تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : 83931
وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تشریح طرح‌های انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان، سهم ایران را از آب شیرین استحصالی از این دریا در قیاس با کشورهای حاشیه آن اندک خواند و بر ضرورت افزایش این سهم تاکید کرد.
افزایش سهم ایران از آب استحصالی دریای جنوب ضروری است
به گزارش زیست آنلاین، «علیرضا رزم حسینی» امروز یکشنبه در جریان مراسم افتتاح قطعات دوم و سوم خط انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، گفت: اگر در تاریخ چند هزار ساله کهن ایران بخواهیم یکی از روزهای ماندگار را ثبت کنیم حتما یکی از این روزها، روز ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۹ است و اگر بخواهیم سالی را به عنوانی سال ماندگار در تاریخ تابناک ایران قلمداد کنیم، حتما امسال است.

وی با بیان این که امروز رویای ناباورانه انتقال آب از دریا به صحرا به واقعیت نشست، گفت: قطعه اول این طرح را در آبانماه از هرمزگان به معادن سنگ آهن گلهر کرمان آغاز کردیم و امروز قطعه دوم و سوم به ترتیب به طول ۱۵۰ و ۵۵۰ کیلومتر را افتتاح می‌کنیم.

وی اجرای این طرح را طول کل آن از خلیج فارس تا اردکان ۸۲۰ کیلومتر است، هدیه‌ای برای نسل آینده و افتخاری برای تاریخ جمهوری اسلامی خواند.

رزم حسینی در ادامه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در مورد انتقال آب خلیج فارس و دریا عمان به فلات مرکزی و اهتمام رییس جمهوری به ورود بخش خصوصی در این حوزه، گفت: خوشبختانه امروز نوید تحقق این موضوع را می‌دهیم.

به گفته‌ وی، همزمان با افتتاح ۸۲۰ کیلومتر این خط انتقال آب، خط دوم را از این مسیر به خراسان‌جنوبی و خراسان رضوی به طول ۱۵۵۰ کیلومتر را دنبال می‌شود که هم‌اکنون نیز ۴۰۰ کیلومتر آن اجرا شده و ۳۵ درصد پیشرفت دارد.

وزیر صمت با اشاره به اجرای خط سوم نیز از این مسیر و از هرمزگان به استان اصفهان به طول ۹۲۰ کیلومتر، افزود: خط چهارم نیز  برای شرق کشور از چابهار به زابل به طور ۸۲۰ کیلومتر در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی از مهمترین دستاورد این طرح‌ها را تامین آب پایدار و جدید برای فلات مرکزی و شرق کشورمان، تحول و توسعه اقتصادی در این مناطق معدن‌خیز، بهره‌مندی هفت استان از آب شرب، محرومیت زدایی و توسعه متوازن و اشتغالزایی پایدار و جلوگیری از مهاجرت و حاشیه‌نشینی ذکر کرد.

رزم‌حسینی در پایان با بیان این که هم‌اکنون کشورهای حاشیه خلیج فارس روزانه ۳۶ میلیون مترمکعب از این دریا آب شیرین استحصال می‌کنند، گفت: اگر این چهار خط مورد بهره‌برداری قرار گیرد، سهم ایران تنها ۲.۵ درصد خواهد شد و فاصله‌ای طولانی با این کشورها خواهیم داشت و ضرورت دارد که جمهوری اسلامی سهم خود را در این باره افزایش دهد.

یادآور می‌شود، امروز قطعه دوم خط یک انتقال آب خلیج فارس به سرچشمه و قطعه سه خط یک انتقال آب خلیج فارس به اردکان، با دستور رئیس‌جمهور بصورت ویدئو کنفرانسی رئیس‌جمهور افتتاح شد.

همچنین عملیات اجرایی خط ۲ انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی، عملیات اجرایی خط سه انتقال آب خلیج‌فارس به استان اصفهان و عملیات اجرایی انتقال آب دریای عمان از چابهار به زاهدان آغاز ‌شود.

به گزارش «انرژی امروز» از ایسنا، طرح ‌های فوق بخش‌هایی از طرح بزرگ انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان است که قرار است به هفت استان شامل هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان در فلات مرکزی و شرق کشور آبرسانی کند.

https://zistonline.com/vdcdfn0j.yt0ss6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما