تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب : 83755
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران از رهاسازی یکهزار و ۳۰۰ لیتر آب در هر ثانیه از سد گلورد این استان برای تامین بخشی از کسری آب تالاب بین المللی میانکاله خبر داد.
رهاسازی آب از سد گلورد مازندران برای نجات تالاب میانکاله/علت مرگ پرندگان کم آبی تالاب تشخیص داده شد
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران، حیدر داودیان گفت: این شرکت براساس مصوبه مدیریت بحران استان در تاریخ ۱۲ بهمن ماه جاری، رهاسازی آب را از نیمه دوم همین ماه از سد گلورد به تالاب میانکاله آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه میزان آبی که هم اکنون از طریق سد، شبکه آبیاری و زهکشی گلورد برای نجات پرندگان وارد تالاب میانکاله می شود حدود ۲ متر مکعب در هر ثانیه است، اظهار داشت: آب رهاسازی شده از سد گلورد از طریق سد انحرافی نکارود به طول ۴۰ کیلومتر کانال اصلی و ۱۰ کیلومتر زهکش از منطقه "التپه" پس از طی مسیر ۵۰ کیلومتری وارد تالاب مذکور می‌شود که امیدواریم با این رهاسازی شاهد کاهش تلفات پرندگان باشیم.

معاون طرح و توسعه آب منطقه ای مازندران با اشاره به اقدامات این شرکت برای بهبود شرایط زیست محیطی تالاب میانکاله در طی سال‌های گذشته، افزود: ۲ طرح زهکش بسیار مهم "التپه" و "شهیدآباد " در شرق استان با ظرفیت ۱۵متر مکعب با هدف جلوگیری از ماندابی و خسارات سیل به اراضی کشاورزی منطقه احداث شد که با عملیاتی شدن این طرح، آب پس از هر بارندگی به تالاب میانکاله هدایت می‌شود.

تلفات پرندگان مهاجر زمستان‌گذران در تالاب بین المللی میانکاله که از زاغمرز در شهرستان بهشهر تا بندرگز در استان گلستان به وسعت حدود ۴۸ هزار هکتار امتداد دارد برای دومین سال متوالی  از نهم بهمن ماه سال جاری شروع و همچنان نیز کم و بیش ادامه دارد.

براساس گزارش رسمی اداره‌کل محیط‌زیست مازندران با گذشت ۱۰ روز از این رخداد تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ لاشه پرندگان جمع آوری و با نظارت کارشناسان دامپزشکی دفن شد. سازمان دامپزشکی سازمان دامپزشکی کشور در اطلاعیه ای  با توجه به بررسی‌های همه جانبه  به عمل آمده و تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از این بررسی و نتایج آزمایشگاهی نمونه‌های اخذ شده در شش محور مختلف ، عامل اصلی رخداد مرگ و میر بالای پرندگان در تالاب بین‌المللی میانکاله، بوتولیسم (مسمومیت ناشی از سم باکتری کلستریدیا بوتولینوم)  اعلام کرد.

مسئولان محیط زیست مازندران با استناد به دیدگاه کارشناسان علت وجود سم بوتولیسم در تالاب میانکاله و خلیج گرگان را کاهش آب این مناطق اعلام کردن.

اخیراً نیز مدیرکل محیط زیست مازندران اظهار داشت که با توجه به این که عوامل مستعد این بیماری شامل کم شدن آب ورودی به داخل تالاب بین المللی میانکاله همچنان وجود دارد ، نمی توان حداقل بدون اجرای برخی برنامه های مصوب برای احیاء تالاب ، امیدی به پایان تلفات نه تنها برای سال جاری که برای سنوات آینده نیز پیش بینی کرد.

طبق اعلام شرکت آب منطقه ای مازندران مشکلات حفر چاه‌های غیرمجاز در دشت‌های بهشهر، نکا و گلوگاه به عنوان دشت ممنوعه باعث شد تراز آب در این مناطق در ۲ تا سه سال گذشته کاهش یابد که با اقدام‌های صورت گرفته بخشی از این مشکل رفع شده است.

طبق اعلام این شرکت، کسری مخازن آب در دشت ممنوعه بهشهر در چند سال گذشته به ۴۲ میلیون مترمکعب رسیده بود که با اقدام‌های صورت گرفته، بارش‌های مطلوب باران و اجرای طرح‌های تعادل بخشی، این کسری به میزان ۱۶ میلیون مترمکعب جبران شد.

میزان منابع آب تجدید شونده در مازندران نیز ۶ میلیارد مترمکعب است که از این میزان ۱.۵ میلیارد مترمکعب مربوط به آب‌های زیرزمینی و ۴.۵ میلیارد مترمکعب نیز مربوط به آب‌های سطحی است.

https://zistonline.com/vdchmqn6.23nxmdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما