تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۲
کد مطلب : 84249
معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور:

یکهزار میلیارد تومان برای پسماند استان‌های ساحلی اختصاص یافت

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت که یکهزار میلیارد تومان برای کمک به حل معضلات پسماند استان‌های ساحلی تخصیص یافته است.
یکهزار میلیارد تومان برای پسماند استان‌های ساحلی اختصاص یافت
به گزارش زیست آنلاین، علی قربانی در مراسم افتتاح نخستین خاکچال دفن بهداشتی زباله مازندران در قائمشهر ، توجه دولت دوازدهم به حل معضل زباله در کشور را بی سابقه توصیف کرد و افزود: تنها در سال گذشته بودجه شهرداری ها و دهیاری های کشور یکصد هزار میلیارد تومان بود که این مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از بودجه عمرانی کشور است.

وی حل معضل زباله در کشور را نیازمند مشارکت بخش خصوصی و آگاه سازی مردم از طریق  فرهنگ سازی دانست و گفت : اینکه اولین گام در توسعه کشور تمرکز زدایی و واگذاری اختیارات به مردم  با نظارت و برنامه ریزی است.

قربانی بر ضرورت افزایش سهم استان های شمالی کشور از ارزش افزوده تاکید کرد و گفت : متاسفانه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس بر اساس سرانه تقسیم شده است و پایین ترین سرانه مربوط به استان های ساحلی مازندران، گیلان و گلستان بوده است.

وی با اعلام اینکه سرانه برخی از استان ها ۳۵ درصد از این سه استان بالاتر است ، افزود : باید تلاش کنیم سرانه مالیات بر ارزش افزوده استان های ساحلی با توجه به حجم بالای مسافر و گردش پذیری افزایش یابد.

عوارض مالیات بر ارزش  افزوده یکی از منابع مهم اداره شهرداری‌ و دهیاری های کشور است که از سال ۱۳۸۷ در کشور اجرایی شد. سهم هر استان برای برخورداری از مالیات بر ارزش افزوده بر اساس شاخص جمعیت هر شهر و روستا تعیین می شود.

خاکچال یا لندفیل زباله قائمشهر که امروز با حضور معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به بهره برداری رسید ، امکان دفن بهداشتی زباله این شهرستان را فراهم کرد.

لندفیل یا خاک چال به گودال یا محلی گفته می شود که انواع زباله و پسماند به آنجا منتقل و دفن می شود. یکی از ویژگی های خاک‌چال‌ها داشتن سامانه زهکشی شیرابه و لایه های نفوذ ناپذیر در کف و دیواره است تا آبهای زیر زمینی با شیرابه خروجی از زباله ها آلوده نشوند.

یکی از مشکلات زباله و پسماند در شهرستان قائمشهر دپوی آن در مکان مشخص برای سال ها و جاری شدن شیرابه و ایجاد آلودگی بود که انتقاد شهروندان و دوستداران محیط زیست را در پی داشت./ایرنا

https://zistonline.com/vdcgyx97.ak9tt4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما