تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : 84136
ورزش نقش مهمی در زندگی میلیون‌ها انسان در سراسر جهان دارد و این موضوعی است که در طول شیوع بیماری کووید-۱۹ بیشتر مشاهده شده است. اما استادیوم‌ها و میادین عظیم ورزشی سراسر جهان تاثیر گسترده در تولید کربن نیز دارند. با این حال، این میادین و استادیوم‌ها می‌توانند برای پیاده‌سازی ویژگی‌ها و روش‌های سازگار با محیط‌زیست راهگشا باشند و به کاهش اثر کربن کمک و طرفداران را به دنبال روش‌های مشابه کاهش کربن ترغیب کنند.
به گزارش زیست آنلاین، همانطور که می‌دانید، تغییرات آب‌وهوایی بزرگ‌ترین تهدید برای بشریت و آگاهی از این واقعیت به سرعت در حال رشد است.  آتش‌سوزی‌ها، استرالیا را ویران کرده و میلیون‌ها انسان، گیاه و جانور را تحت تاثیر شرایط وحشتناکی قرار داده است. به همین ترتیب، افزایش قابل توجه در بلایای طبیعی مشاهده شده است؛ یخچال‌های طبیعی در قطب شمال به دلیل افزایش دما با سرعت زیاد ذوب می‌شوند و شاهد آتش‌سوزی در آمازون هستیم.

تاثیرتغییرات اقلیمی بر ورزش

برخی ورزش‌ها مانند ورزش‌های زمستانی در فضای باز و حتی موج سواری، در برابر تاثیرات تغییرات اقلیمی آسیب‌پذیر هستند. به‌عنوان‌مثال، کاهش ماه‌های زمستان به دلیل کاهش شهرهای واجد شرایط، برگزاری مسابقات المپیک زمستانی را با چالش بیشتری روبرو خواهد کرد. تغییر در جزر و مد اقیانوس و در نتیجه موج می‌تواند بر مسابقات موج‌سواری تاثیر بگذارد و آنها را مجبور به جابجایی کند.

افزایش بارندگی و جاری‌شدن سیل در انگلستان و هند بر ورزش‌هایی مانند کریکت تاثیر گذاشته است. در همین حال، در ژانویه ۲۰۲۰ آتش‌سوزی شدید و متعاقبا کاهش کیفیت هوا نیز بر ورزش تنیس آزاد استرالیا تاثیر گذاشت و منجر به لغو بازی‌های بیس بال در سیاتل واشنگتن شد.

محققان اظهار کردند: این بلایای طبیعی و لغو رویدادهای ورزشی ممکن است در زندگی انسان تاثیر اندکی داشته باشند، اما در تجارت تاثیر بسیار و عواقب مالی فوق‌العاده‌ای به دنبال خواهد داشت. استادیوم‌های ورزشی در برخی از شهرهای ساحلی، مانند میامی یا نیویورک، با افزایش سطح آب اقیانوس‌ها تهدید می‌شوند. پیش از شیوع بیماری همه‌گیری و لغو المپیک توکیو، مسابقات ماراتن ۲۰۱۸ به علت گرمای زیاد پایتخت ژاپن (دمای ۱۰۶ درجه فانهایت توکیو) به شهر خنک ساپورو منتقل شد و این مورد نیز مثالی دیگر از تاثیر آب‌وهوا بر ورزش است. بنابراین، برنامه‌ریزان شهری و تیم‌های ورزشی باید به‌طور جدی احتمال از بین‌رفتن امکانات ورزشی خود را در نظر بگیرند. این مثال‌ها و موارد دیگر تهدیدی برای تجارت ورزش است. همچنین حوادث آب‌وهوایی می‌تواند بر شیوه‌های شرکت تماشاگران در ورزش و تفریح تاثیر بگذارد. این موارد نشان می‌دهد، ممکن است ورزش در برابر تاثیرات تغییرات آب‌وهوایی آسیب‌پذیر باشد و باید آماده پاسخگویی و سازگاری با این تغییرات باشند.

محقق اندروسیمز از لندن اظهار کرد: ورزش به‌عنوان سرگرمی اول افراد در جهان است و نقش منحصر به فردی برای کمک به تغییر نگرش مردم در مورد گرم‌ شدن کره زمین خواهد داشت.

سازمان بهداشت جهانی عنوان کرد: استرس گرمایی مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی در سراسر جهان سالانه باعث مرگ ۳۸ هزار نفر بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ خواهد شد، زیرا مشکلات سلامتی موجود را بدتر می‌کند و باعث گرمازدگی و فرسودگی می‌شود. گرمای شدید خطر مهمی برای سلامتی است و فعالیت ورزشکاران در این شرایط منجر به بروز مشکلات عصبی خواهد شد که هماهنگی و تصمیم‌گیری را مختل خواهد کرد.

آلودگی‌ هوا موضوع مهم دیگری است که می‌تواند عملکرد ریه و جریان خون را کاهش دهد و برای ورزشکاران بسیار مهم است.  در دو سال گذشته، به دلیل افزایش دود ناشی از آتش‌سوزی و کیفیت پایین هوا مسابقات لغو شدند. با گرم شدن جهان، آب بیشتری از دریاچه‌ها، اقیانوس‌ها و خاک تبخیر می‌شود.  با وجود آب بیشتر در آسمان، باران شدید و جاری‌ شدن سیل متداول خواهد شد و برای میادین و مسابقات ورزشی نیز مشکل‌ساز می‌شود.

ورزش و محیط زیست

سازمان‌های ورزشی در ارزیابی تاثیرات زیست‌محیطی خود اغلب جنبه‌های خاصی را از دست می‌دهند. این سازمان‌ها معمولا دیدگاه محدودی دارند که متمرکز بر امکانات یا رویداد است. این تمرکز محدود بر عواملی که تاثیرات زیست‌محیطی قابل توجهی دارند مانند تولید کربن در حمل‌ونقل تیم‌ها و طرفداران، مصرف مواد غذایی و تولید ضایعات نادیده گرفته می‌شود.

ورزشکاران می‌توانند ابتکارات زیست محیطی داشته باشند. هواداران نیز از این موارد استقبال و در کاهش ردپای محیطی نیز مشارکت خواهند کرد. رویدادهای ورزشی که ابتکارات زیست‌محیطی دارند، جایگاه ویژه‌ای در میان طرفداران خواهند داشت.

تاثیرات مثبت زیست‌محیطی استادیوم‌های جدید

در سال‌های اخیر استادیوم‌های سراسر ایالات متحده و اروپا به سمت اقدامات آگاهانه‌تر در مورد محیط‌زیست ازجمله صفحات خورشیدی، چراغ‌ها و تابلوهای امتیاز ال‌ای‌دی (LED)، کمپوست و روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب گام بردارند. همه این موارد تفاوت ایجاد می‌کنند، اما روش‌های بسیاری برای سازگاری استادیوم‌ها و میادین بعد از ساخته‌شدن نیز وجود دارد.

نمونه موفق در این زمینه استادیوم مرسدس بنز آتلانتاست که در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد. برنامه‌های ابتکاری نوآوری در زمینه محیط‌زیست در این استادیوم ۷۱ هزار نفر انجام شده که بسیار مهم است. این استادیوم موفق به کسب جایزه در انرژی و طراحی محیط‌زیست را کسب کرده است. در این استادیوم آب باران در ۶۸۰ هزار گالن جای می‌گیرد و گیاهان اطراف را آبیاری  و بر این اساس، ۴۷ درصد کمتر از سایر استادیوم‌ها آب مصرف می‌کند و مصرف انرژی نیز نسبت به سایر استادیوم‌ها، ۳۰ درصد کمتر است. ورزشگاه‌هایی که این نوآوری‌ها را دارند، نه تنها برای خود بلکه برای هواداران نیز مفید هستند تا روش‌هایی برای تغییر در خانه و محل‌کار را آموزش ببینند.

در حالی که رویدادهای ورزشی قربانی تغییرات آب وهوایی هستند، همچنین ردپای کربن بالایی دارند. المپیک ۲۰۱۶ ریو ۳.۶ و جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه ۲.۱۶ میلیون تن دی‌اکسیدکربن منتشر کردند. از سال ۲۰۱۶ سازمان جهانی آب و هوا، قصد دارد نهادهای ورزشی را برای کمک به رسیدن به اهداف پاریس تشویق کند. به دلیل محدودیت‌هایی که در زمان شیوع ویروس کرونا ایجاد شد، انتشار کربن از ورزش در سال ۲۰۲۰ کاهش بسیاری داشت و این می‌تواند درس‌هایی برای بحران تغییرات اقلیمی باشد. محققان عنوان کردند: اگر اقدامی برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی انجام نشود، استادیوم‌های پر از دود و زمین‌های فوتبال پر از آب می‌شوند. همچنین در آینده زمین‌های خشک تنیس و پیست‌های خشک اسکی دور از انتظار نخواهد بود.

منابع

theconversation.com

greensportsalliance.org

fastcompany.com

sportageous.c

climaterealityproject.org

https://zistonline.com/vdcb08bw.rhbafpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما