تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : 84134
زیست آنلاین: بیش از یک سوم قفسه یخ قطب جنوب با گرم شدن زمین در معرض خطر سقوط قرار دارد.
خطر سقوط یک سوم قفسه یخ قطب جنوب به دلیل افزایش دما
به گزارش زیست آنلاین، در یک مطالعه جدید، دانشمندان دانشگاه ریدینگ دریافتند که با ادامه تغییرات آب و هوایی، اگر دمای کره زمین به 4 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن برسد، حدود 500 هزار کیلومتر مربع از قفسه های یخ قطب جنوب ممکن است به دریا سقوط کند. قفسه های یخ، صفحات شناور یخ هستنند که به طور دائم به خط ساحلی اتصال دارند. به گفته محققان ریزش این قفسه ها می تواند سطح آب دریاها را به طور قابل توجهی بالا ببرد.

قفسه های یخ، از حائل های مهمی هستند که از جریان پیدا کردن آزاد یخچال های طبیعی روی زمین در اقیانوس ها که باعث افزایش سطح آب دریاها می شود، جلوگیری می کنند.

هنگامی که آنها فرو می ریزند، مثل این است که یک چوب پنبه غول پیکر از یک بطری خارج شده، اجازه می دهد مقدار غیرقابل تصوری از یخچال های طبیعی در دریا ریخته شود.

در هر تابستان، در قطب جنوب، یخ سطح قفسه یخ ذوب می شود و آب آن به داخل برف می رود و دوباره یخ می زند.

اما در سالهایی که ذوب یخ بیشتر از بارش برف است، این آب در انتها بر روی سطح قفسه یخ جمع شده و وارد شکاف های یخ می شود، که با ذوب شده و یخ زدن، شکاف ها رشد کرده و قفسه یخ می شکند و داخل اقیانوس ها می افتد.

این مورد دقیقا در مورد قفسه یخ لارسن B در سال 2002 اتفاق افتاد و در این مطالعه محققان قفسه یخ لارسن C را به عنوان یک خطر بالقوه برای سقوط شناسایی کردند.

منبع: space.com

https://zistonline.com/vdcjxveo.uqextzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما