تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : 84139
دولت ژاپن طرحی را اجرا می‌کند که براساس آن بیش از یک میلیون تن آب آلوده نیروگاه هسته‌ای از کار افتاده فوکوشیما در اقیانوس تخلیه می‌شود. این آب قرار است تصفیه و رقیق شود.
ژاپن طرح تخلیه فاضلاب نیروگاه فوکوشیما در اقیانوس را تایید کرد/ اعتراض چین و کره
به گزارش زیست آنلاین،  ساکنان محلی که در صنعت ماهیگیری مشغولند و همچنین کشورهای همسایه از جمله چین و کره جنوبی با این طرح مخالفت کرده‌اند.

توکیو می‌گوید تخلیه این آب که برای خنک سازی سوخت هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد حدود دو سال دیگر آغاز می‌شود. تصویب نهایی پس از سالها بحث و گفتگو صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود روند تخلیه این آب دهه‌ها به طول انجامد.

قرار است این آب آلوده در یک فرایند پیچیده فیلتر شود و اکثر عناصر رادیواکتیو آن از بین برود اما انتظار می‌رود برخی از عناطر از جمله تریتیوم در آن باقی بمانند.

در حال حاضر ۱.۳ میلیون تن آب رادیواکتیو، حجمی معادل پر کردن ۵۰۰ استخر اندازه المپیک، در ذخایر این نیروگاه از کار افتاده، جمع شده است.

گروه‌های محیط زیستی به شدت با اجرای این طرح مخالفت کرده‌اند.

در حال حاضر چین از ژاپن خواسته "مسئولانه" رفتار کند و کره جنوبی نیز از تصمیم توکیو "به شدت ابراز تأسف" کرده است.

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما نگرانی‌های شدید خود را نسبت به دفع آب رادیواکتیو برنامه ریزی شده، به ژاپن اعلام و از این کشور خواسته‌ایم نسبت به دفع آب رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما نگرش مسئولانه‌ای داشته باشد. به عنوان همسایه نزدیک طرف چینی نگرانی عمیق خود را از این بابت اعلام میدارد این کاری غیرمسئولانه است که تاثیری جدی بر بهداشت انسانی و منافع مردم کشورهای همسایه دارد.  چین از نزدیک این موضوع را به همراه جامعه بی‌المللی رصد می‌کندو حق خود را برای هرگونه واکنش حفظ می‌کند.

وی افزود:حادثه هسته‌ای فوکوشیما یکی از جدی‌ترین حادثه‌های تاریخ جهان است. نشت مقادیر زیادی از مواد رادیواکتیو در حال حاضر تاثیر عمیقی بر محیط زیست دریایی، ایمنی مواد غذایی و سلامت انسان ایجاد کرده است.این موضوع به طور طبیعی باید به شیوه‌ای محتاطانه و مناسب با مشارکت همه طرف‌های نگران به جنگل همه آسیب‌های بیشتر به محیط زیست دریایی، ایمنی مواد غذایی و سلامت انسان رسیدگی شود.

جهان با نگرانی‌های عمیق تصمیم آینده طرف ژاپنی در مورد تخلیه فاضلاب هسته‌ای به اقیانوس، بالا بردن شک و تردید و ابراز مخالفت تماشا می‌کند. ژائو گفت مخالفت شدیدی نیز از داخل ژاپن نسبت به این موضوع وجود دارد.
ژائو افزود: طرف ژاپنی اغلب از کشورهای دیگر می‌خواهد که به تعهدات بین المللی خود عمل کنند. حالا چشم دنیا به ژاپن است؛ و نمی‌تواند گوش خودرا به این موضوع بچرخاند و ناشنوا شود.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: طرف ژاپنی باید به شیوه‌ای مسئول برای منافع عمومی جهانی و منافع مردم خود عمل کند.
این سخنگو گفت: چین برای صیانت از منافع عمومی بین المللی و سلامت و ایمنی مردم چین نگرانی‌های شدیدی را از طریق کانال دیپلماتیک به طرف ژاپنی ابراز داشته و از ژاپن خواسته است به موضوع دفع فاضلاب از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به شیوه‌ای محتاطانه و مسئولانه رسیدگی کند.

د رفوکوشیما چه رخ داده بود؟

در سال ۲۰۱۱، زلزله‌ای به بزرگی ۹ ریشتر باعث پدیدآمدن سونامی بزرگی شد که سواحل شمال شرقی ژاپن را در هم کوبید و به سه رآکتور فوکوشیما هم آسیب زد و باعث شد که مرکز رآکتور ذوب شود و مواد رادیواکتیو به دریا و منطقه اطراف نیروگاه نشت کند.

این حادثه جان ۱۵ هزار نفر را گرفت، بیش از ۱۰۰ هزار نفر آواره شدند و دو میلیون نفر دیگر از اهالی فوکوشیما که مجبور به ترک محل سکونت خود نشدند، باید تا سال‌ها مرتب معاینه و آزمایش شوند؛ کما اینکه دولت ژاپن سال پیش اولین مورد سرطان مرتبط با سانحه نیروگاه اتمی فوکوشیما را تائید کرد.

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ دولت ژاپن برآورد خود را از هزینه تخریب نیروگاه فوکوشیما را دو برابر کرد و پیش‌بینی کرد که این کار معادل ۱۹۲ میلیارد دلار برای این کشور هزینه خواهد داشت.

تخمین زده می‌شد پاکسازی فوکوشیما از مواد رادیو اکتیو 30 سال طول بکشد./بی بی سی

https://zistonline.com/vdceoz8v.jh8exi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما