تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : 84376
چندی پیش زمزمه‌هایی از خروج تالاب شادگان از فهرست تالاب‌های بین‌المللی (رامسر سایت) به گوش رسید که علت آن را تخلیه زباله در نزدیک تالاب عنوان می‌کردند اما معاون محیط‌زیست دریایی سازمان محیط‌زیست گفت که مشکل رفع شده و خطر خروج از فهرست، تالاب را تهدید نمی‌کند.
شادگان از فهرست تالاب‌های بین‌المللی خارج نمی‌شود
به گزارش زیست آنلاین، تالاب بین‌المللی شادگان با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار در جنوب خوزستان، به تنهایی بیش از یک سوم مساحت تالاب‌های ثبت شده کشور در رامسر سایت (کنوانسیون بین المللی تالاب‌ها) را به خود اختصاص داده، معیشت بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم محلی به این تالاب که در حوزه شهرستان‌های شادگان، آبادان و ماهشهر قرار دارد، وابسته است.

آنچه تالاب شادگان را در رده نخست تالاب‌های کشور قرار داده تنوع زیستی بی‌نظیر آن است، این تالاب یک سیستم زیست محیطی وسیع متشکل از تالاب‌های شیرین و شور، به علاوه خلیج جزرومدی خورموسی و جزایر آن است و نقش رابط بین رودخانه جراحی و خلیج فارس را ایفا می‌کند. تالاب شادگان یکی از مهمترین توقفگاه‌های پرندگان مهاجر و زمستان گذر در دنیاست.

اما متاسفانه بخشی از این تالاب به محل دفن زباله شهرها و روستاهای خوزستان تبدیل شده بود که همین مساله زنگ خطر خروج تالاب را از کنوانسیون رامسر به صدا در آورده بود که احمد رضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: سال ها پیش شهر شادگان مکان دفن پسماندی داشت که در نزدیک تالاب شادگان بود که حیات تالاب را به خطر انداخته بود.

وی افزود: در همان زمان محیط زیست با جدیت موضوع را پیگیری کرد تا به مکان دیگری منتقل شود که بر این اساس مکان جدیدی برای این کار به شهر شادگان داده شد که خارج و بسیار دورتر از تالاب است تا پسماندها در آن مکان جدید تخلیه شوند بنابراین دیگر در مکان قبلی پسماندی تخلیه نمی شود.

لاهیجان زاده اظهار داشت: مکان جدید کیلومترها دورتر از تالاب است اما اکنون مساله مهم نحوه مدیریت پسماند در محل جدید است که به خوبی انجام نمی شود، در واقع محل جدید از لحاظ نحوه مدیریت مشکل دارد و بابت مشکلاتش هم اخیرا اداره کل استان خوزستان از شهرداری استان به مراجع قضایی شکایت کرد و مراجع قضایی هم مهلت محدودی به شهرداری داده تا مکان را ساماندهی کند و الان در آن مرحله مهلت است.

لاهیجان زاده تاکید کرد: بنابراین اکنون دیگر در محل قبلی پسماندی تخلیه نمی شود اما متاسفانه سال ها در آن مکان پسماند تخلیه می شد که همین خطری جدی برای تالاب و زیستمندان آن بود که خوشبختانه رفع شد.

وی درباره اینکه آیا دیگر احتمال خروج تالاب از فهرست تالاب های بین المللی وجود ندارد، گفت: با کارهایی که انجام شد خطر خروج رفع شده است، البته چند سال پیش هم گفته بودند که اگر حقابه تالاب تامین نشود امکان خروج آن از رامسر سایت وجود دارد که با اقدامات صورت گرفته آن زمان هم خطر خروج برطرف شده بود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست افزود: آن زمان گفته بودند که اگر حقابه تالاب تامین نشود، آلودگی وارد تالاب شود و تغییر کاربری صورت گیرد، تالاب از فهرست رامسر سایت خارج می شود اما با توجه به اینکه چند سالی است آبگیری تالاب به خوبی انجام می شود، دوباره حیات به تالاب برگشته، تعرضی صورت نمی گیرد، همچنین سیستم تصفیه فاضلاب شهر شادگان بیش از ۹۵ درصد پیشرفت داشته و رها سازی ماهی در تالاب انجام می شود، تالاب الان شرایط تقریبا نرمالی دارد و دیگر خطر خروج از فهرست تالاب های بین المللی این حوضه آبی را تهدید نمی کند.

وی درباره حقابه تالاب گفت: حقابه ای که مد نظر سازمان محیط زیست است با عددی که مد نظر وزارت نیرو است تا حدودی تفاوت دارد، سازمان ۱.۶ میلیارد متر مکعب را حداقل آب مورد نیاز تالاب می داند اما وزارت نیرو ۹۰۰ میلیون متر مکعب را قبول دارد به هر حال چه عدد ما و چه عدد وزارت نیرو اگر داده شود؛ حداقل آب تالاب تامین می شود.

لاهیجان زاده درباره اینکه تاکنون چه میزان از حقابه به تالاب سرایز شده است گفت: با توجه به اینکه امسال خشکسالی نسبتا شدیدی داشتیم بنابراین انتظار می رود که حقابه کمتری به تالاب داده شود البته باید سال آبی ( اول مهر تا آخر شهریور) تمام شود و بتوان گفت چه میزان حقابه به سمت تالاب سرازیر شده است./ایرنا

https://zistonline.com/vdch-xn6.23nkqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما