تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : 83952
مدیرکل محیط زیست بوشهر تشریح کرد:

وضعیت طرح ملی کاهش آلودگی عسلویه

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: براساس گزارش‌های دریافتی از شرکت‌های صنعتی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس طرح ملی کاهش آلودگی عسلویه در سه ماه اخیر پیشرفت خوبی داشته است.
وضعیت طرح ملی کاهش آلودگی عسلویه
به گزارش زیست آنلاین، فرهاد قلی نژاد روز پنجشنبه گفت: هم اکنون برخی از پروژه‌های این طرح ملی به مناقصه رفته و برخی نیز آماده بکارگیری پیمانکار است و امیدواریم با تداوم نظارت بر طرح در ادامه نیز پروژه‌های مختلفی محقق شود که بازه اجرای این برنامه‌ها سه ساله و ۱۰ ساله تعریف شده‌است.

مدیرکل حفاطت محیط زیست استان بوشهر گفت: با اجرای این انتظار می‌رود  در مدت سه سال آلودگی‌های جنوب استان بوشهر کاهش و یا تمام شود و سپس اقدام‌های تکمیلی برای حفظ محیط زیست منطقه رقم بخورد.

وی گفت: در سال ۹۹ مهم‌ترین اقدامی که در جنوب استان بوشهر صورت گرفت احداث تصفیه‌خانه فاضلاب است که تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

قلی نژاد اظهار داشت: این تصفیه‌خانه در هشت ماه اخیر در شرکت دماوند اجرایی شده و در صورت تایید آزمایشگاه محیط زیست تا یک‌ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی گفت: دیگر موضوع مهم در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جانمایی ۲ سایت لندفیت پسماندهای ویژه و خطرناک منطقه است که یکی از آنها پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و هر ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر نیز اجازه دفن هیچگونه پسماند ویژه و صنعتی در منطقه داده نشد و همه  پسماندهای ویژه در منطقه با نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از طریق سامانه نقل و انتقال پسدر ارتباط ماندها به کارخانه‌های بازیافت کشور ارسال شده‌است.

قلی‌نژاد افزود: محله‌های قدیمی دفن پسماند در منطقه نیز شناسایی شده و پاک‌سازی آنها در دست پیگیری است.

وی ادامه داد: همچنین در سال ۹۹ مرکز جامع پایش زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی پارس نیز مصوب شده و اکنون با همکاری دانشگاه شریف در دست تدوین است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: پس از تدوین مرکز پایش کار احداث آن آغاز می‌شود تا با استقرار دستگاه‌های بیشتر برای پایش در جنوب استان وضعیت هوا بخوبی تبیین و اقدام‌های لازم برای کاهش آلودگی منطقه صورت گیرد.

طرح جامع کاهش آلودگی‌های زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی در عسلویه آبان ماه امسال به تصویب هیات وزیران رسید و به عنوان یک تصویب‌نامه حقوقی و قانونی به دستگاه‌های اجرایی و بویژه وزارت نفت ابلاغ شد.

 نخستین نشست نظارتی آن نیز روز گذشته در استان بوشهر برگزار شد که در این کارگروه وظیفه شرکت‌های منطقه مانند نفت و گاز پارس، مجتمع گازی پارس جنوبی، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، پتروشیمی‌ها در حوزه کاهش آلودگی‌ها مدون و ابلاغ شدهاست.

سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری بوشهر نیز وظیفه نظارت بر این برنامه‌ها را دارند و باید هر سه ماه یکبار گزارش اقدام‌های انجام شده را اطلاع رسانی کنند.

در طرح جامع کاهش طرح ملی آلودگی در عسلویه علاوه بر کاهش آلودگی هوا، فلرینگ‌ها، بازیافت گاز همراه فلر، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب منطقه و سایر موارد مورد توجه قرار گرفته است و در آن یکسری برنامه از جمله احداث بیمارستان و پایگاه‌های سلامت برای دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر و تهیه طرح جامع عسلویه و کنگان و افق جمعیتی آینده این مناطق در نظر گرفته شده‌است.

 در ارتباط با طرح جامع کاهش آلودگی‌ها در حوزه محیط زیست مهم‌ترین موضوع‌ها فلرها، تصفیه خانه فاضلاب، انبارهای گوگرد و مدیریت پسماند در منطقه است که پیش از آغاز طرح نیز برنامه‌های خوبی در این  ارتباط اجرایی شده‌است./ایرنا

https://zistonline.com/vdcgxy97.ak9wn4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما