تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب : 84197
زیست آنلاین: چین و ایالات متحده می گویند به همکاری با هم و سایر کشورها در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی متعهد خواهند بود.
همکاری چین و آمریکا برای مقابله با تغییرات اقلیمی
به گزارش زیست آنلاین، این تصمیم پس از جلسات متعددی که هفته گذشته بین زی چینوا نماینده چین با جان کری، همتای آمریکایی خود در شانگهای برگزار شد، صورت گرفت.

هر دو کشور در مورد اقدامات خاص برای کاهش میزان انتشار توافق کردند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در حالی این هفته اجلاس مجازی اقلیمی را برگزار می کند که چین می گوید مشتاقانه منتظر آن است. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا رئیس جمهور چین، شی جین پینگ به رهبران جهان، که در آن شرکت می کنند، خواهد پیوست.

در این بیانیه آمده است: ایالات متحده و چین متعهد به همکاری با یکدیگر و دیگر کشورها برای مقابله با بحران آب و هوا هستند که باید با جدیت و فوریت لازم رفع شود.

در ادامه آمده است که هر دو کشور به بحث درباره اقدامات اساسی در دهه 2020 برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با هدف حفظ حد مجاز افزایش دما، مطابق با توافق نامه پاریس، ادامه خواهند داد.

هر دو کشور همچنین توافق کردند که به کشورهای در حال توسعه کمک کنند تا بتوانند هزینه های دستیابی به انرژی کم کربن را تأمین کنند.

لی شو، مشاور ارشد گروه زیست محیطی Greenpeace، این بیانیه را مثبت ارزیابی کرد.

وی گفت: این توافق، یک پیام بسیار صریح دارد که در مورد این مسئله خاص، چین و ایالات متحده همکاری خواهند کرد. پیش از جلسات شانگهای شواهدی نبود که بتوانیم به این همکاری امیدوار باشیم.

بیانیه مشترک، که به طور نمادین در یک میز گرد صادر شده است، خیال همه کسانی را که در مورد این سیاره نگران هستند را آرام می کند.

تثبیت تغییرات آب و هوایی به سادگی امکان پذیر نخواهد بود مگر اینکه بزرگترین کشورهای آلاینده، اقدامات اساسی انجام دهند. در گزارش اخیر آمده است که چین به عنوان مثال باید 588 نیروگاه زغال سنگ خود را تعطیل کند تا به تعهدات خود در زمینه آب و هوا دست یابد.

یکی دیگر از نتایج نشست ایالات متحده و چین این است که جریان های مالی باید به سمت پروژه های کم کربن هدایت شوند نه پروژه های با کربن بالا. هر دو طرف همچنین قول داده اند كه برنامه هایی برای كاهش بیشتر میزان انتشار خود داشته باشند. بایدن برنامه های آمریکا را در نشست اقلیمی به میزبانی این کشور در هفته آینده، یا قبل از آن اعلام خواهد کرد.

منبع: bbc

https://zistonline.com/vdciyzav.t1a532bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما