تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 84546
وزیر نیرو با اشاره به آلودگی سال‌های اخیر رودخانه ارس از سوی ارمنستان گفت: این وزارتخانه به طور مستمر و دایمی، موضوع آلودگی این رودخانه را بررسی و پیگیری می‌کند.
وزارت نیرو موضوع آلودگی رودخانه ارس را به صورت مستمر بررسی می‌کند
به گزارش زیست آنلاین، رضا اردکانیان افزود: آلودگی این رودخانه که ناشی از ورود پساب های صنعتی جمهوری ارمنستان است از مسایل بسیار مهم وزارت نیرو و دولت جمهوری اسلامی ایران است که در تمامی اجلاس ها، نشست ها و یادداشت تفاهم های دوجانبه با این جمهوری مورد تاکید قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: وزارت نیرو در سال های اخیر با جدیت و اراده محکم در این زمینه ورود پیدا کرده و در نشست های دوجانبه به مسوولان مربوطه جمهوری ارمنستان تذکرهای لازم داده شده است.

وزیر نیرو گفت: بر همین اساس طرف های ارمنی نیز به دفعات وعده همکاری و جلوگیری از ورود پساب های صنعتی به رودخانه ارس را داده اند و در این زمینه پیشرفت هایی نیز انجام شده است.

اردکانیان با بیان اینکه اقدامات ارمنستان در جهت جلوگیری از آلودگی رود ارس هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است، ادامه داد: در هر حال پیگیری ها از سوی وزارت نیرو و دولت برای کاهش و از بین بردن آلودگی این رودخانه مهم مرزی ادامه دارد.

وی با اشاره به همکاری های وزارت نیرو با وزارت امور خارجه جهت بررسی کامل آلودگی رود ارس و سایر رودخانه های مرزی کشور، یادآوری کرد: در این زمینه رایزنی هایی با وزارت امور خارجه جهت برگزاری نشست های چهارجانبه بین ایران، ارمنستان، آذربایجان و ترکیه انجام شده است که امید است با طی مراحل اداری، نشست مذکور در اسرع وقت به میزبانی ایران برگزار شود.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه مسایل بهداشتی و سلامتی مردم به ویژه مرزنشینان اولویت اول و آخر دولت تدبیر و امید است، گفت: پیشنهاد مشخص و آشکار ایران به کشورهای دوست و همسایه، پایبندی به توافقات و اصل اساسی مشارکت در بهره برداری و بهره مندی از رودهای مرزی است و باید این مساله از سوی سایر کشورها نیز مورد توجه قرار گیرد.

اردکانیان، از اهداف مهم برگزاری نشست چهار جانبه پیرامون آلودگی رود ارس را حفظ و مراقبت از کیفیت آب این رود مهم مرزی اعلام کرد و افزود: این رود نقش بسیار مهمی در سلامت مردمان مرزنشین تمامی کشورهای همسایه دارد.

وی اظهار امیدواری کرد، نشست چهارجانبه با همکاری وزارت امور خارجه در اسرع وقت برگزار شود.

به گزارش ایرنا، وزیر نیروی کشورمان صبح امروز سد قیزقلعه سی در شهرستان خداآفرین، سد گردیان در شهرستان جلفا و شبکه پایاب یکانات شهرستان مرند را با سرمایه گذاری ۹۹۰ میلیارد تومانی افتتاح کرد.

وی پس از آن برای شرکت در جشن پنجاه سالگی همکاری های آبی ایران و جمهوری آذربایجان در بهره برداری از سدهای رودخانه مرزی ارس با بالگرد عازم شهرستان جلفا و سد ارس شد.

«اَرَس»، نام رودی نسبتاً پرآب و خروشانی است که از کوه‌های «بینگول» منطقه آناتولی ترکیه سرچشمه می‌گیرد.

رود «آرپا» در نزدیکی مرز ترکیه و ارمنستان به رود ارس می‌ریزد و سپس مرز مشترک نخجوان را به طول ۱۱ کیلومتر ترسیم کرده و پس از گذر از مرز ایران و نخجوان، از مرز میان ایران و ارمنستان عبور کرده و دوباره مرز مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان را شکل داده و در منتهی‌الیه شمالی استان اردبیل (شهرستان پارس‌آباد) وارد جمهوری آذربایجان شده و به رود کورا می‌ریزد؛  این رود ۱۰۷۲ کیلومتر طول دارد و از طولانی‌ترین رود داخلی ایران، یعنی کارون طولانی‌تر است./ایرنا

https://zistonline.com/vdcg3n97.ak9tt4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما