تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : 84444
زیست آنلاین: تحقیقات جدید نشان می دهد در صورت ادامه انتشار گازهای گلخانه ای با سرعت فعلی، یک سوم تولید مواد غذایی در جهان در خطر خواهد بود.
تولید یک سوم مواد غذایی جهان در معرض خطر است
به گزارش زیست آنلاین، اگر انتشار دی اکسید کربن زیاد باشد، در بسیاری از مهمترین مناطق تولید غذا در جهان، دما افزایش می یابد و در صورت افزایش دما در حدود 3.7 درجه سانتیگراد، الگوی بارندگی به شدت تغییر خواهد کرد.

محققان دانشگاه آلتو در فنلاند محاسبه کرده اند که حدود 95 درصد از محصولات کشاورزی در حال حاضر در مناطقی تولید می شوند که آنها آن را "فضای آب و هوایی امن" یا شرایطی که دما، بارندگی و خشکی در محدوده خاصی قرار دارد، تعریف می کنند.

طبق مقاله ای که روز جمعه در ژورنال One Earth منتشر شد، اگر درجه حرارت تا 3.7 درجه سانتیگراد یا حوالی آن افزایش یابد، آن منطقه به شدت کوچک می شود، علی الخصوص بیشتر بر جنوب و جنوب شرقی آسیا و منطقه Sudano-Sahelian آفریقا تأثیر می گذارد.

با این حال، اگر گازهای گلخانه ای کاهش یابد و دنیا اهداف توافق پاریس در محدود کردن دما به 1.5 یا 2 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن را برآورده کند، در این صورت تنها حدود 5 تا 8 درصد تولید جهانی مواد غذایی در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

یکی از محققین گفت: اگرچه افزایش دما می تواند تولید مواد غذایی را در برخی از مناطق مانند اسکاندیناوی که در حال حاضر بهره وری کمتری دارند، افزایش دهد اما این افزایش، به اندازه کافی برای جبران از دست دادن مناطق مهم تولید مواد غذایی در جنوب نخواهد بود. برندگان و بازندگانی وجود خواهند داشت، اما ضررها بیشتر از پیروزی ها خواهد بود و فضای کافی برای جابجایی تولید غذا وجود ندارد. ما در حال حاضر در حد مجاز قرار داریم.

تحقیقات نشان داد که تا پایان این قرن، طبق یک سناریوی با میزان آلایندگی بالا، 4 میلیون کیلومتر مربع بیابان جدید در سراسر جهان بوجود خواهد آمد.

منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdcdoo0j.yt0oo6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما