تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : 84481
زیست آنلاین: دولت لهستان از حکم دادگاه عالی اتحادیه اروپا مبنی بر تعطیلی فوری یک معدن بزرگ زغال سنگ قهوه ای، سرپیچی کرده است. مقامات لهستان می گویند که این اقدام، سیستم انرژی این کشور را متزلزل می کند و منجر به از دست رفت هزاران شغل می شود.
امتناع لهستان از حکم دادگاه اتحادیه اروپا برای تعطیلی معدن زغال سنگ
به گزارش زیست آنلاین، جاروسلاو گوین وزیر توسعه لهستان گفت: این کشور معدن لیگنت در توروو، در مرز آلمان و جمهوری چک را تعطیل نخواهد کرد، اما در عوض تلاشهای بسیار زیاد دیپلماتیک و قانونی برای ایمن سازی فعالیت معدن که 7 درصد از انرژی لهستان را تولید می کند، انجام می دهد.

دادگاه اتحادیه اروپا روز جمعه با توجه به شکایت های جمهوری چک از لهستان مبنی بر زهکشی آبهای زیرزمینی این کشور و همچنین تمدید مجوز بدون ارزیابی قبلی زیست محیطی، به مقامات لهستان دستور داد فوراً فعالیت های این معدن را متوقف کنند.

گوین گفت که وی تصمیم دادگاه را متناسب با شرایط نمی داند و این امر منجر به از دست رفتن ده ها هزار شغل، آشفتگی های بسیار جدی در سیستم انرژی لهستان و قطع برق میلیون ها خانوار می شود.

لهستان در تلاش برای رسیدن به اهداف بلند پروازانه کاهش دی اکسید کربن اتحادیه اروپا، به تدریج سوخت اصلی خود، زغال سنگ سیاه را حذف می کند، اما هنوز به معدن لیگنت وابسته است. منتقدان می گویند که کنار گذاشتن زغال سنگ و حرکت به سمت انرژی پاک بسیار کند اتفاق می افتد.

اتحادیه اروپا از 27 کشور عضو می خواهد تا سال 2030 حداقل 32 درصد از سبد انرژی خود را از  تجدیدپذیرها تامین کنند، اما هدف لهستان تامین 23 درصد این سبد از انرژی سبز و  56 درصد از زغال سنگ است.

زغال سنگ 65 درصد از منابع انرژی لهستان را تشکیل می دهد که 17 درصد از معدن لیگنت تامین می شود.

وابستگی شدید لهستان به زغال سنگ منبع تنش در اتحادیه اروپا می باشد که به دنبال دستیابی به اهداف بلند پروازانه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خود و متوقف کردن گرمایش جهانی است.

منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdceze8v.jh8evi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما