تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : 83769
انبارهای روباز و غیراستاندارد دپوی گوگرد فضای وسیعی از منطقه عسلویه را به رنگ زرد گوگردی درآورده و باعث آلودگی هوا و زمین شده این درحالیست که آلاینده شاخص آلودگی هوا نیز در عسلویه دی‌اکسید گوگرد است. یک ‌پژوهشگر محیط زیست گفت: در هیچ جای دنیا گوگرد در فضای باز و بدون هیچ گونه سرپوشی دپو نمی‌شود.
 دپوی گوگرد در فضای باز فقط در عسلویه/هیچ جای دنیا اینطور نیست
به گزارش زیست آنلاین، محمد درویش، ضمن بیان اینکه در هیچ جای دنیا شاهد دپوی گوگرد گرانول بدون هیچ سرپوشی نیستیم، اظهار کرد: زمانی‌که وارد منطقه عسلویه می‌شوید تمام سطح منطقه ‌پر از ذرات زرد رنگ گوگرد است که روی سطح خاک ریخته و همه جا ‌پخش شده است.

وی ادامه داد: این ذرات گوگرد به‌راحتی وارد منابع آب سطحی و خلیج فارس می‌شود همچنین ‌پرنده‌ها نیز به اشتباه این ذرات را مورد تغذیه قرار می‌دهند و این امر می‌تواند آثار زیانبار بسیاری را به همراه داشته باشد و در نهایت وارد زنجیره غذایی انسان شود و او را نیز متاثر کند.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه ذرات گوگرد می‌تواند سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار دهد، تصریح کرد: این ذرات هم بر منابع آب و خاک و هم بر حیات وحش منطقه و در نهایت تمام اجزای اکوسیستم از جمله انسان‌ها آثار مخربی بر جای می‌گذارد.

درویش همچنین تاکید کرد: روی این انبار روباز گوگرد حتی یک چادر کشیده نشده است بنابراین در مواقعی که باد می‌وزد این ذرات گوگرد به‌راحتی همانند طوفان ماسه در منطقه ‌پخش می‌شود و حتی در حاشیه جاده‌ها نیز قابل مشاهده هستند.

وی با اشاره به اینکه ‌پخش شدن ذرات گوگرد در هوا، خاک و آب خطرات بسیار جدی به‌دنبال دارد، تصریح کرد: تمام نهادهای بازرسی که باید وضعیت این انبار روباز گوگرد را ‌پیگیری می‌کردند و تمام کسانی که مسئولیت امنیت و سلامت مردم را در این کشور برعهده دارند از جمله واحد سلامت، ایمنی و محیط زیست «HSE» وزارت نفت که تمهیدی برای مهار این ‌پدیده خطرناک درنظر نگرفته‌اند، سازمان حفاظت محیط زیست که از اهرم‌های نظارتی خود استفاده نکرده است، استانداری و وزارت بهداشت که در برابر این مساله سکوت کردند، مقصر هستند.

درویش در ‌پایان ضمن بیان اینکه د‍‍پوی گوگرد در فضای باز و ‌پخش شدن ذرات گوگرد در منطقه عسلویه خطرات زیانبار بسیاری هم برای محیط زیست و هم سلامت مردم در‍‍پی دارد، تاکید کرد: تاکنون ذرات گوگرد بر سیستم تنفسی و زندگی مردم این منطقه اثرات ماندگاری برجای گذاشته است. با این حال هرقدر نسبت به بهبود کیفیت زیستی مناطق عسلویه، ‌پارس جنوبی، کنگان و ... دیر اقدام شود تبعات و هزینه‌های جبران آن سنگین‌تر خواهد شد.

به گزارش ایسنا،  محمّد خدری- دادستان عسلویه- برای متولیان انبار روباز گوگرد این منطقه که مجتمع گاز پارس جنوبی عسلویه است، فرصت دو ماهه‌ای جهت ساخت انبار سرپوشیده تعیین کرده است و بنا شده پس از این فرصت افرادی که کوتاهی کرده‌اند تحت تعقیب قضایی قرار گیرند.

https://zistonline.com/vdccomq4.2bq1e8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما