تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب : 84504
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه مجوز شکار حیات وحش در استان تهران صادر نمی‌شود، گفت: پناهگاه حیات وحش کاوه ده فیروزکوه از مناطق بکر و با ارزش محیط زیست است که از یک سو با منطقه شکار ممنوع کوه سفید دماوند و از سوی دیگر با منطقه پرور در استان سمنان مجاورت داشته و دارای فون و فلور با ارزشی در کشور است و از لحاظ مورفولوژیکی و هیدرولوژیکی، منطقه خاصی محسوب می‌شود.
مجوز شکار حیات وحش در استان تهران صادر نمی‌شود
به گزارش زیست آنلاین، سعید محمودی در بازدید از برخی مناطق تحت مدیریت محیط زیست در شرق استان تهران و در جمع محیط‌بانان فیروزکوه و دماوند با اشاره به اینکه باید حداقل دو پاسگاه محیط بانی در پناهگاه حیات وحش کاوه فیروزکوه جانمایی و احداث شود، گفت: این منطقه با حداقل نیرو و امکانات به بهترین وجه ممکن حفاظت شده که عدم دست اندازی به طبیعت، افزایش جمعیت حیات وحش کل و بز و قوچ و میش و برخورد جدی با تخلفات محیط زیستی گویای این موضوع است و جای تشکر بسیار از مدیریت محیط زیست در این منطقه و به طور کلی در مناطق شرق استان به واسطه تلاش محیط‌بانان و همکاری مردم دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با هشدار جدی به شکارچیان غیرمجاز حیات وحش در استان تهران افزود: محیط‌بانان یگان حفاظت استان تهران با برنامه‌ریزی لازم و گشت‌های مستمر و هوشیاری کامل با کوچکترین تخلف شکار و صید حیات وحش برخورد خواهند کرد، مخصوصا در حال حاضر که زمان زاد و ولد حیات وحش است و در این رابطه هیچ گونه گذشتی نخواهیم داشت.

وی با تاکید به اینکه هیچ گونه مجوز شکار و صید حیات وحش در استان تهران در حال حاضر صادر نخواهد شد، تصریح کرد: سالهاست که کشور با موضوع خشکسالی و نوسان اقلیم مواجه بوده و شرایط هیدرولوژیکی چشمه ها به عنوان آبشخور حیات وحش تغییر کرده و بسیاری از آنها از بین رفته است که این موضوع به طور قطع بر روی اکولوژی منطقه و نهایتاً جمعیت حیات وحش تاثیرگذار است چرا که زیستگاه ها عمدتا دچار نوسان شده‌اند و تغذیه و شرب لازم را نمی‌توانند در اختیار حیات وحش قرار دهند.

محمودی ادامه داد: با این شرایط صدور مجوز شکار و صید حیات وحش توجیه‌پذیر نیست و تا زمانی که شرایط مناسب به زیستگاه‌ها برنگردد مدیریت حیات وحش و موضوع حفاظت باید سختگیرانه باشد و از تصمیم گیری های اشتباه و احساسی باید دوری کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه همچنین به پتانسیل ارتقاء منطقه شکار ممنوع کوه سفید دماوند و نیز ضرورت پیش‌بینی و جانمایی یک پاسگاه محیط بانی در اثر طبیعی ملی دریاچه تار این شهرستان تاکید کرد.

وی در پایان اظهار کرد: محیط زیست متعلق به همه ماست و در این رابطه نیازمند همکاری مردم و دوستداران طبیعت هستیم و از شهروندان می‌خواهیم که هرگونه تخلف محیط زیستی را در حداقل زمان ممکن به محیط زیست اطلاع دهند.

منطقه کوه سفید دماوند و پناهگاه حیات وحش کاوده فیروزکوه از مناطق دارای پتانسیل مناسب برای زیست جانوارانی همچون قوچ و میش،کل و بز، پلنگ،خرس قهوه ای، کفتار،گربه جنگلی و انواع خزندگان و پرندگان شکاری محسوب می شود همچنین سه اثر طبیعی ملی تنگه واشی، غار رودافشان و دریاچه تار و هویر در این دو شهرستان واقع شده است./ روابط عمومی محیط زیست استان تهران

https://zistonline.com/vdcaymna.49nyw15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما