تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب : 84126
رییس سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری گفت: سال گذشته حدود ۴۷ هزار هکتار از نقاط خسارت دیده ناشی از حریق، براساس زون‌بندی‌های انجام گرفته تحت پوشش طرح و برنامه توسعه و غنی‌سازی قرار گرفت.
۴۷ هزار هکتار از جنگل‌های دچارحریق کشور در برنامه غنی‌سازی قرار گرفت
به گزارش زیست آنلاین، مسعود منصور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در چالوس افزود: از این میزان یکهزار و ۲۰۰ هکتار مربوط به جنگل‌های خزری هیرکانی بوده است که پیرو بخشنامه ابلاغی به ادارات کل چهارگانه شمال کشور خواسته شد که در بخش غنی‌سازی ، توسعه و احیای این بخش اقدام کنند.

وی اظهار کرد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نیز دولت با پیگیری کمیسیون منابع طبیعی و کشاورزی مجلس شورای اسلامی اعتبارات قابل توجهی در بخش حفاظت از جنگل‌ها پیش‌بینی کرد که نسبت به سال ماقبل رشد دو برابری داشته است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: با توجه به اقداماتی که در جهت کاهش قاچاق چوب در جنگل های شمال کشور صورت گرفت در سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل ۳۰ درصد قاچاق چوب کاهش داشت و در همین مدت هم میزان کشفیات ۲۰ درصد کاهش یافت.

منصور نیاز واحدهای صنایع چوبی، بیکاری های ناشی از ویروس کرونا ، طرح توقف و ممنوعیت برداشت چوب از جنگل های شمال را از عوامل دخیل در افزایش قاچاق چوب در جنگل های کشور بویژه شمال برشمرد.

این مسئول گفت : اقداماتی برای عوامل تخریب جنگل های شمال از جمله قاچاق چوب انجام شد تقسیم بندی به چهار حوزه آبخیز یکی از این اقدامت بود، ضمن آنکه تمام نیروهای حفاظتی ملبس به لباس متحدالشکل شدند و محل ماموریت آن ها نیز تعیین شد.

به گفته وی ، این اقدامات باعث ساماندهی نیروهای یگان حفاظت و همچنین مراقبت از عرصه های طبیعی شده است، روند قاچاق چوب در جنگل های شمال کشور را نزولی کرد.

رئیس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری در مورد افزایش یا کاهش سطح جنگل های شمال نیز گفت: برابر تصاویر ماهواره ای سال ۲۰۱۹ از لحاظ پوشش تاج جنگل های این خطه شمال کشور شاهد افزایش حدود ۵ درصدی بوده ایم اما باید گفت که بیشترین تخریب درون عرصه های جنگلی رخ می دهد.

منصور توضیح داد : امروز در درون جنگلهای حفظ شده شاهد کاهش سطح تراکم و یا به عبارتی تنگ شدن جنگل هستیم که نیازمند کنترل می باشد و قرار است با اجرای طرح پایش هوایی از جنگل های هیرکانی بتوانیم از تخریب جنگل های شمال در همه بخش ها جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اجرای طرح پایش از جنگل های هیرکانی گفت: با اجرای کامل این طرح می توان هرگونه تخریب و تصرف مناطق جنگلی را شناسایی کرد و برای برنامه ریزی کردد.

وی اظهار کرد : هم اینک با اجرای این طرح در فاز نخست به عنوان پایلوت حدود ۱۰۰ کیلومتر در ۱۰ کیلومتر این طرح آغاز شده و امسال هم سعی می کنیم این طرح را به کل جنگل های شمال تعمیم دهیم و در سال آینده هم در کل جنگل های کشور این طرح اجرایی خواهد شد .

رئیس سازمان جنگل ها ، مراتع و ابخیزداری گفت : افق دید در دراز مدت این است که بتوانیم پایگاه هوایی حفاظت از جنگل ها راه اندازی کنیم ./ایرنا

https://zistonline.com/vdcai6na.49nyu15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما