تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : 84478
رییس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط‌بان سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین نظام آموزشی جدید برای محیط‌بانان در قالب ۲۰ پودمان خبر داد.
تدوین نظام آموزشی جدید برای محیط‌بانان
به گزارش زیست آنلاین، آرش یوسفی امروز در نشست خبری سازمان حفاظت محیط زیست که به‌صورت آنلاین برگزار شد، درباره آموزش محیط‌بانان توضیح داد: درحال‌ حاضر تمامی محیط‌بانان شاغل در سازمان محیط زیست دوره استاندارد آموزشی ۱۵ روزه‌ای را گذرانده‌ و مهارت‌های کاربردی و پایه را آموزش دیده‌اند.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر متاسفانه به محیط‌بانان آموزش‌های کامل و استانداری ارائه نمی‌شد اما اکنون تمامی محیط‌بانان دوره آموزشی و توجیهی را گذرانده‌اند.

یوسفی با اشاره به اینکه برنامه نظام آموزشی محیط‌بانان تدوین شده است، اظهارکرد: در نظام جدید آموزش‌هایی برای محیط‌بانان در قالب ۲۰ پودمان از بدو استخدام تا مرحله افسران عالی و بالاترین درجه‌های یگان حفاظت تعریف شده است.

رییس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط‌بان سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: نظام آموزشی جدید به تصویب کمیته سرمایه انسانی سازمان رسیده است و اکنون درحال اجرا است. تمامی محیط‌بانان جدید پودمان اول که دوره توجیهی بدو خدمت و پودمان دوم که آمادگی جسمانی و دفاع شخصی است را گذرانده‌اند.

به گفته وی این دو پودمان برای تمامی محیط‌بانان کشور تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

تدوین بسته راهنمای محیط‌بانان یوسفی با بیان اینکه تولید محتوای استاندارد آموزشی برای محیط‌بانان ازجمله دیگر اقدامات ما بوده است، توضیح داد: مجموعه‌ای تحت عنوان راهنمای محیط‌بانان توسط اساتید این حوزه تدوین شده  و برنامه ما این است که در هر پاسگاه محیط‌بانی یک بسته آموزشی در دسترس محیط‌بانان باشد.

رییس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در راستای تربیت محیط‌بانان جدید با همکاری وزارت آموزش و پرورش دیپلم فنی حرفه‌ای کار و دانش محیط‌بانان طراحی شده است، اظهار کرد: این کار به ما کمک می‌کند که محیط‌بانانی را از بین دانش‌آموزان تربیت کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش  که چرا مدرسان کتاب انسان و محیط زیست از بین فارغ‌التحصیلان رشته‌های محیط زیست انتخاب نمی‌شوند نیز توضیح داد: ساختار آموزش و پرورش محدودیت‌هایی در جذب نیروی انسانی دارد و از بدو تدریس این کتاب امکان انتخاب معلمان این بخش برعهده سازمان حفاظت محیط زیست نبوده است. به‌هرحال هماهنگی‌هایی با دانشگاه فرهنگیان انجام شده است که درس شناخت محیط زیست به‌عنوان واحدی درسی در این دانشگاه تدریس شود علاوه بر این‌ها برنامه‌های آموزشی برای معلمان کتاب انسان و محیط زیست درنظر گرفته شده است.

در ادامه این نشست ابوالقاسم موسوی - مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست - با اشاره به اینکه طی سال گذشته ۵۱۵ عنوان آموزش در قالب کارگاه‌ها و دورهای آموزشی ازجمله دوره‌های اطفای حریق برگزار شد، اظهارکرد: طی سال گذشته ۴۱۳ نشست در استان‌ها با سمن‌ها برگزار شد که در این نشست‌ها درباره ۶۰۲ مورد موضوع مرتبط با محیط زیست تبادل نظر شد.

موسوی افزود: ۱۲۶ مورد از این عناوین درباره مدیریت پسماند و ۴۲ مورد درباره حیات‌ وحش بوده است.

به گفته وی طی سال گذشته ۸۸ طرح نیز در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و ۴۴۶ برنامه در حوزه مناسبت‌های زیست‌محیطی اجرایی شده است./ایسنا

https://zistonline.com/vdcaayna.49ny015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما