تاریخ انتشار :شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : 84514
یزد به دلیل بهره‌مندی از تابش خورشید در ۹ ماه از سال به عنوان بهشت انرژی خورشیدی ایران معروف است با این وجود تا سال ۹۲ هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده بود اما در هشت سال اخیر با ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت ۷۱.۵ مگاوات جهش تولید انرژی پاک در این استان رونق گرفته است.
ایجاد ۷۱.۵ مگاوات نیروگاه در بهشت انرژی خورشیدی ایران
به گزارش زیست آنلاین، بهره‌مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان انرژی پاک در جهان جایگاه ویژه ای یافته و بسیاری از کشورها از جمله ایران استفاده از این نوع انرژی را در دستور کار قرار داده‌اند، استان یزد به دلیل برخوداری از تابش آفتاب در اکثر روزهای سال، بستر مناسبی را برای توسعه تولید انرژی پاک دارد که سازگاری با طبیعت، نداشتن آلودگی، استهلاک کم و عمر زیاد، بی نیازی از فناوری بالا و نیروی متخصص، رایگان و در دسترس بودن منابع انرژی از  مزایای این بخش برای استان یزد است.

بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر در دولت تدبیر و امید با رویکرد مثبت روبرو شد و میزان تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از حدود ۱۰۰ مگاوات ابتدای دولت یازدهم به افزون بر ۹۰۰ مگاوات رسیده است.

استان یزد ظرفیت بالایی برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی دارد و تا کنون در زمینه بهره برداری این واحدهای تامین کننده انرژی الکتریکی در جایگاه نخست کشور قرار دارد، بر اساس اعلام کنفرانس جهانی انرژی های خورشیدی از ۶ منطقه برتر جهان برای تولید این نوع سوخت، ۲ منطقه در استان یزد قرار دارد .

استان یزد هم اکنون بزرگترین تولید کننده انرژی خورشیدی ایران است اما هنوز برای سرمایه گذاری بخش خصوصی، ظرفیت‌های خالی زیادی در این زمینه در این استان وجود دارد و با برنامه ریزی‌های انجام شده، موافقت سرمایه گذاری خارجی نیز برای ساخت نیروگاه خورشیدی در استان صادر شده است.

میزان تابش نورآفتاب در ایران بین هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده می شود که بالاتر از متوسط جهانی و به طور میانگین بیش از ۲۸۰ روز آفتابی گزارش شده است، که استان یزد با بهره مندی از تابش بالای پنج کیلووات بر مترمربع یکی از مستعدترین استان ها برای بهره برداری از انرژی خورشیدی است و به لحاظ زاویه تابش خورشید حداقل ۹ ماه از سال از این مزیت برخوردار است که به همین دلیل به بهشت انرژی خورشیدی ایران شهرت یافته است.

یزد رتبه برتر کشور در ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد، با تشریح عملکرد این شرکت در هشت ساله دولت تدبیر و امید، گفت: شبکه برق شرکت برق منطقه‌ای یزد با ۱۱ خط انتقال و فوق توزیع، با استان‌های اصفهان، کرمان، فارس و خراسان در ارتباط است.

ابوالفضل اسدی استان یزد را از نظر ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی در رتبه برتر کشوری بیان و افزود: حدود ۸۲ درصد بار مصرفی انرژی برق این استان در بخش‌های کشاورزی و صنعتی مصرف می‌شود که این آمار مبین آن است که بخش عمده انرژی برق  در یزد در جهت تولید و اشتغال استفاده می شود.

بهره برداری از ۷۱ پروژه برق در دولت تدبیر و امید

وی از بهره‌برداری ۷۱ پروژه انرژی برق در دولت تدبیر و امید در قالب پویش #هر_هفته_الف_ب_ایران خبرداد و  اظهار داشت: این پویش باعث گسترش خدمات رسانی در حوزه آب و برق به شهروندان شده و موجب پایه گذاری طرح‌هایی شد که برای آینده استان، اثراتی ماندگار برجا بگذارد.

اسدی خاطرنشان کرد: ظرفیت پست‌های ۴۰۰ کیلوولت شرکت برق منطقه‌ای یزد از ۲ هزار و ۴۶۰  مگاولت آمپر در سال ۹۲ به چهار هزار و ۸۵ مگاولت آمپر در سال ۹۹ رسیده است که این آمار افزایش یکهزار و ۶۲۵ مگاولت آمپری ظرفیت پست‌های ۴۰۰ کیلوولت استان را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین پست‌های ۲۳۰ کیلوولت این شرکت از ۲ هزار و ۹۱۳  مگاولت آمپر در سال ۹۲، با افزایش ۲ هزار و ۱۲۱ مگاولت آمپری به پنج هزار و ۳۴ مگاولت آمپر در سال ۹۹ رسیده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد با تشریح میزان ظرفیت پست‌های ۶۳ و ۶۶ کیلوولت این شرکت تصریح کرد: ظرفیت پست‌های ۶۳ و ۶۶ کیلوولت استان از یکهزار و ۹۱۷ مگاولت آمپر با افزایش ۹۰۸ مگاولت آمپری به ۲ هزار و ۸۲۵  مگاولت آمپر رسیده است.

ایجاد ۹۷۶ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در دولت یازدهم و دوازدهم

این مقام مسئول در صنعت برق استان یزد همچنین با بیان اینکه ظرفیت اسمی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی استان از یکهزار و ۴۸۷ مگاوات در سال ۹۲، با ۹۷۶ مگاوات افزایش به ۲ هزار و ۴۶۳ مگاوات در سال ۹۹ رسیده است، افزود: در سال ۹۲ در استان یزد نیروگاه خورشیدی وجود نداشت اما در هشت سال اخیر با ایجاد ۷۱.۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی، یزد هم اکنون رتبه اول کشوری را در این زمینه دارد.

رشد ۱۲۸ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های تولید پراکنده

وی اضافه کرد: همچنین رشد ۱۲۸ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های تولید پراکنده از ۳۹ به ۱۶۷ مگاوات نیز از دیگر شاخص های عملکردی شرکت برق منطقه‌ای یزد در هشت ساله دولت تدبیر و امید است.

اسدی با تشریح تغییرات ایجاد شده در طول خطوط شرکت برق منطقه‌ای یزد، افزایش ۳۳۸ کیلومتری مدار خط ۲۳۰ کیلوولت شرکت از ۸۴۹ به یکهزار و ۱۸۷  کیلومتر و افزایش ۲۱۰ کیلومتری مدار خطوط ۶۳ و ۶۶ کیلوولت شرکت از یکهزار و ۴۵  به یکهزار و ۲۵۵  کیلومتر خبرداد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد گفت: امیدواریم با تداوم پویش #هر_هفته_الف_ب_ایران، در آینده نیز شاهد اثرات مثبت این پویش در کشور و استان یزد باشیم.

استان یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۶۶۰ هزار مشترک برق دارد که هم اکنون ۸۱.۱ درصد مشترکان توزیع برق استان در بخش خانگی، ۱۳.۵ درصد در بخش تجاری، ۲.۳ درصد عمومی، ۱.۷ درصد صنعتی و ۱.۴ درصد کشاورزی است اما که از نظر فروش و مصرف برق بخش‌ صنعت با ۵۲ درصد بیش از نیمی از انرژی برق استان را مصرف می کند و بخش خانگی ۲۲ درصد، بخش کشاورزی ۱۵ درصد، عمومی ۶ درصد و بخش تجاری باپنج درصد در رده های بعدی در مصرف انرژی قرار دارند که آمارها مبین سهم قابل توجهی سبد بخش تولید از انرژی برق در استان یزد است./ایرنا

https://zistonline.com/vdcbasbw.rhba8piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما