تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : 84362
زیست آنلاین: در حالی که یخچال های طبیعی در سراسر جهان به دلیل گرم شدن کره زمین به سرعت از بین می روند و عقب نشینی می کنند، برخی از جوامع با مشکل جدیدی روبرو هستند: ناپدید شدن ناگهانی رودخانه هایشان.
ناپدید شدن ناگهانی رودخانه ها با عقب نشینی یخچال ها
به گزارش زیست آنلاین، دزدی رودخانه ای، یا گرفتن جریان، زمانی اتفاق می افتد که آب یک رودخانه به دلیل فرسایش یا در این مورد به دلیل ذوب شدن یخچال به رودخانه دیگر هدایت می شود.

دانشمندان پیش بینی می کنند در حالی که ما به سمت جهانی با یخچال های بسیار کمتر حرکت می کنیم، سرزمینی که از قرن ها قبل به طور مداوم توسط یخ پوشانده شده است یخ های خود را از دست می دهد که همین موضوع منجر به تغییر مسیر رودخانه ها در مناطق مرتفع کوهستانی می شود.

در بیشتر موارد، تغییر مسیر مشکلی بوجود نخواهد آورد. اما در برخی مناطق با گروه های مختلف استفاده کننده که به جریان رودخانه وابسته هستند، تغییرات ممکن است تأثیر چشمگیرتری داشته باشد.

دن شوگار، دانشمند زمین شناسی در دانشگاه کلگری گفت: یخچال های طبیعی در سراسر جهان در حال عقب نشینی هستند. این عقب نشینی زیاد که اکنون شاهد آن هستیم، بدون شک ناشی از تغییرات اقلیمی است.

به عنوان نمونه، در ایسلند، عقب نشینی سریع یخچال، مسیر یک رودخانه ها را تغییر داد. برجسته ترین مورد در این کشور جزیره ای در سال 2009 اتفاق افتاد، زمانی که یخچالی که رودخانه اسکیزارا را تغذیه می کرد عقب نشینی کرد و باعث شد طولانی ترین پل ایسلند به طول 900 متر، بر روی خشکی باقی بماند.

منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdcci1q4.2bq0e8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما