تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب : 84527
مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این‌که در حال حاضر تنها دو زباله‌سوز در کشور در زمینه تولید برق فعال هستند، گفت: قانونی تحت عنوان «قانون کمک به ساماندهی مدیریت پسماندهای عادی» برای حمایت از تبدیل پسماند به انرژی در ایران به‌ تصویب رسیده است.
از زباله‌سوزها و نیروگاه‌های تبدیل پسماند به برق در کشور چه خبر؟
به گزارش زیست آنلاین، حسن پسندیده  درباره وضعیت زباله‌سوزها و نیروگاه‌های تبدیل پسماند به انرژی در کشور اظهار کرد: درحال‌ حاضر زباله‌سوزهایی در تهران و نوشهر با ظرفیتی حدود ۲۰۰ تن زباله در روز و تولید ۳ مگاوات برق درحال فعالیت هستند. زباله‌سوز ساری نیز ظرفیتی حدود ۴۵۰ تن زباله در روز و تولید ۷ مگاوات برق را دارد.

وی با اشاره به اینکه زباله‌سوز رشت نیز با ظرفیت ۶۰۰ تن زباله در روز و تولید ۹ مگاوات برق راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: درحال‌ حاضر فقط دو زباله‌ سوز تهران و نوشهر در مدار تولید برق هستند و سایر زباله‌سوزها هنوز به فاز تولید نرسیده‌اند.

پسندیده در ادامه با بیان اینکه درحال‌ حاضر ظرفیت تولید برق از نیروگاه‌های زباله‌سوز در کشور پایین است، گفت: از این‌رو این زباله‌سوزها نمی‌توانند سهم مهمی در جبران کمبود برق در ایران داشته باشند اما به‌طور کلی چنانچه سیستم‌های زباله‌سوز در کشور گسترش پیدا کنند و راندمان بالایی داشته باشند، می‌توانند با رعایت استانداردهای زیست‌محیطی بخشی از برق مورد نیاز کشور را تامین کنند.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در ایران به‌طور متوسط ۷۰ درصد زباله‌های شهری از نوع آلی و زباله‌های تر و ۳۰ درصد آن زباله‌های خشک هستند، گفت: این درحالیست که این میزان در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بسیار متفاوت است چراکه در این کشورها ۳۰ درصد زباله‌های خانگی و شهری ترکیبات آلی و زباله‌های تر هستند و در مقابل ۷۰ درصد آن زباله‌های خشک است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر زباله‌های تر به‌دلیل بالا بودن رطوبت در آن‌ها قابلیت تبدیل به انرژی را ندارند. در بخش زباله‌های خشک نیز آن بخش از زباله‌ها که قابلیت بازیافت را ندارند، تبدیل به‌ انرژی می‌شوند. درحال‌ حاضر می‌توان گفت که فناوری تبدیل پسماند به انرژی در بسیاری از کشورها توسعه پیدا کرده و به یکی از روش‌های مدیریتی برای جلوگیری از آلودگی دفع پسماندها و زباله‌های شهری تبدیل شده است.

به گفته پسندیده از این‌رو می‌توان گفت که سهم زباله‌های خشک دارای انرژی به‌دلیل تفکیک پسماند و بازگرداندن آن‌ها به چرخه پایین است چراکه عموما زباله‌های قابل بازیافت انرژی‌زایی بالایی دارند اما باید توجه کرد که در کشور ما زباله‌های تر بخش بیشتری از تولید پسماند را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به‌ هرحال ما در کشور در مراحل ابتدایی تولید برق از زباله هستیم، اظهار کرد: برای حمایت از تاسیس نیروگاه‌های زباله‌سوز و خرید  تضمینی برق از آن‌ها، قانونی تحت عنوان «قانون کمک به ساماندهی مدیریت پسماندهای عادی» با مشارکت بخش غیر دولتی به تصویب رسیده است که این قانون نیز در مراحل ابتدایی اجرایی شدن قرار دارد./ایسنا

https://zistonline.com/vdcfetdc.w6dj0agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما