تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 84295
در حالی که در بزرگترین بازار خودروی جهان،‌ کشور چین، همه خودروسازان با رشد و افزایش فروش مواجه هستند این خودروساز فرانسوی در این بازار هم از قافله عقب است و حضور چشمگیری ندارد.
رنو باز هم عقب ماند
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از رویترز این پنجمین فصل پشت سر هم است که فروش رنو کاهش داشته و از رقبا عقب مانده است. برند رنو در فصل اول سال 2021 433,662 دستگاه خودرو فروخت.

گویی شیوع کرونا کم بود که حالا کمبود شدید تراشه های الکترونیکی جهانی هم آفت تولید و فروش این کمپانی فرانسوی شده است.

از ماه ژوئیه سال گذشته که زمام امور گروه خودروسازی رنو فرانسه به دستان لوکا دو مئو Luca de Meo افتاده، تولید خودرو کاهش یافته و تمرکز این خودروساز روی تولید خودروهایی است که حاشیه سود بیشتری برای این شرکت دارند، راهبردی که به تدریج نتیجه خواهد داد.

از ماه ژانویه تا مارس امسال هم سوآوری شرکت به خاطر افزایش قیمت محصولاتش بهتر شده.

اما همه این ها روی هم باعث نشده است که روند بهبود مشاهده شود و به طور کلی به دلیل عوامل مختلف از جمله تأثیر ارزهای خارجی،  گردش مالی این شرکت نسبت به سال گذشته 1.1 درصد کاهش یافته و به 10 میلیارد یورو (معادل 12 میلیارد دلار) رسیده است.

رنو که هم خودروهای برند داچیا و لادا را می سازد و علاوه بر صنعت خودرو در صنعت مالی هم فعال است می گوید زمانی که آثار عواملی نظیر برابری ارز، کرونا و کمبود تراشه را نداشتیم، فروش 4.4 درصد افزایش داشت.

بعد از انتشار ارقام و نتایج فصل اول سال 2021، ارزش سهام رنو 2 درصد کاهش پیدا کرد.

مثل بقیه رقبا، رنو هم با کمبود پردازشگرهای نیمه هادی دست و پنجه نرم می کند و آثار آن تا فصل سوم 2021 هم باقی خواهد ماند. انتظار می رود که از فصل چهارم امسال اوضاع رو به بهبودی برود.

کلوتیلد دلبو معاون مالی رنو در جمع تحلیل گران گفته است که به خاطر کمبود تراشه،‌ تولید و فروش خودرو در فصل اول سال 2021، ده ها هزار دستگاه کاهش داشته است.

فولکس واگن و دایملر در بازار چین موفق شدند کاستی های فروش در اروپا را جبران کنند اما رنو که به شدت به دنبال کاهش هزینه ها و جلوگیری از شدت زیان دهی است، در بازار چین توفیقی نیافت.

حتی در بخش فروش خودروهای لاکچری، رنو به پای شرکت خودروسازی کُره ای هیوندایی هم نرسید. هیوندایی در فصل اول سال 2021 بهترین فروش خودروی لاکچری را در چهار سال گذشته به دست آورد.

رنو به خاطر فروش ضعیف در چین، کسب و کار فروش خودروهای سواری را در این کشور از دست داده و حالا بیشتر از همیشه به بازار اصلی خود در اروپا تکیه دارد که آن هم به شدت تحت تأثیر تعطیلی های سراسری به خاطر شیوع کرونا است.

دلبو با حضور در یک تماس تلفنی کنفرانسی از مسئولان مالی خواسته است که در چنین فضای نامعلومی از ارائه راهنمایی های مالی بپرهیزند و گفته است: «ما با رسیدن به وضعیت نرمال فاصله زیادی داریم.»

وضعیت رنو از زمانی به سمت نابسامانی پیش رفت که در اواخر 2018 مدیر عامل سابق اتحاد رنو-نیسان، کارلوس قصن به اتهام رسوایی مالی به زندان افتاد، اتحادی که قصن به وجود آورد و حالا رنو و نیسان به شدت تلاش می کنند به ریل بازگردانند.

این همه مشکلات در حالی بر سر رنو آوار شده است که صنعت خودروی جهانی دوران گذار و دگردیسی از بنزینی به برقی را تجربه می کند و خودروسازان نیاز به سرمایه گذاری هنگفت در این زمینه دارند. رنو شاید از رقبا زودتر شروع کرده باشد اما حالا شرکت های مثل فولکس واگن آلمان، گام های بزرگی برداشته اند.

سال گذشته فروش خودروهای برقی و هیبریدی رنو 10 درصد از کل فروش را تشکیل می داد و حالا دلبو پیش بینی می کند که در سال 2021 به 15 درصد برسد./انرژی امروز

https://zistonline.com/vdchmin6.23nkwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما