تاریخ انتشار :سه شنبه ۳ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : 83964
منطقه حفاظت شده یکی از مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست است که به‌دلیل حفظ و احیای رویشگاه‌های گیاهی و زیستگاه‌های جانوری آن ارزش حفاظتی پیدا می‌کنند استان تهران نیز دارای چهار منطقه حفاظت شده البرز مرکزی، کویر، جاجرود و ورجین است.
 بررسی و رفع مشکلات حضور نیروهای نظامی در مناطق حفاظت‌شده
به گزارش زیست آنلاین، براساس اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در استان تهران شامل ‌پارک‌های ملی خجیر و سرخه‌حصار و لار، آثار طبیعی ملی تار و هویر، تنگه واشی و غار رودافشان، مناطق حفاظت شده جاجرود،  البرز مرکزی، کویر و ورجین، ‌پناهگاه حیات وحش کاوده و مناطق شکار ممنوع کوه سفید و لار است.

امیر عباس احمدی در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان اینکه ۲۷ درصد از سطح استان تهران به مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص ‌پیدا کرده است، گفت: به‌ لحاظ سطوح طبقه‌بندی مناطق حفاظت شده خوشبختانه از هر چهار طبقه حفاظتی از جمله ‌پارک ملی، اثر طبیعی ملی، منطقه حفاظت شده و ‌پناهگاه حیات وحش در سطح استان تهران برخوردار هستیم.

وی ادامه داد: بخشی از این مناطق به‌ لحاظ تقسیمات سیاسی خارج از محدوده استحفاظی استان تهران و در حوزه استحفاظی استان‌های مازندران، البرز و سمنان قرار دارند.

احمدی با اشاره به اینکه سال گذشته فعالیت‌های اداره محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست استان تهران تحت الشعاع شیوع ویروس کرونا قرار گرفت، اظهار کرد: فعالیت‌های میدانی در حوزه کاری ما به‌ویژه در نخستین ماه‌های سال ۹۹ محدود شد اما با این حال حدود ۱۱۰۰ اقدام مکاتبه‌ای و کارشناسی و تهیه نقشه مطالعات میدانی در بخش محیط طبیعی انجام شد.

رییس اداره محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه یکی از بزرگترین چالش‌هایی که در مناطق حفاظت شده با آن روبه‌رو هستیم حضور نیروهای نظامی در برخی از این مناطق است، گفت: با توجه به شرایط دوران جنگ، حضور نیروهای نظامی در بسیاری از مناطق کشور نه تنها در استان تهران بلکه در سطح کشور امری ضروری بود. امروزه نیز حضور نیروهای نظامی به‌منظور تامین امنیت کشور ضرورت دارد اما به صورت کلی حضور نیروهای نظامی در مناطق حفاظت شده با امر حفاظت از حیات وحش تعارضاتی را ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: حضور انسان در مناطق حفاظت شده مشکلاتی را  ایجاد می‌کند حتی در زون‌های امن مناطق حفاظت شده و ‌پارک‌های ملی حضور محیط‌بان نیز باید محدود باشد چراکه این‌ محدوده‌ها تنها برای مطالعات و ‌پژوهش‌ هستند و لازم است روند اکوسیستم به‌صورت طبیعی مورد مطالعه قرار گیرد.

احمدی با بیان اینکه حضور نیروهای نظامی در مناطق حفاظت شده برای حیات وحش خالی از اشکال نیست اما فعالیت‌های نظامی را نیز نمی‌توان تعطیل کرد، اظهار کرد: به‌همین منظور کارگروه تعامل بین نیروهای نظامی و سازمان حفاظت محیط زیست در راستای دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد تا هم محیط زیست حفظ شود و هم برای فعالیت‌های نظامی مشکلی ایجاد نشود.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه قطعا حفاظت از امنیت کشور در اولویت بالاتری نسبت به مدیریت مناطق حفاظت شده قرار دارد، گفت: کارگروه‌های مختلفی در زمینه مشکلات حضور نیروهای نظامی در برخی مناطق حفاظت شده، تشکیل شد و در این نشست‌ها بر آن بودیم که بخش‌هایی از مناطق حفاظت شده به‌طور کامل آزادسازی شوند و نیروهای نظامی در مناطق دیگری مستقر شوند که در نتیجه در برخی نقاط موفق به این کار شدیم و در برخی دیگر هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

احمدی در ‌پایان با اشاره به اینکه خالی شدن مناطق حفاظت شده از نیروها و فعالیت‌های نظامی می‌تواند به حفاظت و مدیریت بهتر این مناطق کمک کند، گفت: واقعیت این است که شرایط اراضی استان تهران به‌صورتی است که زمین در محدوده استان تهران کم شده و نیروهای نظامی امکان جابه‌جایی و انتقال به مناطق دیگر را ندارد. از این رو فعلا با توجه به شرایط استان باید با این شرایط به کار خود ادامه دهیم./ایسنا

https://zistonline.com/vdcjxheo.uqetmzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما