تاریخ انتشار :شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : 84515
محققان با تجزیه و تحلیل پیامدهای قرار گرفتن طولانی در معرض آلودگی هوا، نحوه اثرگذاری این نوع آلودگی را بر حس بویایی را ارزیابی کردند و دریافتند قرارگرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا موجب افزایش خطر از دست دادن حس بویایی به میزان ۱.۶ تا ۱.۷ برابر می‌شود.
تاثیر آلودگی هوا بر کاهش حس بویایی
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از پایگاه خبری ساینس‌دیلی، محققان دانشگاه جانزهاپکینز واقع در آمریکا با تجزیه و تحلیل اطلاعات ۲.۶۹۰ داوطلب بالاتر از ۱۸ سال، دریافتند قرارگرفتن طولانی در معرض ذرات آلاینده با ابعاد کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر موجب افزایش خطر از دست دادن حس بویایی به میزان ۱.۶ تا ۱.۷ برابر می‌شود.

به اعتقاد محققان علت این امر، محل استقرار عصب بویایی است که دقیقا در مسیر حرکت ذرات آلاینده با ابعاد کمتر از ۲.۵ میکرون قرار گرفته است.

قرار است در مرحله بعدی این تحقیقات، تاثیر عوامل اجتماعی و اقتصادی بر میزان قرارگیری شهروندان در معرض ذرات آلاینده با ابعاد کمتر از ۲.۵ میکرون مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

آلودگی هوا یکی از تبعات اجتناب ناپذیر زندگی صنعتی است. آلودگی هوا نهمین عامل مرگ و میر و از کار افتادگی در سراسر جهان است.

بر اساس آمار آلودگی هوا مرگ و میر را به طور کلی به میزان ۱۶ درصد، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان ۲۷ درصد، مرگ ناشی از سرطان ریه را به میزان ۲۸ درصد و خطر بروز حمله قلبی را به میزان ۷۵ درصد افزایش می‌دهد. قرارگرفتن در معرض آلاینده‌ها باعث افزایش مشکلاتی از قبیل آسم، بیماری‌های کبدی، و دیابت می‌شود.

بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا سالانه جان هفت میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد. در ادامه این گزارش آمده است از هر ۱۰ نفر، ۹ مورد هوایی را تنفس می‌کنند که حاوی مقادیر بیش از حد مجاز از آلاینده‌هاست.

بر اساس این آمار، اکثر افرادی که در معرض هوای آلوده قرار دارند، در کشورهای فقیر و کم‌درآمد زندگی می‌کنند. ترکیب آلودگی خانگی و فضای باز، عامل حدود هفت میلیون مرگ زودرس در سال است که عمدتا به دلیل سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، بیماری انسداد مزمن ریوی، سرطان ریه و عفونت‌های حاد تنفسی جان خود را از دست می‌دهند.

آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد آلودگی هوا

-حدود ۹۱ درصد از مرگ‌ و میرهای زودرس ناشی از آلودگی هوا در کشورهای فقیر و کم‌درآمد رخ می‌دهد و بیشترین آمار متعلق به مناطق غربی اقیانوس آرام و جنوب شرق آسیا است.

-علاوه بر آلودگی هوای محیط باز، حدود سه میلیارد نفر در معرض آلودگی داخل خانه قرار دارند و از زیست توده، نفت و زغال سنگ برای پخت و پز و افزایش دما استفاده می‌کنند.

-استفاده از حمل و نقل پاک، سوخت سبز، مدیریت زباله‌های شهری، مدیریت سوخت و خانه‌های کم‌مصرف از جمله بهترین راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا هستند.

 گزارش کامل این تحقیقات در نشریه JAMA Network Open منتشر شده است./ایرنا

https://zistonline.com/vdccppq4.2bq0s8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما