تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۲۰
کد مطلب : 84497
موسوی در گفتگو با زیست آنلاین:

خشكسالی 1400 را هنوز جدی نگرفته ایم/تهرانی ها سه برای اروپایی ها آب مصرف می کنند

محسن موسوی خونساری دكترای تاسیسات آبی
زیست آنلاین:سرانه تولید برای مصرف آب شرب شهروندان تهرانی به رقم باور نكردنی 340 لیتر در شبانه روز رسیده که این عدد سه برابر سرانه مصرف كشورهای اروپایی، دو برابر سرانه مصرف جهانی و كمتر از دو برابر سرانه مصرف در سطح كشور است.
خشكسالی 1400 را هنوز جدی نگرفته ایم/تهرانی ها سه برای اروپایی ها آب مصرف می کنند
 محسن موسوی خونساری در گفتگو با زیست آنلاین گفت: در سالجاری با كمبود بارش 53 درصدی نسبت به سال گذشته و افزایش دما تا 3 درجه نسبت به دمای متوسط سالیانه و اینكه هنوز تا شروع فصل تابستان كمتر از یكماه باقی مانده است، بنابراین به طور قطع یقین موضوع خشكسالی و كمبود آب در بخش های مختلف فراتر از تصورات موجود بوده و خسارات آن بسیار زیاد خواهد بود.

وی با اشاره به آمار هواشناسی تصریح کرد: تقریبا اكثر استانهای كشور بجز دو استان شمالغربی بین 30 تا 80 درصد كمبود بارش داشته و افزایش دمای حدود نیمی از استانها بین 4 تا 6 درجه باعث شده كه شدت خشكسالی افزایش محسوسی یابد.

وی با اشاره به مثالی درباره خشكسالی غیر قابل تصور گفت: در شهری مانند بانه در استان كردستان كه دارای بارشی بیش از سه برابر متوسط بارش سطح كشور بوده و دارای دو سد مخزنی به نام سد بانه و سد عباس آباد با هدف فقط تامین آب شرب احداث شده اند متاسفانه در سالجاری و در ماههای آینده قادر به تامین آب شرب شهرستان بانه نخواهند بود و لذا اقدامات عاجلی در خصوص جیره بندی آب حتی در این شهر مرزی غرب كشور باید اتخاذ شود. شهرهای دیگر هم كم و بیش دچار چنین كمبود آب هستند

وی با انتقاد از صدا و سیما مبنی براینکه هیچگونه تحركی در جهت آگاهی بخشی عمومی متعلق به عموم مردم دیده نمی شود گفت: حتی یك كلیپ كوتاه آگاهی بخشی در زمینه كاهش مصرف آب در شبكه های سراسری دیده نمی شود.

وی تاکید کرد: در این شرایط حساس و زمانیكه انتظار می رود صدا و سیما با پخش كلیپ ها و تبلیغات گسترده مردم و آحاد جامعه را به كاهش مصرف آب در بخش شرب و كشاورزی دعوت كرده و در ساعات پر بیننده مانند شبانگاهان كه غالبا بینندگان بیشتری از برنامه های شبكه های سراسرس استفاده می كنند، با دعوت از كارشناسان بخش آب كشور به موضوع بحران آب در ماههای پیش رو بپردازند.

وی بحران كمبود آب در سالجاری را بسیار جدی دانست و افزود: این وضعیت تا شش ماه آینده  قطعا ادامه خواهد داشت لذا انتظار می رود در مراکز مذهبی مانند مساجد نیز توصیه های لازم صورت گیرد و در خطبه ها و سخنرانی های امامان جمعه موضوع كمبود آب در سالجاری را گوشزد نمایند. با توجه به اعتقادات قلبی و مذهبی عموم مردم، امیدواری آن می رود كه سخن روحانیت معظم در كاهش مصرف آب موثر باشد.

وی دو مقوله بسیار اساسی درباره پر مصرفی آب در كشور را مورد اشاره قرار داد و ابراز امیدواری کرد در جهت اصلاح عاجل آن دولت آینده توجه جدی به عمل آورد .
وی مورد اول را سرانه مصرف آب شرب شهروندان تهرانی عنوان کرد كه به رقم باور نكردنی 340 لیتر در شبانه روز رسیده است این عدد تقریبا سه برابر سرانه مصرف كشورهای اروپایی، دو برابر سرانه مصرف جهانی و كمتر از دو برابر سرانه مصرف در سطح كشور است.

وی با اشاره به سیر افزایش مهاجرت و حاشیه نشینی در تهران با رقم 150 هزار نفر در سال گفت: این در حالی است که در همین شرایط نیز 5 سد تامین كننده آب شرب تهران قادر به تامین كامل آب شهروندان نیستند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش برداشت آب و عدم پرداخت حقابه زیست محیطی شرایط جنوب تهران را از نظر فرونشست سالیانه در حد 30 سانتی متری به وضعیتی رسانده است خاطرنشان کرد: هر لحظه امكان تخریب بزرگراه ها و خطوط ریلی و خطوط انتقال نفت و گاز وجود دارد لذا ضروری است كه شركت آب و فاضلاب تهران اقدامات بازدارنده برای مصرف بیشتر را به صورت منطقه ای و فقط برای شهر تهران عملیاتی نماید.

موسوی مورد دوم را موضوع عدم اجرای سراسری الگوی كشت بهینه عنوان کرد که متاسفانه توسط وزارت جهاد كشاورزی تاكنون عملیاتی نشده است.
وی با بیان اینکه به علت عدم برنامه ریزی، غالبا هر ساله شاهد اتلاف گسترده محصولات كشاورزی هستیم  گفت: لازم است رییس جمهور آینده به طور جد موضوع اجرایی نمودن سراسری الگوی كشت را در دستور كار خود قرار داده و یك سیستم كشاورزی مدرن با حداقل مصرف آب و حداكثر بهره وری را عملیاتی نماید.  
                                                                                                    
  
                                    

 

https://zistonline.com/vdcbzabw.rhba9piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما