تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : 83782
سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت:گزارش شورا‌های شهر، معاونت نظارت بر قوانین مجلس و پرونده‌های کمیسیون اصل ۹۰ ترک فعل دستگاه‌ها در مورد اجرای قانون هوای پاک را نشان می‌دهد.
به گزارش زیست آنلاین، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون اصل ۹۰ با محوریت فراکسیون محیط زیست درباره نحوه عملکرد نهاد‌ها در اجرای قانون هوای پاک نشستی را برگزار کرد، گفت: هفته گذشته نامه‌ای را امضا کردیم تا بر اساس ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی پارلمان ترک فعل در اجرای قانون یاد شده گزارش شود، اکثریت دستگاه‌ها از مجموع ۲۳ دستگاهی که به صورت مستقیم در قانون هوای پاک نفش دارند، مرتکب ترک فعل  شده‌اند، گزارش دیوان محاسبات در این باره تکان دهنده بود.

وی افزود: گزارش شورا‌های شهر، معاونت نظارت بر قوانین مجلس و پرونده‌های کمیسیون اصل ۹۰ ترک فعل دستگاه‌ها در مورد اجرای قانون هوای پاک را نشان می‌دهد.

رفیعی با اشاره به قطعی‌های برق و اظهار مسئولان درباره علت آن گفت: هنوز برای ما مسجل نشده که علت این خاموشی‌ها چه می‌تواند باشد، بررسی‌های ما نشان می‌دهد که برخی نیروگاه‌ها از مازوت استفاده می‌کنند؛ حتی ما در برخی استان‌های غربی هم واردات مازوت را از کشور‌های همسایه داشته‌ایم، زیرا انتقال مازوت از پالایشگاه‌های مرکزی به سختی انجام می‌شده، در نتیجه چنین اتفاقی رخ داده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با یادآوری اینکه تخمین‌های مختلفی درباره مصرف گاز زده شده است، اظهار کرد: برخی نمایندگان و حتی در حوزه‌های انتخابیه کلانشهرها به مصرف کمتر گاز در مدت مشابه سال گذشته اذعان دارند. نمایندگان تبریز مداوم اعلام می‌کردند که مصرف گازمان کمتر است. به علاوه بسیاری از تالارها، مدارس و دانشگاه‌ها بسته هستند؛ اینکه چرا باید خاموشی مکرر وجود داشته باشد، برای همه جای سؤال دارد.

وی ادامه داد: ما و تعدادی از نمایندگان بررسی‌هایی را انجام دادیم که منتظر پاسخ برخی دستگاه‌ها هم هستیم؛ البته بعضی نهادها پاسخ‌هایی دادند که ما نپذیرفتیم، زیرا کلی گفتند و ما در جواب بیان کردیم مشخصاً باید دلایل مستقیم را اعلام کنید.

رفیعی در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه برای جلوگیری از قطعی برق به دلیل کمبود سوخت گاز امکان پذیر بوده است، گفت: نمی‌توان صادرات گاز را متوقف کرد و تعهدات را زیر پا گذاشت. طبق بررسی‌هایم در زمینه اجرای قانون هوای پاک، مدیریت نادرست باعث این مشکلات شده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: دلیل نمی‌شود بگوییم در زمستان افت فشار گاز داریم و مجبور به مصرف مازوت و… شویم. کشور هر ساله افت فشار گاز را دارد و غیر قابل پیش بینی نیست. همچنین تعهداتی بابت صادرات داریم که کاملاً پیش‌بینی شده است. این نشان می‌دهد که توان مدیریت مصرف گاز را به هر نحو صادرات، مصرف خانگی و صنعتی را نداریم. نباید هر سال غافل‌گیر شد و کسی هم در این باره پاسخ قانع کننده‌ای ندارد./باشگاه خبرنگاران جوان

 

https://zistonline.com/vdchiqn6.23nx6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما