تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۷
کد مطلب : 83896
افزایش ۲۷۵درصدی نرخ برق صنعتی در بودجه ۱۴۰۰، سبب افزایش تقاضا در سهام شرکت‌های نیروگاهی شد. اما این رشد نرخ تا چه حد به سود نیروگاه‌ها است؟
افزایش نرخ برق صنعتی، به سود نیروگاه هاست یا دولت؟
به گزارش زیست آنلاین، در روز‌های بی‌فروغ بازار سرمایه، اغلب سهام شرکت‌های گروه نیروگاهی با افزایش تقاضای شدید مواجه شده و با صف‌های خرید، در سقف قیمتی خود معامله شدند. اما چه محرکی این اقبال را برای سهام شرکت‌های این گروه رقم زد؟

هاشم آردم، کارشناس بازار سرمایه، در ادامه به این موضوع پرداخته است. آردم تنها توجیه برای این افزایش تقاضا را گمانه‌زنی‌ها از افزایش قیمت برق صنعتی از ۸۰تومان به ۳۰۰تومان در ازای هر کیلو وات ساعت، در بودجه سال آینده دانست و گفت: ممکن است سهامداران تصور کنند این تصمیم در بودجه ۱۴۰۰ می‌تواند بر درآمد نیروگاه‌ها تاثیرگذار باشد.

آردم اضافه کرد: محاسبات نشان می‌دهند که نیروگاه‌ها از هر متر مکعب گاز، سه تا چهار کیلووات ساعت برق تولید می‌کنند. اما این نیروگاه‌ها به ازای هر متر مکعب گاز، تنها پنج تومان پرداخت می‌کنند؛ بنابراین می‌توان گفت این نیروگاه‌ها گاز را تقریبا رایگان می‌خرند و برق تولیدی را به شبکه توزیع برق واگذار می‌کنند. در واقع به نظر می‌آید این افزایش قیمت به سود دولت خواهد بود؛ نه نیروگاه‌ها! حتی اگر فرض کنیم این درآمد به جیب نیروگاه‌ها برود، احتمالا دولت نرخ گاز مصرفی نیروگاه‌ها را نیز افزایش خواهد داد.

آردم در ادامه افزود: ما الان در شرایطی به سر می‌بریم که واقعا نمی‌توان گفت برای نیروگاه‌ها چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا بهای تمام شده نیرو‌گاه‌ها تغییر خواهد کرد؟ آیا نرخ فروش آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد یا این افزایش نرخ، صرفا در شبکه توزیع اعمال خواهد شد و همه درآمد آن به دولت خواهد رسید؟ وی ادامه داد: به هر حال در این بازار سراسر منفی، چند نماد نیروگاهی مثبت بودند که البته هر کدام از آن‌ها جای بررسی دارند و از آن‌جا که هنوز اطلاعات کافی در این باره وجود ندارد، نمی‌توان از آینده نماد‌های این صنعت حرفی زد./برق نیوز

https://zistonline.com/vdcd9j0j.yt0sn6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما