تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب : 84552
رییس سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه متاسفانه پدیده فرونشست زمین در ایران کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: در برخی عرصه‌های کشور بین ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر در سال فرونشست دارند.
حدود ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابانی شدن
به گزارش زیست آنلاین، مسعود منصور امروز در نشستی با حضور محمدباقر نوبخت - رییس سازمان برنامه و بودجه - که در سازمان جنگل‌ها برگزار شد، با اشاره به اینکه ما در کشور ۱۵ میلیون هکتار جنگل و ۸۳ میلیون هکتار مرتع داریم، اظهار کرد: حدود ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابانی شدن قرار دارند همچنین سالانه ۱۵.۶ تن در هکتار فرسایش خاک در کشور داریم.

وی ادامه داد:۴۵۰ شهر در ایران جزو نقاط پرخطر ازنظر وقوع سیل هستند همچنین طی ۲۰ سال اخیر بیش از ۳۵۰۰ سیل در کشور به‌وقوع پیوسته است. برآوردهای ما - که البته هنوز با قیمت روز دلار به‌روزرسانی نشده است - نشان می‌دهد که هر سیل حدود ۴۰۰ میلیارد ریال به کشور خسارت وارد می‌کند.

منصور با بیان اینکه ۱۳.۵ میلیون هکتار وسعت کانون‌های درمعرض فرسایش بادی در کشور است، اظهارکرد: علاوه بر این‌ها ما در ایران ۱۰ درصد بیشتر از متوسط دنیا با پدیده تبخیر مواجه هستیم. دمای هوا نیز در کشور طی ۵۰ سال اخیر دو درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با بیان اینکه ۴۰۹ دشت کشور جزو دشت‌های ممنوعه هستند، گفت: یکی از چالش‌هایی که کمتر در کشور مورد توجه قرار می‌گیرد، پدیده فرونشست زمین است. درحال‌ حاضر ما در برخی عرصه‌های کشور بین ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر در سال فرونشست زمین داریم.

منصور ادامه داد: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری باعث استحصال سالانه ۳۱۱ متر مکعب آب و کاهش یک تا دو تن فرسایش خاک می‌شود. طی سال گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور انجام شد.

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه تا پایان دولت کار کاداستر اراضی ملی به پایان خواهد رسید، گفت: طی شش ماهه دوم سال به رفع ایرادات و اصلاحات احتمالی کاداستر خواهیم پرداخت.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در پایان اظهار کرد: طرح جایگزین جنگل‌های هیرکانی نیز ابلاغ شده است و از اول تیرماه فاز اول این طرح اجرایی خواهد شد./ایسنا

https://zistonline.com/vdcdxk0j.yt0ok6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما