تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب : 83767

شکایت کشاورزان نیجریه از غول نفتی شل

ترجمه از محمد مهدی براتی
زیست آنلاین: دادگاه عالی انگلستان روز جمعه به یک گروه، متشکل از 42500 کشاورز و ماهیگیر نیجریه ای اجازه داد پس از سالها، از شرکت رویال داچ شل به دلیل تخلیه نفت در دلتای نیجر و آلوده کردن خشکی و آبهای زیرزمینی در دادگاه های انگلیس شکایت کنند.
به گزارش زیست آنلاین، قضات ارشد می گویند که یک مورد بحث برانگیز وجود داشت که شل مستقر در انگلستان، یکی از بزرگترین شرکتهای انرژی در جهان، در آخرین معیار این که آیا شرکتهای چندملیتی می توانند پاسخگوی اعمال شرکتهای تابعه خارج از کشور باشند، مسئول است یا خیر

شرکت حقوقی Leigh Day به نمایندگی از این گروه از نیجریه ای ها ادعا کرده که شرکت اصلی شل وظیفه خود را به خوبی انجام نداده است زیرا بر زیرمجموعه SPDC خود کنترل داشته و مسئولیت آن را نیز بر عهده داشته است. اما شل پاسخ داد كه دادگاه صلاحيت رسيدگي به دعاوي را ندارد.

دنیل لیدر، یکی از اعضای Leigh Day گفت: این حکم نشان دهنده یک لحظه مهم در پاسخگویی شرکت های چند ملیتی است. جوامعی که روز به روز به فقیر می شوند، به دنبال همکاری بازیگران قدرتمند هستند و این رای، توانایی آنها را برای انجام این کار به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

این تصمیم تقریباً دو سال پس از صدور رای قطعی توسط دیوان عالی کشور در پرونده شرکت معدنکاری ودانتا صادر شده است. این حکم به تقریباً 2000 روستایی اهل زامبیا اجازه داد از ودانتا در انگلیس به دلیل آلودگی در آفریقا شکایت کنند.

این اقدام برای جوامع روستایی که در پی این بودند تا شرکتهای اصلی و مادر را مسئول حوادث زیست محیطی بدانند، یک پیروزی بود.

جوامع Ogale و Bille نیجریه ادعا می کنند که زندگی و سلامتی آنها آسیب دیده است. زیرا نشت مداوم نفت باعث آلودگی زمین، باتلاق ها، آبهای زیرزمینی و آبراهه ها شده است و هیچگونه تلاش موثری ی برای پاکسازی و جلوگیری از این اتفاق نشده است.

SPDC مجری خطوط انتقال نفت در یک سرمایه گذاری مشترک بین شرکت ملی نفت نیجریه با 55 درصد سهام، شل 30 درصد، توتال فرانسه 10 درصد، انی ایتالیا 5 درصد سهام می باشد.

منبع: Reuters

https://zistonline.com/vdca00na.49nei15kk4.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما