تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : 84545
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس اعلام کرد:‌عملیات ساخت ۲ ابر نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت ۶۳۱ مگاوات و سرمایه‌گذاری افزون بر ۵۶۷ میلیون یورو در شهرستان‌های آباده و بوانات در دست اقدام و انجام است.
۲نیروگاه خورشیدی در فارس با سرمایه‌ ۵۶۷ میلیون یورو در حال ساخت است
به گزارش زیست آنلاین، ظفر افشون افزود:هم‌اینک در این ۲ نیروگاه حدود ۱۲ هزار متر مربع فضای کارگاهی و دفاتر کارفرمایی و پیمانکاران احداث و تجهیز شده و محور و مسیر دسترسی نیز در حال آماده سازی برای بهره‌برداری است.

او ادامه داد:‌این پروژه ها با همکاری سرمایه‌گذاران خارجی و در گام نخست در یکی از دشت‌های شهرستان بوانات اجرا خواهد شد؛ علاوه بر اینکه چه در حین اجرا و چه پس از بهره برداری زمینه اشتغال تعداد قابل توجهی از جوانان و افراد جویای کار را فراهم خواهد کرد، به تامین برق مورد نیاز حوزه‌های مختلف از جمله حوزه صنعت و خانگی هم کمک خواهد کرد.

نصب یک میلیون و ۷۰۰ هزار پنل در نیروگاه‌های خورشیدی بوانات و آباده

دیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت توسعه دهنده انرژی هم گفت: پیش بینی می‌شود در این ۲ نیروگاه، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار عدد پنل خورشیدی، ۲۴ هزار تن سازه فلزی تمام گالوانیزه و ۱۶ هزار کیلومتر انواع کابل به کار گرفته شود و ۸۰ کیلومتر کانال بتنی، ۳۰ کیلومتر مسیر دسترسی اصلی، ۷۰ کیلومتر مسیرهای دسترسی داخلی، ۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکی و دکوپاژ و حدود ۳۵ کیلومتر خط انتقال برق نیز اجرا شود.

بازیان، دوشنبه در جریان بازدید از روند احداث این ۲ نیروگاه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به بررسی و مطالعات انجام شده در شهرستان‌های بوانات و آباده و مکان‌یابی صورت گرفته در کل کشور طی ماه‌ها مطالعات کارشناسان و متخصصان داخلی و با توجه به اینکه این دو منطقه جزو مناطق کمتر توسعه یافته کشور هستند و با در نظر گرفتن راندمان بالای تابش خورشید، ساخت این ۲ پروژه عظیم با هدف رشد و رونق اقتصادی، اشتغالزایی و کارآفرینی در این دو شهرستان در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اشتغال مستقیم و غیر مستقیم حدود ۶ هزار نفر در این پروژه طی دوره ساخت آن ادامه داد: منابع مالی این ۲ پروژه نیز به طور کامل از طریق منابع خارجی و بدون استفاده از تسهیلات بانکی داخلی تامین خواهد شد.
او گفت: ساخت این دو نیروگاه توسط پیمانکاران و متخصصان ایرانی انجام خواهد شد و در این خصوص به ویژه از ظرفیت‌های استان فارس و استان‌های همجوار استفاده خواهد شد.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت توسعه دهنده انرژی افزود: در بخش‌های علمی و مطالعاتی، بخش مطالعات پایه این دو نیروگاه توسط کارشناسان داخلی انجام شده و به اتمام رسیده و مطالعات تفصیلی نیز بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته که طی توافقاتی که در این خصوص صورت گرفته این مدارک به تایید مراکز علمی و دانشگاهی داخلی نیز خواهد رسید.

بازیان اضافه کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته، نیروگاه آباده در بخش مجوزها افون بر ۹۰ درصد پیشرفت داشته و در پروژه بوانات نیز تمام مجوزهای اصلی لازم اخذ شده که عملیات اجرایی در نیروگاه بوانات شامل مدیریت و انتقال سیلاب، ساختمان‌ها، مسیرهای دسترسی داخلی و پیرامونی، بخش LV پروژه شامل تسطیح زمین و نشانه‌گذاری محل استقرار سازه‌ها با انتخاب و بکارگیری پیمانکاران اجرایی آغاز شده و طی ماه جاری عملیات اجرایی دیگر بخش‌ها نیز آغاز خواهد شد.
وی بیان کرد: در اردیبهشت ماه امسال، نمونه پنل، اینورتر و استراکچر با هدف انجام تست‌های محیطی، مقاومت سازه، تولید برق و بررسی راندمان پنل‌ها در محل پروژه بوانات نصب شده و تست‌های لازم در حال انجام است.

او اظهار داشت: در تامین پنل‌های این ۲ نیروگاه به منظور دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده و استفاده حداکثری از توان تولید داخل، حدود ۳۰ درصد از پنل و اینورتر مورد نیاز دو نیروگاه از کشورهای اروپایی تامین خواهد شد.

بازیان اضافه کرد: همچنین ساخت کارخانه تولید پنل، اینورتر و استراکچر هم در یکی از شهرستان‌های استان فارس با هماهنگی دستگاه‌های استانی و کشوری و همکاری وزارت صمت در دستور کار قرار خواهد گرفت که در این خصوص مجوزهای اولیه نیز اخذ شده و ۷۰ درصد دیگر پنل و اینورتر مورد نیاز این دو نیروگاه از طریق این کارخانه تامین خواهد شد.

او ادامه داد: ظرفیت تولید کارخانه تولید پنل، اینورتر و استراکچر ۳۰۰ مگاوات در سال و حجم سرمایه‌گذاری اولیه نیز ۵۰ میلیون یورو است که ضمن تامین نیاز داخل، صادرات محصولات تولیدی به خارج از کشور را هم در دستور کار خود دارد.

وی گفت: با توجه به ارزیابی‌های بخش برنامه‌ریزی و کنترل پروژه و همچنین حضور شرکتهای بین‌المللی ناظر بر عملیات اجرایی در پروژه بوانات در بخش‌های مطالعات پایه و تفصیلی، خریدها و تامین تجهیزات و قراردادهای مربوطه بسته شده و عملیات اجرایی مجموعا حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.

او افزود: در کنار ساخت این دو نیروگاه که با شیوع ویروس کرونا همراه بود، طی یکسال گذشته علاوه بر انجام فعالیت‌های عمرانی، شاهد اقدامات اجتماعی همچون تهیه و توزیع هفت هزار و ۵۰۰ بسته حمایتی در استان، قدردانی از مدافعان سلامت و کادر درمان در روز پرستار و همچنین تجلیل از خانواده معظم شهدا و ایثارگران، برنامه‌ریزی ساخت سه مدرسه در مناطق محروم شهرستان‌های بوانات و آباده و اهدای بسته‌های حمایتی تحصیلی به دانش آموزان نیز بودیم.
وی، ضمن قدردانی از همراهی و همکاری دستگاه‌های اجرایی با هدف تسریع در صدور مجوزهای قانونی و همچنین رفع موانع اجرایی در شهرستان‌های بوانات و آباده گفت: حمایت‌های دستگاه‌های دولتی، اجرایی، قضایی و نظارتی استان و کارگروه رفع موانع تولید کشور در جهت رفع بسیاری از مشکلات پیش رو سبب شد که روند شروع به کار این ۲ پروژه عظیم شتاب بیشتری گیرد.

شهرستان‌ بوانات در فاصله ۲۳۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز و شهرستان آباده در فاصله ۲۷۶ کیلومتری شمال شیراز واقع شده‌ است./ایرنا

https://zistonline.com/vdcfttdc.w6djjagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما