه برای رفع مشکل گرد و غبار به ستاد ملی مدیریت گرد و غبار اختصاص داد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برنامه عملیاتی برای مدیریت کانون‌های گرد و غبار با اولویت نقاط بحرانی تدوین شده است، تصریح کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی ما به‌دنبال این هستیم که برای چنین پروژه‌هایی به بودجه دولتی وابسته نباشیم. از این‌رو طرحی را تدوین کرده‌ایم که به تصویب کارگروه اقتصاد مقاومتی نیز رسیده است. بر این اساس برای مدیریت کانون‌های گرد و غبار از طرح‌های دانش‌بنیان و با مشارکت مردم استفاده می‌کنیم.

وی افزود: در این راستا در یک پهنه ۵۰۰ هکتاری در بخش‌های کویری کشور با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و مجری طرح گیاهان دارویی، کشت گیاهان دارویی اجرایی شده است. منابع مالی این پروژه نیز با کمک خیران و کمک ۲۰۰ میلیون تومانی مجری طرح گیاهان دارویی تامین شد.
تالاب‌های خشک شده ۴۰ درصد کانون‌های بحرانی گرد و غبار هستند

تجریشی با بیان اینکه ۴۰ درصد کانون‌های بحرانی گرد و خاک، تالاب‌های خشک شده هستند، اظهار کرد: به‌دنبال این هستیم که با همکاری وزارت نیرو نیاز آبی تالاب‌هایی که منشا گرد و غبار هستند را مشخص کنیم و وزارت نیرو متعهد به تامین نیاز آبی شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه یکی اولویت‌های ما تالاب صالحیه در نزدیکی تهران است، گفت: قرار شده است که با همکاری صندوق ملی محیط زیست وضعیت این تالاب را بهبود ببخشیم.

۳۵۰ میلیون هکتار، وسعت کانون‌های خارجی گرد و غبار به گفته تجریشی از سویی دیگر وسعت کانون‌های خارجی گرد و غبار نیز ۳۵۰ میلیون هکتار است. ما به‌دنبال آن هستیم که با همکاری وزارت امور خارجه همراه با کشورهای منطقه ائتلافی برای مدیریت این کانون‌ها تشکیل دهیم. درحال حاضر تفاهم نامه‌های چندجانبه‌ای در این زمینه با برخی کشورهای منطقه داریم اما قصد داریم یک برنامه منطقه‌ای برای مدیریت کانون‌های گرد و غبار داشته باشیم.
مالچ نفتی در آینده حذف می‌شود

وی در بخش دیگری از نشست درباره جایگزین مالچ‌های نفتی توضیح داد: سازمان حفاظت محیط زیست طی یکی دو سال اخیر مالچ‌های غیرنفتی را مورد بررسی قرارداده است و در نهایت یک مالچ غیرنفتی که تمامی آزمایش‌های لازم را طی کرده بود، به‌عنوان جایگزین مالچ نفتی انتخاب کرد و قرار شد که با همکاری صندوق ملی محیط زیست روی این مالچ غیرنفتی سرمایه‌گذاری شود. از سویی دیگر پالایشگاه‌ها نیز اعلام کرده‌اند که می‌توانند مالچ نفتی دوستدار محیط زیست تولید کنند. از این‌رو می‌توان گفت که در آینده مالچ نفتی حذف خواهد شد.

آخرین وضعیت لایحه قانون آب معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه درباره آخرین وضعیت لایحه قانون آب در کشور اظهار کرد: انفال بودن یا نبودن آب پاشنه آشیل این موضوع محسوب می‌شود. در واقع یکی از دغدغه‌های ما در این قانون این بود که آیا آب انفال است یا می‌تواند مالکیت خصوصی داشته باشد؟ از این‌رو جلساتی در این زمینه برگزار شد و دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام کردند که اگر این مسئله را حل نکنیم، شورای نگهبان به آن واکنش نشان خواهد داد البته پاسخ ما این بود که شورای نگهبان با مخالف شرع مخالفت می‌کند، به همین دلیل خواستیم که از حکم اجتهاد در این زمینه استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: درنهایت با وزارت نیرو به این نتیجه رسیدیم که آب را جزو انفال حساب نکنیم چراکه درنهایت مجدد وزارت نیرو مالکیت آب را خواهد داشت. به‌هرحال نمی‌دانیم که چرا همکاران در وزارت نیرو تشخیص دادند که لایحه موجود را به همین صورتی که وجود دارد، سریع‌تر برای بررسی به دولت بفرستند.

تجریشی افزود: درحال‌ حاضر لایحه قانون آب درحال بررسی در کمیته‌های تخصصی است و معتقدم تا زمانی‌که دوگانگی انفال بودن یا نبودن آب مشخص نشود، مسائل زیادی را این قانون خواهد داشت. به‌ هرحال بعید می‌دانم که در مهلت باقی مانده بتوانیم این موضوع را حل کنیم.

صدور مجوز زیست محیطی برای ۵۴ پروژه بزرگ معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه این نشست با بیان اینکه طی سال گذشته ۱۰۳ طرح و پروژه عمرانی، زیربنایی و بزرگ کشور در سازمان حفاظت محیط زیست در ۴۳ کمیته بررسی شدند، گفت: در نهایت از این تعداد برای ۵۴ پروژه مجوز زیست محیطی صادر شد. ۶۲۶ پروژه نیز از ادارات محیط زیست استانی استعلام کرده بودند.

حق‌آبه دریاچه ارومیه پرداخت نشد تجریشی در بخش دیگری از این نشست درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه توضیح داد: درحال‌ حاضر وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به سال ۹۲ بهتر است اما متاسفانه طی امسال نگرانی از کم آبی سبب شد که وزارت نیرو حق‌آبه دریاچه را پرداخت نکند.

به گفته وی بر اساس اطلاعات موجود درحالی حق‌آبه دریاچه پرداخت نشده است که طی امسال ۲.۵ برابر آب بیشتری برای کشاورزی رهاسازی شده است. با این حال طی امسال ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب از تصفیه‌خانه‌ها به دریاچه ارومیه خواهد رسید. ۳۶ کیلومتر تونل انتقال آب نیز برای دریاچه ارومیه درنظر گرفته شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از سویی دیگر طی زمستان سال گذشته ۴۵۰ میلیارد تومان بودجه برای احیای دریاچه ارومیه پرداخت شد و به‌نوعی می‌توان گفت که طی سال ۱۳۹۹ پروژه‌های سازه‌ای این دریاچه به اتمام رسید.

حذف بودجه محیط زیست از عوارض آلایندگی در سال ۱۴۰۰ تجریشی با اشاره به اینکه تاکنون با استفاده از بودجه‌ای که در اختیار صندوق محیط زیست از بخش عوارض آلایندگی قرار گرفته است اقدامات خوبی برای رفع آلایندگی صنایع انجام شده است، تصریح کرد: بودجه این صندوق از عوارض آلایندگی برای سال ۱۴۰۰ حذف شده است و تمامی عوارض آلایندگی طی امسال به شهرداری‌ها تخصیص می‌یابد./ایسنا

https://zistonline.com/vdcb9sbw.rhba0piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما