تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : 83875
زیست آنلاین: طبق گزارش سازمان ملل مردم جهان تقریباً یک میلیارد تن غذا در سال هدر می دهند.
سالانه 1 میلیارد تن مواد غذایی در جهان هدر می رود
به گزارش زیست آنلاین، این گزارش جامع ترین ارزیابی انجام شده تا به امروز است و میزان زباله برآورد شده، حدودا دو برابر بهترین برآورد قبلی بود.

مواد غذایی که فقط در خانه ها دور انداخته می شود، به طور متوسط به ازای هر نفر 74 کیلوگرم در سال است.

در انگلستان زباله های خوراکی حدود هشت وعده غذایی به ازای هر خانوار در هر هفته است.

گزارش سازمان ملل همچنین داده های مربوط به ضایعات مواد غذایی در رستوران ها و مغازه ها را نیز بررسی کرده که نشان می دهد ۱۷ درصد از کل مواد غذایی در آن ها دور ریخته می شود.

بخشی از غذا در مزارع و در زنجیره های تأمین از بین می رود. در واقع به طور کلی یک سوم غذاها هرگز خورده نمی شوند.

این زباله ها به تلاش برای کمک به میلیاردها انسان که گرسنه هستند یا توانایی یک رژیم غذایی سالم را ندارند و همچنین به مخبط زیست، آسیب می رساند.

اتلاف مواد غذایی باعث حدود 10 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در شرایط بحرانی آب و هوا می شود و کشاورزی فشرده دلیل اصلی بحران تنوع زیستی و آلودگی جهانی است.

اگر زباله های غذایی یک کشور بودند، پس از ایالات متحده و چین در جایگاه سومین عامل انتشار گازهای گلخانه ای قرار می گرفتند.

محققان می گویند که کاهش ضایعات مواد غذایی یکی از ساده ترین راه ها برای کاهش تأثیرات زیست محیطی انسان ها است. با این وجود این پتانسیل به طور گسترده ای مغفول مانده است.

پیش از این تصور می شد که‌ معضل زباله های غذایی بیشتر بر کشورهای ثروتمند تأثیرگذار باشد. اما گزارش سازمان ملل نشان داد که میزان زباله در همه کشورها به طرز شگفت انگیزی مشابه است، اگرچه داده ها در فقیرترین کشورها کم است.

محققان می گویند هیچ کس به قصد دور انداختن، غذا خریداری نمی کند و مقادیر کمی که هر روز دور انداخته می شود ممکن است ناچیز باشد. بنابراین افزایش آگاهی مردم از زباله ها مهم است.

این گزارش برای حمایت از تلاش های جهانی برای دستیابی به هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد برای کاهش ضایعات مواد غذایی تا سال 2030 تهیه شده است.

این گزارش نشان داد که 11 درصد از کل مواد غذایی فروخته شده به مصرف کنندگان در سال 2019 در خانه ها هدر رفته است. این رقم برای رستوران ها 5 درصد و فروشگاه های مواد غذایی 2 درصد است.

اگر در مورد هدر دادن مواد غذایی اقدامی نکنیم، سه برابر ضرر کرده ایم. این، تنها غذا نیست که دور انداخته می شود، بلکه تمام منابع طبیعی و مالی که برای تولید آن غذا صرف شده است نیز از بین می رود.

منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdcamana.49ne015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما