تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : 84529
در پی واگذاری اراضی روستای بلوبند از توابع بخش خرقان شهرستان زرندیه جهت انجام عملیات اکتشاف و استخراج معدن باریت، جمعی از اهالی و مالکین اراضی این روستا نسبت به این اقدام ابراز نگرانی کرده و با برگزاری تجمعات اعتراض آمیز عنوان می‌کنند که در صورت اکتشافات معدنی، محیط زیست این روستا تهدید می‌شود.
تجمع اعتراضی بلوبندی ها به عملیات معدنی/طبیعت خرقان در خطر است؟
به گزارش زیست آنلاین، در همین رابطه رئیس شورای اسلامی روستای بلوبند در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح جزئیات و دلایل تجمع اعتراض مردم این روستا پرداخت و اظهار کرد: جمعی از مالکین و ساکن روستای بلوبند واقع در بخش خرقان شهرستان زرندیه به نمایندگی از اهالی روستا اعتراض و مخالفت خود را به واگذاری اراضی این روستا جهت انجام عملیات اکتشاف و استخراج معدن باریت اعلام کردند. آنها معتقدند که اینکار موجب آسیب جدی به محیط زیست بکر منطقه شده و گرد و غبار و آلودگی‌های صوتی بسیار ناشی از انفجارات و تردد ماشین آلات سنگین، موجب تخریب مراتع و دیمزارها و آسیب به زیستگاه حیوانات و وحوش منطقه خواهد شد.

اصغر فرخی با اشاره به برگزاری دو تجمع اعتراضی از سوی اهالی این روستا در طول یک هفته اخیر اظهار کرد: روز اول خرداد فردی با خودروهای سنگین به مراتع و کشتزارهای روستای بلوبند وارد شده که موجب بروز تجمعات اعتراض آمیز از سوی اهالی روستا شد.

او با اشاره به صدور مجوز از سوی اداره صمت استان گفت: برای اکتشاف در معادن، صرف دریافت مجوز بهره‌برداری از معدن کافی نیست، بلکه باید مجوز تامین زیرساخت هایی نظیر راه دسترسی از مراجع ذیصلاح نظیر منابع طبیعی و جهاد کشاورزی اخذ شود که این فرد بدون دریافت این مجوز اقدام به ایجاد راه دسترسی از اراضی و مراتع کرده است.

وی با اشاره به اینکه این فرد که سابقه کار معدن ندارد و برابر بررسی صورت گرفته سرمایه آنچنانی هم ندارد و سوال اینچاست که چگونه این معدن به او واگذار شده است، افزود: ماشین آلات فردی که با مجوز اداره صمت قرار است اکتشاف انجام دهد برای دسترسی به معدن باریت باید از داخل روستا تردد کرد و سنگ‌فرش هایی که طی پنج سال گذشته با اعتبارات بنیاد مسکن و دهیاری و مشارکت مردم بالغ بر یک میلیارد  هزینه شده نابود خواهد شد.

فرخی مسبر دیگر تردد را اراضی کشاورزی و مراتع بیان کرد و افزود:تردد خارج از روستا نیز موجب از بین رفتن طبیعت و گندمزار اهالی با ایجاد راه دسترسی به طول دو کیلومتر خواهد شد. متاسفانه اداره کل صمت استان مرکزی بدون هماهنگی و اطلاع مسئولین شهرستان اقدام به صدور مجوز کرده و اداره منابع طبیعی و جهاد کشاورزی هم علیرغم اینکه این اقدام باعث از بین رفتن مراتع و کشتزارهای سه مزرعه مجاور معدن می‌شود بی تفاوت هستند.

وی با تاکید بر اینکه از مسئولان درخواست داریم در اسرع وقت نسبت به توقف این فعالیت معدنی اقدام کنند، تصریح کرد: انتظار می‌رود مسئولان نسبت به عملی شدن خواسته اهالی پیگیری لازم را بعمل آورند. مجاورت این معدن با کشتزارها و مزارع اهالی روستا، مشکلات جدی را در پی خواهد داشت. بدیهی است که اهالی و مالکین تا رسیدن به حق قانونی خود از کلیه روش‌های قانونی پیگیر خواسته خود خواهند بود.

هر دم از این باغ بری می رسد!

در همین رابطه مدیرعامل سازمان مردم نهاد حافظان طبیعت ساوه و زرندیه نیز گفت: متاسفانه در بهترین نقطه طبیعت روستای بلوبند از توابع بخش خرقان زرندیه، بیل‌های مکانیکی به بهانه‌ معدن باریت نه تنها دل طبیعت را خراشیده اند، بلکه قلب و روح مردمان را نیز مجروح کرده اند. در این ایام، هر دم ازین باغ بری می رسد، از احداث کارخانه سوم سیمان ویدر خرقان تا معدن زر زندل، معدن جدید بلوبند و دو معدن دیگر که در آب نمک خوابانده شده اند و ... این رشته سر دراز دارد.

ورود ناگهانی کاشفان معادن به خرقان!

مهدی فرقانی‌پور تصریح کرد: از همان سه راه خان آباد که وارد بخش خرقان می‌شویم در چپ و راست جاده باید از معادن سان ببینیم! و این سوال مطرح است که آیا خرقان به محلات دوم استان مرکزی تبدیل خواهد شد؟ کسی نیست بپرسد چه خبر است که اینگونه پنهانکارانه و ناگهانی سر و کله کاشفان معادن در خرقان پیدا می شود.

وی بیان کرد: همینطوری هم طبیعت خرقان به جهت قطع اشجار، ورود بی رویه دام و تخریب زیستگاه‌هایش به اندازه کافی آسیب دیده و به صورت غیر مسئولانه تبدیل به قطب گردشگری غیر مسئولانه طبیعت هم شده  است که کلی جای نقد دارد، چرا که هر هفته صدها خودرو از چهار سوی ایران به اینجا سرازیر می‌شدند و حالا هم که بقولی گل بود به سبزه نیز آراسته شد و بدتر از بد با ملغمه‌ای از هجوم گردشگری و معدنکاوی و صنعتی شدن بی رویه و ناموزون در این منطقه مواجهیم.

وی افزود: علم آمایش سرزمین به ما می‌گوید که آمایش سرزمین، سندی است که با توجه به اکوسیستم داخلی و بیرونی زمین و بر اساس میزان تاثیر و نقش آفرینی عوامل متعدد برای زندگی بهتر و تعامل بیشتر با طبیعت تنظیم می‌شود. آمایش سرزمین با توسعه و محیط زیست پایدار هم در ارتباط است. یعنی توسعه‌ای که آینده‌ای مطلوب را برای جوامع بشری و نه فقط سودجویی مقطعی و در زمان حال، متصور می شود.

این فعال زیست محیطی با طرح این پرسش که آیا در چشم انداز آینده خرقان به آمایش سرزمینی آن دقت و توجه شده است؟ گفت: تریلی‌ها و کامیون‌های معادن روستاهای گرگباغی، ورامه، ویدر و کامیون‌های کارخانه‌های سیمان و سنگ آهک چه بلایی سر جاده های نیم بند روستایی آورده‌اند؟ و رفت آمد آنها در یک جاده باریک روستایی چه خطرات بالقوه و بالفعلی را برای رانندگان و سرنشینان خودروهای سواری ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: توقع ما دوستداران محیط زیست و اهالی خرقان از مسئولان بویژه نماینده مجلس این است که در مقابل این حرکت‌های مرموز که به بهانه ایجاد اشتغال و تولید صورت می گیرد و تاکنون بهره‌ای جز زیان و خسارت به محیط زیست و مردم منطقه در بر نداشته، ساکت ننشینند. فردا دیر است لطفا از هم اکنون اقدام کنید. مسئولان لطفا تکلیف خرقان را روشن کنند و پاسخ دهند که خرقان قطب گردشگری طبیعت است یا قطب صنعت و معدنکاوی؟

معدن مجوز دارد

فرماندار شهرستان زرندیه نیز به ایسنا گفت: موضوع صدور مجوز برای اکتشاف معدنی در این روستا با گذراندن پروسه قانونی صورت گرفته است.

سیامک سلیمانی افزود: بدیهی است که هرگونه سرمایه گذاری و فعالیت صنعتی و معدنی باید به گونه ای شکل بگیرد که نه مانعی بر سر راه سرمایه گذاری قرار بگیرد و نه مشکلی برای جامعه بوجود آید.

کارشناسان مسئله را بررسی می کنند

وی با تاکید بر اینکه هرگونه فعالیت معدنی در این روستا باید تمامی مراحل قانونی را از جمیع جهات طی کند تا به سرانجام برسد، افزود: به دلیل برخی اعتراضات از سوی اهالی این روستا بلافاصله عده ای از کارشناسان ذیربط با مسئولیت اداره صمت شهرستان مکلف به بررسی دقیق موضوع شدند تا پس از بررسی دقیق، نتایج را اعلام کنند تا در کارگروه مربوطه مورد رسیدگی و تصمیم گیری قرار گیرد.

فرماندار زرندیه تصریح کرد: با دریافت نظرات کارشناسانی که مامور به بررسی موضوع شدند قطعا در کارگروه مربوطه تصمیمی که به نفع شهرستان علی الخصوص به نفع مردم روستای بلوبند باشد اتخاذ خواهد شد.

وی تاکید کرد: حداکثر ظرف دو روز آینده نتایج بررسی های کارشناسانه در کارگروه مربوطه مطرح خواهد شد و مردم روستای بلوبند یقین بدانند که تصمیمی گرفته خواهد شد که به نفع و مصلحت آنها باشد.

به گزارش ایسنا، گردشگری مسئولانه طبیعت اگر با زیرساخت‌های فرهنگی و فیزیکی مناسب در بخش خرقان به عنوان یک نطقه بکر و قطب گردشگری استان مرکزی جا بیفتد، منافع مادی و معنوی زیادی نصیب منطقه خواهد کرد.

برای حفاظت از منطقه خرقان باید آمایش سرزمینی این بخش رعایت شود، نمی‌شود بخش خرقان هم قطب گردشگری طبیعت و اکوتوریسم باشد و هم قطب معدنی صنعتی. برخورداری از معادن گوناگون یکی از ظرفیت‌های بخش خرقان است که برای بهره‌برداری از آن باید به گونه‌ای عمل کرد که جذابیت‌های طبیعی و گردشگری این منطقه تفرجگاهی با برخورداری از دهها روستای مقصد گردشگری آسیب نبیند./ایسنا

https://zistonline.com/vdchwmn6.23nkidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما