تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب : 84014
گاردین نوشت: در حالی که کووید-۱۹ آسیب شدیدی به جهان وارد کرده، آلودگی هوا در سالی که گذشت، حدود سه برابر بیشتر قربانی گرفته است.
آلودگی هوا کُشنده‌تر از همه‌گیری کرونا
به گزارش زیست آنلاین، این روزنامه انگلیسی نوشت: بسیار نگران کننده است که بیش از ۲.۸ میلیون نفر در ۱۵ ماه گذشته بر اثر کرونا جان باخته اند اما در همین دوره آلودگی هوا افراد سه برابر بیشتر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که  ۸.۷ میلیون نفر در طول یک سال گذشته بر اثر آلودگی هوا جان باخته اند و معضل آلودگی هوا با توجه به مشهود بودن چنین مرگ و میرهایی و پذیرش بدون چون و چرای آن نگران کننده است.

همه گیری کرونا تهدیدی جدید و نگران کننده بود و باعث شد بسیاری از کشورهای جهان برای کنترل آن اقدام کنند. این بحران قابل قبول نبود هرچند که به مرور برخی از مناطق جهان نسبت به آن عادت کردند. این بحران بیشترین اسیب را برای افراد فقیر و در حاشیه مانده داشت و فشار کاری کادر درمان را افزایش داد.

نادیده گرفتن مرگ و ویرانی دیگر بحران هایی که هر روز نظاره گر هستیم- از خشونت جنسی گرفته تا تغییرات آب و هوایی- مانع رسیدگی به این بحران های مزمن شده است. مرگ ۸.۷ میلیون نفر در سال یک بحران و وضعیت اضطراری است و تاثیر ذرات آلاینده بر سیستم تنفسی تنها بخشی از تاثیر نگران کننده استفاده از سوخت های فسیلی است.

در دوران همه گیری کرونا ترافیک هوایی کاهش یافت و سبک زندگی بسیاری از ما تغییر پیدا کرد و از نظر مالی به کشورهای بحران زده کمک شد. اما فقدان احساس ضرورت مانع از رسیدگی به بحران آلودگی هوا شده است.

تغییرات آب و هوایی چندان مشهود نیست زیرا در یک بازه زمانی و مکانی گسترده بروز می کند و ما فقط می توانیم شاهد تاثیرات آن باشیم.

تاثیرات دیگر ناشی تغییرات آب و هوایی  اغلب کم اهمیت یا نادیده گرفته می شوند اما مساله جنگ سوزی های فصلی از جمله در کالیفرنیا اکنون قوی تر، سریع تر و طولانی تر شده است.

چشم انداز انرژی درجهان اکنون شاهد تحولات چشمگیری شده است: صنعت زغال سنگ در بخشی های زیادی از جهان نابود شده است و صنعت نفت و گاز رو به زوال رفته است.

استفاده از انرژی تجدیدشدنی به دلیل ارزان بودن، موثرتر و کارامدتر بودن از سوخت فسیلی در حال گسترش است. این موضوع که آیا کووید-۱۹ از حیوان به انسان منتقل شده است بسیار مورد توجه قرار گرفت اما اقداماتی که برای استخراج سوخت فسیلی به عنوان عامل مرگ سالانه ۸.۷ میلیون نفر انجام می گیرد به همراه اسیدی کردن اقیانوس ها و تغییرات شدید آب و هوایی را باید خط قرمزی در تهدید سلامت بشر دانست.

تریلیون ها دلار در آمریکا صرف مقابله با همه گیری کرونا شده است اما به اراده لازم برای هزینه کردن مبالغ مشابهی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی نیاز هست. اقدامات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا کافی نیست. لازمه این کار برای کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن و داشتن هوای پاک تر نیاز به درک این معضل و اقدام بین المللی برای مقابله با آن است. /ایرنا

https://zistonline.com/vdcgtz97.ak9tq4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما